طراحی و اجرایBSC به عنوان سیستم جامع ارزیابی عملکرد
محورهای موضوعی : آینده پژوهیرضا شباهنگ 1 , محمد حسن ابراهیمی سروعلیا 2
1 - ندارد
2 - ندارد
کلید واژه: استراتژی , ارزیابی جامع عملکرد, وجه رشد و یادگیری L&, GP, وجه فرآیند داخلی IP, وجه مشتری CP, وجه مالی FP, شبکه ارتباطی SG, خودارزیابی SA,
چکیده مقاله :
سال های آغازین قرن بیست و یکم که بشر متمدن، مدت ها چشم انتظار آن بوده است - نوید بخش آسایش نیست و چالش هایی رابیش از تمامی ادوار تاریخی گذشته پیش روی انسا نها و تمد نها، قرار داده است. سازمان های امروزین واحدهای ایستا نیستند، علاوه براین اولویت ها نیز در حال تغییر است و سازمان ها باید خود را، با دو متغیر موثر بر آنها یعنی تغییرات تکنولوژی و رقابت جهانی تغییر دهند.بدین منظور باید از وضعیت خود آگاهی داشته باشند تا بتوانند در مقابل تغییرات سریع و ب یوقفه از خود واکنش مناسب نشان دهند ولازمه این کار آگاهی از شرایط موجود و پیش بینی وضعیت آینده است. برای دستیابی به این هدف، لاجرم همه سازما نها باید برای خوداستراتژی از پیش تعیین شده ای داشته باشند که دورنمای اهداف سازمانی در آن مشخص شده و دستیابی به اهداف تعیین شده در فواصلزمانی مشخص مورد ارزیابی قرار گیرد. در این صورت نیاز به سیستم های مدرن و جامع سنجش عملکردی است که با در نظر گرفتن استراتژی سازمان، با دیدی جامع نگر آن را مورد ارزیابی قرار دهد. از این رو در سال 1992 "ابزار جامع ارزیابی عملکرد" (BSC) توسط کاپلان و نورتون معرفی شد، ابزاری که ادعا می کرد، در ارزیابی، استفاده محض از معیارهای مالی سنتی نظیر نرخ بازگشت سرمایه (ROI) گمراه کننده است و هیچ معیار مالی به تنهایی نم یتواند اطلاعات کافی در خصوص عملیات کلیدی سازمان فراهم آورد. BSC با ارزیابی سازمان در چهار وجه رشد و یادگیری، فرآیندهای داخلی، مشتری و مالی ابزاری جامع را جهت ارزیابی عملکرد در اکثر حوزه های مهم و اساسی سازمان ارائه می دهد. این روش سنجش ارزیابی عملکرد با لحاط توأم معیارهای مالی و غیرمالی، کمی وکیفی، گذشته نگر و آینده نگر اهداف کوتاه مدت، میان مدت وبلند مدت سازما نها را مد نظر قرار می دهد در این مقاله، ابتدا مدلی جهت طراحی مدل BSC ارائه شده و سپس با نمونه سازی، مدل مذکور پیاده و اجرا شده و در نهایت ارتباط وجوه چهارگانه مطرح شده در BSC در قالب فرضیات و با داده های کمی مورد آزمون واقع شده اند.نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی که منبعث از فرضیات فرعی تحقیق هستند مبین آن است که: بین اغلب اجزاء وجه رشد ویادگیری با فرآیند داخلی، وجه فرآیند داخلی با وجه مشتری و وجه مشتری با وجه مالی ارتباط معناداری وجود دارد.
It was a long time that human kind was waiting for 21st century and it has brought us a great deal ofproblems more than previous time and these days we can hardly find stable organization more over, thepriorities are going to change so it is obvious that we should adapt ourselves to accept new technology andcompetitive efforts and it is necessary to know more about our status in order to make a reasonable attemptin our normal business days and we should be able to predict the outcome in future. Therefore, we shouldhave a brilliant strategy to achieve to these goals in the exact period according to our plan.In this due, without a doubt there was a great need to obtain comprehensive performance assistance whichis evaluated according to the organization’s strategies.In 1992 the Balanced Scorecard (BSC) was presented by Kaplan and Norton. This new method says thatsome custom’s methods like (ROI) are not complete approaches to present the organization’s function.BSC is analyzing procedures in learning and growth, internal, customer and financial perspective which isrepresented the most departments of the organization.BSC is paying attention to financial and not financial goals, quality and quantity and clarify what we havedone in the past and what we should do in the future.In this project first: The BSC models have designed in 8 steps according to strategy of one samplecompany then the relation between four perspective have tested.The major assumptions are as bellows:1- There is a meaningful connection between training and internal perspective.2- There is a meaningful connection between internal perspective and customer’s satisfaction.3- There is a meaningful connection between customer’s satisfaction and profitIn conclusion, the project presented that there were meaningful connections between training and internalperspective, internal perspective and customer’s satisfaction, customer’s satisfaction and profit of theorganization.