بررسی موانع توسعه کسب وکار الکترونیکی (مطالعه موردی: بنگاه های اقتصادی استان زنجان)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر عباس معمارنژاد 1 , جلال حاجی علی اکبری 2
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه
2 - ندارد
کلید واژه: کسب و کار الکترونیکی 1, تجارت الکترونیکی 2, موانع کسب وکار 3, بنگاه اقتصادی 4, ایران طبقه بندی JEL, L81, l186و ,
چکیده مقاله :
امروزه بکارگیری راهکارهای تجارت الکترونیکی برای بنگاههای اقتصادی بعنوان یک ضرورت اجتناب ناپذیر شده و چنانچهبنگاههای اقتصادی به این مهم توجه لازم را نداشته باشند با کاهش سودآوری و حذف از صحنه رقابت مواجه خواهند بود .بنابراین برنامه ریزی ب ه منظور بکارگیری این راهکارها از اقدامات مهم و راهبردی شرکت ها می باشد و یکی از مهمترین مراحلبرنامه ریزی شناسائی موانع بکارگیری آن و ارایه راهکارهائی در جهت رفع این موانع است.هدف این تحقیق بررسی و شناسائی موانع توسعه کسب وکار الکترونیکی در بنگاههای اقتصادی استان زنجان ، اولویت بندیموانع شناسائی شده و پیشنهاداتی در جهت رفع آنها می باشد .در این تحقیق موانع مذکور در قالب 6 طبقه اصل ی شامل :فرهنگی، زیر ساختهای اساسی، حقوقی، مدیریتی، انسانی و اقتصادی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند، شش طبقه یاد شده به36 عامل فرعی تر تقسیم و رتبه بندی گردیده اند. از آنجا که کل جامعه آماری مورد سرشماری و محاسبه قرار گرفت از آمارتوصیفی برای بررسی سوالات تحقیق استفاده شد، و از جنبه فایده می توان تحقیق حاضر را در ردیف، کاربردی طبقه بندینمود. ابزار بکار رفته، پرسشنامه می باشد که پس از تایید روایی و پایایی، به اعضای جامعه (تعداد 170 بنگاه اقتصادی استانزنجان) جهت ارائه نظر و تکمیل تحویل شد.نتایج بدست آمده نشان می دهد که اولویت بندی موانع اصلی توسعه تجارت الکترونیکی از نظر دس ت اندرکاران، بنگاه هایاقتصادی استان زنجان به ترتیب عبارتند از : 1- موانع حقوقی 2- موانع فرهنگی 3- موانع مدیریتی 4- موانع مربوط به زیرساختهای اساسی 5- موانع انسانی 6- موانع اقتصادی
Nowadays the application of the e-commerce solutions for the enterprises is an important andunavoidable note, and if those enterprises do not consider it this will tend to declining in beneficiaryand omitting them of contest consequently, one of the most important and useful strategy measures ofenterprises is planning concerned with the application of these solutions, also detecting the barriers totheir application and introducing some suggestions for deleting them.The purpose of this study is detect and investigate the barriers to electronic business development inZanjan enterprises, prioritizing the detected barriers and providing and providing research suggestionsfor removing them.In this study, the mentioned barriers were analyzed in terms of six fallowing categories as: cultural,infrastructure, legal, managing, humanity and economic ones. These categories were also subdividedand categorized in to 36 secondary factors.As the whole statistic population has been studied, so the descriptive statistic was used for studyingthe research questions and its advantage was considered as a practical research approach.The tool for data collecting was questionnaire which given to 170 enterprises for collecting differentideas and rating (The questionnaire verified in terms of validity and reliability).The results show that the priorities given to the main barriers are as follow respectively: legal, cultural,managing, infrastructure related humanity and economic barriers.