بررسی عوامل موثر بر اثربخشی سازمانی از منظر مسئولیت اجتماعی سازمانی (مطالعه موردی : شرکت های تعاونی استان تهران )
محورهای موضوعی : آینده پژوهیرضا نویدی نکو 1 , خسرو آریان فر 2 , هانی هنرمند 3 , l نوذری 4
1 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
2 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت شهری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
کلید واژه: مسئولیت اجتماعی سازمانی, اثربخشی سازمانی, شرکتهای تعاونی,
چکیده مقاله :
مسئولیت اجتماعی سازمانی ، موضوعی صرفا برای کارشناسان امور اجتماعی یا سازمانهای بزرگ نیست. همه مدیران باید اهمیت آن را درک کرده و بدانند چرا باید نسبت به آن متعهد باشند. هدف از انجام این تحقیق، سنجش ابعاد مسئولیت اجتماعی سازمانی و بررسی تاثیرات آن بر اثربخشی سازمانی در شرکتهای تعاونی استان تهران می باشد. برای این منظور، نمونه ای با حجم 388 نفر به طور تصادفی از میان مشتریان چهار شرکت تعاونی فعال انتخاب کرده و با استفاده از روش همبستگی پیرسن، فرضیات مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که رابطه معناداری میان اثربخشی سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمانی وجود دارد. از میان مولفه های اثربخشی سازمانی، تصویر ذهنی مشتریان و اخلاق کارکنان، بیشترین ارتباط را با مسئولیت اجتماعی سازمانی داشته است.
Corporate Social Responsibility (CSR) is not just for social specialists or large-scalecompanies, all business leaders and managers must understand why they are engaged in CSR.The objective of this study is to measure Corporate Social Responsibility and investigate itseffects on Organizational Effectiveness (OE) in cooperative companies in TEHRAN province.For this purpose, a sample of 388 customers of 4 cooperative companies was randomly selectedand gathered data was analyzed.The findings of our research based on Pearson correlation CO-efficiency show that there is ameaningful relationship between CSR and OE. Among the OE attributes, customers image andstaff morale have most relationship with CSR.