تبیین اهمیت هوش معنوی و خودکارآمدی مدیران در عرصه رقابت جهانی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمرضیه نیاز آذری 1 , سهیلا خسروابادی 2
1 - دکتری مدیریت آموزشی ، استاد یار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد قائمشهر
2 - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری ، ایران
کلید واژه: هوش معنوی, مولفه های هوش معنوی کینگ, خودکارامدی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین خودکارآمدی با هوش معنوی مدیران مدارس دولتی شهرستان ساری در سال تحصیلی 93-94 انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است.جامعه آماری این تحقیق را کلیه مدیران مدارس دولتی که تعداد 62 نفر بودند را تشکیل داده اند که تمامی این تعداد به لحاظ محدود بودن جامعه در تحقیق شرکت داده شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه خود کارآمدی شوارز که دارای سه بعد پایداری، تلاش و ابتکار و هوش معنوی دیوید کینگ که دارای چهار بعد تفکر انتقادی، آگاهی متعالی، توسعه سطح هوشیار و معناسازی شخصی استفاده شد که روایی آن به وسیله اساتید دانشگاه مورد تأیید قرار گرفت و برا ی سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد که برای هر یک از متغیرهای هوش معنوی و خودکارآمدی برابر با 0.79 . 0.86 حاصل گردید. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها حاکی از آن است که بین مولفه های هوش معنوی و سطح خود کارامدی مدیران مدارس رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج ازمون رگرسیون نیز بیانگر این است که سه متغیر معناسازی شخصی، آگاهی متعالی و گسترش خود آگاهی پیشبین معنیداری برای خود کارامدی مدیران میباشندو در این میان تفکر انتقادی مدیران پیش بین معناداری برای خود کارامدی مدیران به شمار نمی رود. نتایج آزمون t نیز حاکی از این است که میزان تفکر انتقادی، آگاهی متعالی و معناسازی شخصی در مدیران بیشتر از حد متوسط است، اما میزان مولفه گسترش خود آگاهی کمتر از حد متوسط می باشد.
The present study was performed to determine the relationship between self-efficacy and spiritual intelligence managers . The research method is descriptive and correlational. The population in this study were 62 managers of public schools That all these are due to the limited size of the population in the study. To collect information is used of Schwarz self-questionnaire that has three dimensions of sustainability, effort and initiative And spiritual intelligence David King Which consists of four dimensions of critical thinking, transcendental consciousness, the development of consciousness and personal meaning Its validity was confirmed by university professors and Cronbach's alpha was used for reliability assessment for the variables of spiritual intelligence and self-efficacy was obtained 0.79. 0.86. The results of the analysis indicate that the elements of spiritual intelligence and their level of efficiency and there is a significant positive relationship between administrators. The results of Regression testing also show that Three variables personal meaning-creation ,Higher awareness and develop self-awareness are significant predictors for Self-managers .And critical thinking of managers are not a significant predictor for Self-managers and the results of sample t-test also indicates that The level of critical thinking, awareness of the transcendent and personal meaning-creation managers are More than average but The level of self-awareness component is less than average. Keywords: spiritual intelligence, King Spiritual intelligence components , self-efficacy.