بررسی شیوه گزینش دانشجو در کشور به منظور ارائه مدل بهینه
محورهای موضوعی : آینده پژوهینادر قلی قورچیان 1 , محمد صاحب الزمانی 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: گزینش دانشجو, آزمون سراسری ورود به دانشگاه ه, ارزشیابی پیشرفت تحصیلی, مدلهای ارزشیابی, مدل حمایتی,
چکیده مقاله :
رشد بی وقفۀ دانش و تکنولوژی در جهان فرا مدرن کنونی و گستردگی دامنۀ آن، کشورهای درحال توسعه را ملزم به سرمایه گذاریبلند مدت در تربیت و پرورش افرادی شایسته و توانمند نموده است که بنیادهای علمی جامعه را قوام بخشند و به ارتقاء علمی وتکنولوژیک کشور همت گمارند. از آنجاییکه درستی طی مسیر و همسو بودن نحوه عملکرد اجزاء نظام آموزشی با این آرمان اهمیتمیسر نمی باشد. لذا پژوهشگر ضمن ارزشیابی و سنجش ، آزمودن بسیار زیادی دارد، تدقیق این امر و بررسی صحت آن جز بابررسی مساله ارزشیابی در نظام تعلیم وتربیت با تمرکز بحث بر اتمام دورۀ تحصیلات متوسطه و ورود به دوره تحصیلات عالی، مبادرتبه اجرای پژوهشی با هدف رسیدن به الگویی ایده آل در سنجش و گزینش بهینه افراد مستعد و توانمند جامعه برای ورود به دورۀآموزش عالی نموده است. در این راستا، تعیین مولفه های اصلی گزینش دانشجو، ارائه مدل مناسب پیشنهادی و توصیف ساختار آن بهعنوان راهکاری استراتژیک در بهبودبخشی نظام گزینش دانشجو مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشگر با استفاده از مرور ادبیاتمربوطه و مطالعۀ تطبیقی کشورهای منتخب (ژاپن، ایالات متحدۀ آمریکا، استرالیا، انگلستان و فرانسه) به روش توصیفی - پیمایشی،مدلی مشتمل بر چهار مولفۀ اصلی (فلسفه، اهداف، مراحل اجرایی، ارزشیابی و بازخورد) و تعدادی مؤلفۀ فرعی تدوین نموده است. مدلتدوین شده با استفاده از پرسشنام های با مقیاس 7 درجه ای لیکرت در معرض ارزیابی متخصصان و صاحبنظران قرار گرفت. نمونۀآماری برای پرسشنامۀ بررسی مدل پیشنهادی را اعضای هیأت علمی دانشگاهها، مدیران و کارشناسان ارشد سازمان سنجش و آموزش کشور و مدیران و کارشناسان ستادی وزارت آموزش وپرورش (n=5)تشکیل دادند.اهم نتایج حاصل از اجرای پرسشنامه حاکی از تائید صاحبنظران و متخصصان با توافق بالا (میانگین 5/91از 7) از مدل پیشنهادیمی باشد. بدین ترتیب که اعضای نمونۀ آماری در کل با فلسفۀ مدل ( 90 درصد )، اهداف مدل ( 80 درصد)، مراحل اجرایی ( 80 درصد)و نظام ارزشیابی و بازخورد مدل ( 90 درصد) موافق بوده و آن را تائید کرده اند.در پایان، توصیه ها و پیشنهادهایی جهت اجرای مدل نظام پذیرش دانشجو در کشور ارائه گردید
Ongoing development of knowledge and technology in the ultra modern world and its spreading indeveloping countries obliged these countries a long-term investment for training the qualified and capablestudents who could strengthen the scientific aspects for our country and motivate for scientific andtechnologic advancement. Whereas reaching this goal is the purpose of the ruling organizations of eachcountry, the precision of commission and the accommodation of operation with this ideal are verysignificant, accuracy and authenticity of this purpose would be just possible by "Essay", "Assay" and"Evaluation".Therefore, researcher must studying the evaluation problem in educational system moreover investigate thevalues after high school and entering to the higher education, would search for achieving an ideal pattern inassay and optimum selection of capable and susceptible students for entrance to higher educational course.To gain this goal, certain facts should be kept in mind, such as; assigning the principle component instudents’ election, presenting an appropriate pattern and describe the structure as a strategic treatments inimproving the students’ election system. Researcher by applying the review of respective literature andcomparative study of selected countries as Japan, USA, Australia, England and French according to thedescriptive-survey method has codified a model consist of four basic components (Philosophy, Objects,Executive process, Evaluation and Feedback) and some subordinate components. The codifying modelinclude a questionnaire, a measure of 7 Likert Degree, was considered by authorities and experts forevaluation. The statistical sample for questionnaire of studying the suggested model was considered byFaculty members of universities, Managers and Experts of National Organization for Educational Testing,Managers and Experts of Minister of Education (n=50).Most important results obtained of questionnaire performance show authorities and experts confirmationwith above agreement (average 5.91 of 7) from suggested model. Thus, the member of statistical modelcompletely confirmed and accepted model of philosophy (90%), objective of model (80%), executiveprocess (80%), evaluation and feedback (90%).Finally, some recommendations and suggestions were presented for implementing the students’ admissionmodel in country.