بررسی رابطه بین جونوآوری در سازمان و رفتار کارآفرینانه کارکنان بانک صادرات مشهد
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمحمود قربانی 1 , محمد علی ابری قشلاق 2 , محمد اصلاحی 3
1 - دانشیارگروه مدیریت دولتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران (نویسنده مسئول)
2 - کارشناس ارشد مدیریت اجرایی
3 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
کلید واژه: جو نوآوری, نوآوری سازمانی, فرایند نوآوری, کارآفرینی, عوامل موثر برکارآفرینی و نوآور,
چکیده مقاله :
تحقیق حاضر با هدف شناسایی رابطه بین جو نوآوری در سازمان ورفتار کارآفرینانه در بانک صادرات مشهد انجام شده است.تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی و به لحاظ روش، پیمایشی - میباشد. جامعهی آماری تحقیق کلیهی کارکنان کارکنان بانک صادرات شهر مشهد، که تعداد آنها 4425 نفر می باشد و از این تعداد بر اساس جدول مورگان نمونهای به حجم 254 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند . فرضیههای تحقیق بر اساس آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج آزمون فرضیات بیانگر این است که بین تمام ابعاد متغیرجو نوآوری وکارآفرینی سازمانی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. یافته های این پژوهش مؤیدآن است که اجرای مدیریت مشارکتی به شیوه های مختلف چنانچه متضمن مشارکت کارکنان درتصمیم گیری،هدف گذاری،حل مشکل وتغییروتحول درسازمان که به مدداعمال روش های مشارکت ازطریق ارائه پیشنهاد،شرکت درجلسات و... صورت گیرد،به میزان زیادی موجب نوآوری، ریسک پذیری، رقابت تهاجمی، خودتجدیدی و پیشگامی ودرمجموع رفتارکارآفرینانه درکارکنان بانک می گردد
Given the importance of maintaining a presence in international markets and competition in present world, innovations affecting the Saderat Bank can play a role in achieving the Bank's goals. Due to this, it is essential that every organization explore sections which embrace the innovation process and explore some of the obstacles and problems related to this process to provide solutions to facilitate and impel the organization to move toward effective and creative action.In order to accomplish this, after studying the literature innovation particularly innovation in the area of banking services, the present study deduce the effective factors in organizations. The sample proportional to the sample size of the population of this study was determined by Krejcie & Morgan table. Survey research was conducted correlational. The innovation atmosphere and entrepreneurial behavior questionnaire was distributed among the participants. After collecting the questionnaires by using statistical coefficients depending on the type of variables (Pearson correlation coefficient and stepwise regression) were calculated and analyzed. Hypothesis test results indicate that there was a significant relationship between all aspects of innovation atmosphere and corporate entrepreneurship in Saderat Bank in Mashhadcity.It is hoped that this study, in addition to Saderat Bank in Mashhad, organizations such as experts and managers of organizations, especially financial institutions, research centers and universities and researchers in the field of innovation management investigative decisions in their optimum benefit.