فرهنگ دینی در زبان و نشانه شناسی روزانه مردم ایران در دوران صفوی- قاجاری ،
محورهای موضوعی : تاریخ و تمدن اسلامی
1 - ندارد
کلید واژه: : زندگی روزانه, زبان روزانه, نشانه شناسی عمومی, ایران عصر صفوی- قاجاری, سوگند, دروغگویی,
چکیده مقاله :
ابتنای نظام آموزشهای سنتی در دوران صفوی- قاجاری بر آموزش قرآن و متون دینی، علاوه بر ایجاد تاثیر اساسی در ادبیات مکتوب، اجزا و واحدهای بیانی بسیاری در زبان روزانه مردم- چه زبان طبقات باسواد و تحصیل کرده و چه زبان طبقات عوام- نیز ایجاد کرده چنان که بخش بزرگی از ادبیات گفتاری مورد استفاده در زندگی هر روزه این مردم به نوعی برگرفته از عبارات و اذکاری است که در قرآن و فرهنگ دینی و مذهبی آمده است. همچنین بخش قابل توجهی از شیوههای بیان غیر گفتاری ایرانیان در این دوران نیز تحت تاثیر یا اصولا فرآورده حضور و بروز آموزههای دینی و مذهبی در بستر زندگی روزانه است که اجزای نشانه شناختی عمومی موجود در روابط اجتماعی این مردم را در چارچوب فرهنگ دینی تعریف کرده است. ایرانیان در روابط متقابل از جمله در سلام و احوال پرسی، عبارات دعایی، نفرینها، فحشها، سوگندها و جز آنها انبوهی از عبارات دینی و مذهبی را به طور مستقیم به کار می بردهاند و به علاوه از طریق بستر تفهمی دین- بنیاد یا دین- پرورد اجتماعی، بسیاری از رفتارها و علائم غیر زبانی مورد استفاده در ایجاد ساز و کارهای بیانی را درک وتفسیر میکردهاند.
Traditional system of education in Safavid- Qajar Iran based onteaching of the Qur'an and other Scriptures had led to create a largenumber of expressive units in everyday language of people, whetherthey were literate or illiterate, and in written literature. In addition,those educations had basic influence and reflections in the society in away that the Qur'anic phrases and religious formulas had formed agreat part of the practiced language of the people. Furthermore, aconsiderable part of non- lingual expression styles of Iranians hadbeen influenced or essentially created by the permanent presence ofreligious teachings in the context of everyday life through whichsimultaneously the general semiotic units of social relations of peoplehas been defined in a religious cultural framework. In their dailyinterrelations- greetings, blessings, curses, execrations, oaths, etc. -people have been accustomed to use a vast variety of sacred namesand religious phrases, expressions and formulas and moreover forcreation of expressive mechanisms they came to understand andinterpret many actions and non-lingual signs by means of a religioninstitutionor religion- developed cognitive context.