توسعه مشارکت دانشجویان در دانشگاه
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
کلید واژه: واژگان کلیدی :
, 
, مشارکت, توسعه مشارکت, بعد آموزشی, بعد دانشجویی, بعد پژوهشی, بعد فرهنگی,
چکیده مقاله :
مقاله پژوهشی حاضر با عنوان "توسعه مشارکت دانشجویان در دانشگاه " با هدف شناسایی راهکارهای توسعه مشارکتدانشجویان در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و فرهنگی دانشگاه به رشته تحریر درآمده است.این پژوهش با روش پیمایشی در جامعه آماری کلیه دانشجویان( 27000 نفر )و کارمندان( 701 نفر )دانشگاه آزاد اسلامیواحد کرج در سال تحصیلی 85-86و نمونه آماری تعداد 475 نفر از دانشجویان و 180 نفر از کارمندان بر اساس جدول تعیین حجم نمونه مورگان به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیده است . در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته به عنوانابزار جمع آوری اطلاعات استفاده شده است که بعد از اجرای آزمایشی روایی آن از طریق اظهار نظر صاحب نظران و اعتبار آن از0 محاسبه شده است. / طریق آلفای کرنباخ محاسبه و ضریب آن 92داده های بدست آمده با کمک آمار توصیفی شامل : فراوانی ، در صد ، میانگین و انحراف استاندارد آنها محاسبه و به کمک آماراستنباطی جهت شناسایی مولفه های "مشارکت دانشجویان " آزمون ت حلیل عاملی انجام شده، و به منظور مقایسه نظرات دوگروه دانشجویان و کارمندان، آزمونtمستقل مورد استفاده قرارگرفته است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها به روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان می دهد که از میان مولفه های توسعهمشارکت دانشجویان در فعالیتهای دانشگاه در قلمرو امور آموزشی ،دانشجویی ، پژوهشی و فرهنگی در هر بعد 25 مولفه استکه از اهمیت بیشتری در توسعه مشارکت دانشجویان برخوردار می باشند که به صورت جداگانه در بخش یافته های تحقیق بهتفصیل آمده است .همچنین نتایج بدست آمده از آزمونtنشان می دهد که با اطمینان 95 در صد دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در مورد راههای توسعه مشارکت دانشجویان در فعالیتهای دانشگاه در بعد آموزشی ، دانشجویی ، پژوهشی و فرهنگیاتفاق نظر دارند، به عبارت دیگر بین نظرات دو گروه یاد شده در مورد راههای توسعه مشارکت دانشجویان تفاوت معنی داریوجود ندارد . بنابراین پیشنهاد می گردد که دستاندرکاران دانشگاه جهت توسعه مشارکت دانشجویان در فعالیتهای دانشگاهزمینه اجرای راهکارهای ارائه شده در پژوهش حاضر را فراهم آورند .
AbstractThis research paper ,called student participation development in university, was performed for thepurpose of recognition , of students participation development methods in Islamic Azad Universityactivities in educational , studentship research and cultural dimension with survey method . Allstudents (2700 people) and staff (701 members) from the University were statistic society for thisresearch and 475 number of students and 780 number of officers chosen on the basis of Morgansample volume determination table with systematic random method were statistic sample.The methodfor collecting data in this research is the questionnaire.After its experimental performance , its validity was calculated through the experts expressings and itsreliability was calculated through Kernbakh alfa . and its co-efficient is 92/. Obtained data fromperforming questionnaire was calculated with descriptive statistics which includes plentifulness andpercentage , mean and standard deviation of examinable answers .Factor analysis with inferential help has been used for students participation recognition and T test hasbeen used in order to compare tow groups of students and staff.Obtained results from analyzed data in exploratory factor analysis way demonstrates that students 25dimensions in educational affairs domain , student affairs domain , research affairs domain and incultural affairs domain which will be presented in detail in research findings segment . Also obtainedresults from T test certainly demonstrate that 95% of students and staff of the University (karajbranch) are unanimous about the students participation methods in university activities in educational ,students , research and cultural dimensions which have been presented in research findings. In theother words , there is not a considerable difference between the two mentioned groups in regard to thestudents participation development ways .Therefore it is suggested that , in order to develop students participation in university activities , thegrounds of excution of the presented ways in the present research should be provided .