ارائه الگویی جهت اعتبارسنجی در دانشگاه آزاد اسلامی
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - مسئول مکاتبات
کلید واژه: اعتبارسنجی, تضمین کیفیت, ارزشیابی, الگو و دانشگاه آزاد اسلامی,
چکیده مقاله :
اعتبارسنجی 1 مکانیسمی است که با استفاده از آن وضعیت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی 2 از نظر وضعیتآموزشی، پژوهشی و خدماتی با زبانی کمی و کیفی مشخص شده است. در بسیاری از کشورهای جهان اصلاحات دانشگاه هاو مؤسسات آموزشی بعنوان یک تحول در آموزش عالی به حساب آمده و بعنوان یک نوسازی و تجدید نظر در مدیریت واداره مؤسسات، مورد توجه قرار گرفته است. خود تنظیم کنندگی، استقلال، نظام تأمین اعتبار مبتنی بر اندازه گیری بازدهو تضمین کیفیت 3 برخی از عناصر تشکیل دهنده اصلی این اصلاحات بشمار می روند که افزایش این عوامل و نیاز بهارزشیابی 4 و اعتبارسنجی واحدهای دانشگاهی را بیش از بیش مورد تأکید قرار داده است. در این پژوهش الگویی 5 جهتاعتبارسنجی دانشگاه آزاد اسلامی مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت و روش پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعهآماری را رؤسای دانشگاه ها، معاونین آموزشی، رؤسای دانشکده ها، مدیران گروه آموزشی و اعضای هیأت علمی شاغل درواحدهای دانشگاه آزاد اسلامی که 796 نفر بودند، شامل شدند. حجم نمونه بر اساس جدول مورگان، 260 نفر تعیینگردید. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود که با مقیاس هفت گزینه ای0 محاسبه گردید. در تحلیل داده های مستخرجه از پرسشنامه ها، در سطح آمار توصیفی / لیکرت طراحی و پایایی آن 83از شاخص های آماری فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمونهای آماری همبستگی،Tتحلیل واریانس و رگرسیون بهره گیری و از نرم افزار آماریSPSSجهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده گردید. بر اساس تجزیه و تحلیل داده ها، الگو از نظر جامعه آماری( 91 درصد) بسیار مناسب تشخیص داده شد و برای واحدهای دانشگاهآزاد اسلامی ارسال گردید
The present study means to design a model for accreditation of Islamic Azad University whichis essential for quality assurance and improvement in the age of super complexity ofmultiversity in the third millennium. The review of history of higher education revealed lack ofany pattern for accreditation in Iran. The purpose of the study was to design a pattern foraccreditation of IAU and attempted on obviating this shortcoming. The study adopted adescriptive method and a survey design. The population of the presidents of universities,teaching assistants, deans and department administrators and faculty members of the 796 peopleworking at the Islamic Azad University were included. 260 people were selected based onMorgan & Kerjeci tables. The participants were selected using stratified random sampling. Bothlibrary and field studies were conducted to collect the data. In order to collect field data, aresearcher-made questionnaire was developed that included 28 items on a 7-point Likert scale.Collected data was classified in SPSS environment and confidence coefficient was calculated byCronbach Alpha method(0/83) .The proposed pattern was approved by 91/2 percent of therespondents and faculty members 96/1 percent (very suitable). Therefore, regarding results andtheir approval by previous researches and available theories, we could conclude that submittedframework have theoretical & empirical support and enough validity, so its implementationwas suggested for Islamic Azad University units.