بررسی عوامل رفتاری اثرگذار بر تصمیم پذیرش تجارت الکترونیکی توسط مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیدکتر علی حاجیها 1 , دکتر فرهاد غفاری 2 , لیلا حاجی هاشمی ورنوسفادرانی 3
1 - نویسنده مسئول یا طرف مکاتبه:
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: کسب و کار کوچک و متوسط, مدل پذیرش فناوری دیویس, مدل رفتار برنام هریزی شده آیزن, پذیرش تجارت الکترونیکی,
چکیده مقاله :
امروزه فناوری اطلاعات نقش بسیار مهمی در دنیای تجارت دارد . با وجود اینکه این نوع فناوری فرصتی را برای خلق نوعجدیدی از تجارت با ایجاد بازارهای جدید و معرفی محصولات و خدمات جدید ایجاد می کند، اما پذیرش آن به ویژه توسط1 با مشکلات زیادی روبه رو است . برای مثال تحقیقی که توسط موسسه تحقیقاتی وریزون 2 کسب و کارهای کوچک و متوسط انجام شد، نشان داد که فقط36 درصدکسب و کارهای کوچک وب سایت هایی را برای تبلیغ کسب و کار خود ایجاد کرده اند و دراین میان تنها9%آنها امکان فروش برخط 3 دارند . بطور مشابه، پرات 4 در بررسی444کسب و کار کوچک و متوسط دریافت کهبیشتر کسب و کارهای کوچک و مت وسط علاقه زیادی به عقد قرارداد از طریق شبکه های اینترنتی ندارند و بیش از80%این شرکت ها نیز از اینترنت صرفا برای ارتباطات (پست الکترونیکی و جمع آوری اطلاعات ) استفاده می کنند . این مساله نشانمی دهد که مدیران ارشد و مالکان کسب و کارهای کوچک و متوسط، ارزش اس تراتژیک تجارت الکترونیکی را درک نکرده اند یا( اینکه با موانع مهمی جهت پیاده سازی آن مواجه هستننتد (Cyber Atlas2003) هدف از این تحقیق شناسایی عوامل رفتاری اثرگذار بر پذیرش تجارت الکترونیکی"با استفاده از آزمون مدل پذیرش فناوری دیویس 6 و نظریه رفتار برنامه ریزی شده آیزن 7، توسط مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط شهر تهران است . در اینتحقیق تمرکز اصلی بر تمایل رفتاری است و رفتار واقعی اندازه گیری نمی شود. به منظور آزمون مدل های مورد اشاره، داده هاییاز 226 مدیر کسب و کار کوچک و متوسط جمع آوری شد و سپس مد لها با استفاده از نر مافزار لیزرل 8 آزمون شدند. نتایج حاصل از آزمون مدل پذیرش فناوری دیویس نشان داد که کلیه روابط این مدل معنادار هستند . همچنین در آزمون مدل رفتاربرنامه ریزی شده آیزن نیز کلیه روابط (به غیر از رابطه میان هنجار ذهنی و تمایل رفتاری برای پذیرش یا اس تفاده از تجارتالکترونیکی) معنادار تشخیص داده شدند.
information technology offers opportunities for creating new business by opening new markets up andintroducing new products and services, but its acceptance encounters with many difficulties, speciallyby small and medium enterprises (SMEs). For example, a survey conducted by Verison found that36% of small and medium enterprises established web sites primarily to advertise and promote theirbusiness, compared to 9% who established one to sell or market online. Similarly, in a survey of 444SMEs during 2002, Pratt found that many SMEs were reluctant to conduct transactions online, morethan 80% were only using the Internet to communicate (via e–mail) and gather business information.This means that top managers/owners of SMEs do not realize the strategic value of electroniccommerce to their business or this means that they encounter significant barriers to implementing it.(Cyber Atlas, 2003)The research objective is determining the effective behavioral factors on decision making ofacceptance the electronic commerce by managers of SMEs in Tehran that it’s using the TechnologyAcceptance Model (TAM) and the Theory of Planned Behavior (TPB). The research focused on thebehavioral intention and it doesn’t measure the actual behavior. The data collected from 226 personsof top managers/owners of SMEs in order to validating research models, then the models evaluatedby Lisrel. The findings of the Davis’ Technology Acceptance Model presented a support to thetheoretical links. Also the findings of the Ajzen’s Theory of Planned Behavior presented a support tothe theoretical links (with the exception of the effect of subjective norm on the behavioral intention toaccept/use the electronic commerce).