سنجش سواد الکترونیکی و بررسی ارتباط آن با آینده فعالیت های بازرگانی در شرکت های کوچک و متوسط (SME)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیعلی جلیلی مجارشین 1 , عباس طلوعی اشلقی 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران
کلید واژه: سواد الکترونیکی- فناوری اطلاعا,
چکیده مقاله :
ظهور فنآوری های جدید و نفوذ آن در جوانب مختلف زندگی بشری و تاثیر آن بر آینده زندگی انسانها، چشم اندازهایی برای جهانیان به ارمغان آورده است که بر تمام ابعاد زندگی انسان های آینده و قرن بیست و یکم تاثیرگذار می باشد. به این ترتیب مشاغل آینده به سمتی می روند که به سواد، دانش و مهارت های جدید از جمله توانایی کار با رایانه نیاز دارند که ورود به این عرصه، آموزش ها، فرهنگ و تفکر جدیدی را می طلبد. از این رو داشتن سواد الکترونیکی که همان سواد خواندن، نوشتن و توانایی درک اطلاعات از طریق رسانه های الکترونیکی می باشد، یک الزام برای فعالیت در تمامی عرصه ها خصوصا بخش بازرگانی می باشد. این تحقیق، توصیفی بوده و از حیث هدف، کاربردی می باشد که دیدگاه های کارشناسان و مدیران از مهارتهای فنآوری اطلاعات و ارتباطات مورد نیاز به منظور افزایش فعالیت های بازرگانی را ارایه می نماید. برای جمع آوری اطلاعات از روش پرسشنامه و اطلاعات آرشیوی استفاده شده است. سوال های پرسشنامه با توجه به متغیرهای موجود در مدل مفهومی تحقیق و با استفاده از ماژول های بنیاد جهانیICDL تهیه شده است و برای تحلیل داده ها از آزمون T تک متغیره استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که از دیدگاه کارشناسان و مدیران، هفت مهارت مدل ICDL به اضافه مهارت آشنایی با کاربرد زبان انگلیسی رابطه معناداری با فعالیت های بازرگانی در شرکت های کوچک و متوسط داشته و شدت رابطه آنها به ترتیب زیر می باشد: صفحات گسترده، ارایه کامپیوتری، پردازش واژه، مفاهیم کاربرد کامپیوتر، آشنایی و بهره برداری از پایگاه داده ها، آشنایی با بگارگیری اینترنت، زبان انگلیسی پایه در کابرد کامپیوتر ، مفاهیم پایه سخت افزار.
The appearance of new technologies and its penetration on various aspects of human life brings as well as their effects on its future, is bring on award for people that effective on whole dimensions of future people life and twenty firs century. Hence careers are need to literacy, knowledge, new skills such as ability to work with computer so that educations, Culture and new thinking are requirement for the entrance to this area.Then E-literacy is known as Read, write and ability to information understanding from Electronic media such it is a critical requirement for activity in all areas particularly in trading.This study is descriptive as well as practical from goal point of view, so that it present specialists and management insight in order to increase business activity based on information and relationship technology skills.Questionnaire and archive information were used for data gathering. The question of questionnaire based on existence variables in conceptual model of research in ICDL world Foundation models, were prepared and that used and for analysis of data were used whereas the single variable test was applied. The results explored that the specialist and managements insight seven ICDL skills as well as English language skill have significance relationships with commercial activities in small and medium companies so that their predominant relationship are as follow: widespread page presentation based computer, word processing, applicable concept of computer, familiar with and usage of databank, familiar with internet, employment of English language in computer applicability, basic conception of hardware, respectively.