ارزیابی کاربرد بازاریابی مستقیم در موسسات خدماتی غیرانتفاعی (مطالعه موردی: فرهنگ سراهای کرج )
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر محمدعلی عبدالوند 1 , دکتر کامبیز حیدرزاده 2 , مریم نجفی پیراسته 3
1 - ندارد
2 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
3 - ندارد
کلید واژه: بازاریابی مستقیم, سازمان های غیرانتفاعی, تلاش بازاریابی, تعامل بیرونی, رسمی بودن, عملکرد فروش, عملکر د نقدینگی, اعتماد به نفس مدیریت,
چکیده مقاله :
در جهان رقابتی امروز، بازاریابان به دنبال مشت ریان هستند . یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، ترویج است کهبازاریابی مستقیم یکی از ابزارهای آن است . با پیشرفت علم و فن آوری، بازاریابی مستقیم نیز دامنه وسیع تری پیدا کرده است،از آنجایی که استفاده از تکنیک های بازاریابی مستقیم از مدت ها قبل در کشور های توسعه یافته شروع شده و موارد کاربرد آنحتی به سازمان های خدماتی و موسسات غیرانتفاعی نیز رسیده است، لذا بر آن شدیم که کارایی استفاده از این ابزارها را درسازمان های خدماتی غیرانتفاعی مورد بررسی قرار دهیم . تحقیق حاضر با روش کاربردی و پیمایشی و بر روی جام عه آماریسازمان های هنری کرج در سال 1388 صورت گرفته است . همچنین جهت انجام تجزیه و تحلیل داده ها، از نرم افزارهایSPLS M3وLISREL 8.54،SPSS Statistics 17استفاده شده است. اطلاعات تحقیق با استفاده از پرسشنامه گردآوری شده و نتایج تحقیق نشان داده است که، هر چه اندازه یک سازمان هنریبزرگ تر باشد، مقدار تلاش بازاریابی به میزان فزاینده ای افزایش می یابد، اما بر مقدار رسمی بودن سازمان تاثیری ندارد .رسمی بودن سازمان نیز تاثیری بر تعامل بیرونی نداشته ولی با اعتماد به نفس مدیریت، تلاش بازاریابی و اجرای تکنیک هایبازاریابی مستقیم، ارتباط مستقیمی دارد . هرچه اعتماد به نفس مدیریت بیشتر باشد، اجرای تکنیک های بازاریابی مستقیم نیزبیشتر می شود . بین تلاش بازاریابی با اجرای تکنیک های بازاریابی مستقیم و درآمد حاصل از اشتراک مدت دار، ارتباطی وجودندارد، ولی باعث افزایش عملکرد فروش و عملکرد نقدینگی می شود.
In the present competitive world of today, marketing people are looking for customers. One of theimportant communication means in business is promotion wich one of the tools is direct marketing. Asscience and technology progressed, direct marketing has extend more. As using direct marketingmethods are cammon is developed countries, and they are also used in service organizations and nonprofitinstitutions, in this research the use of these means in non-profit servise organizations isanalyzed.This research is based on practical and mensurable methods and it is limited to istatisticpopulation of art organizations in Karaj in 2009. More over a number of software including SPSSStatistics 17, LISREL 8.54, SPLS M3 are used for analyzing the data.The data is gathered and proccesed via questionaries and the results are as following:The bigger the size of an art organizations is, the higher the degree of marketing effort will be; but ithas no effect on formalization of the organization.The formalization of an art organization has no effect an external integration; however, it is directlyrelated to managerial self confidence, marketing effort, and direct marketing implementation. Thehigher the managerial self confidence is, the better the direct marketing implementation will be. Thereare no relation between marketing effort and direct marketing implementation and seson-ticketsubscription; however, marketing effort causes the increase of sales performance and fundrisingperformance.