ارتقاء رقابت پذیری آینده واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران
محورهای موضوعی : آینده پژوهیزهرا دهنوی 1 , حمیدرضا آراسته 2 , پریوش جعفری 3
1 - دانشجوی ئکتری مدیریت آموزش عالی
2 - استادتمام و عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی
3 - دانشیار و عضو هیئت علمی گروه دکتری مدیریت آموزش عالی واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی تهران،ایران واحد علوم وتحقیقات
کلید واژه: مدل رقابت پذیری, آینده واحده های دانشگاه آزاد, ابعاد, شاخص,
چکیده مقاله :
چکیدههدف این پژوهش ارتقاء مدل رقابت پذیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده بود. پژوهش از نوع کاربردی و آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان تهران در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری بهصورت نمونهگیری احتمالی در بخش کیفی و غیر احتمالی در بخش کمی صورت پذیرفت. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون نرمال سازی، آزمون t تک نمونه ای و گروهی، رگرسیون خطی، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته های بدست ابعاد و شاخص های رقابت پذیری را مشخص نموده و همچنین نشان داد که دانشگاهها در تمامی این شاخصها و ابعاد(رقابت پذیری) دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخگویان ، در تمامی شاخصها و ابعادوضعیت موجود با وضعیت مطلوب( میزان بازدههی و کارایی دانشگاه با توجه به ابزارها و امکانات موجود) تفاوت معنیداری دارد. این به این معنی است که دانشگاههای استان تهران نتوانستهاند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخصها ضعیف عمل کردهاند.و در نهایت مدل نهایی در وضعیت مطلوب ارائه گردید.
Extensive Abstract: The purpose of this study was to enhance a competitiveness model for Islamic Azad University branches in the future. The research was applied and mixed. The community and statistical sample in the qualitative section included scientific and academic experts with managerial positions and in quantitative section included faculty members of the universities in Tehran province. Sampling method was done as a probabilistic sampling in qualitative and non-probabilistic section in quantitative part. In the qualitative section, a tool was used to interview experts and in quantitative section a researcher-made questionnaire was used.To analyze the information and qualitative data, content analysis and in the quantitative part of the normalization test, single-sample and group tests, linear regression, structural equation modleling and confirmatory factor analysis were used. The findings highlighted the dimensions and indicators of competitiveness, and also showed that universities have problems in all of these indicators and dimensions(competitiveness).The problem is that in respondent's opinion, in all the indicators and dimensions of the existing situation with the desirable situation (efficiency and performance of the university according to available tools and facilities), there is a significant difference. This means that the universities of Tehran province have not been able to achieve the desired result and have been weak in all dimensions and indexes, and finally the final modle is presented in a desirable situation.
_||_