تعیین اقدام های نوآورانه سازمان با استفاده از نیروهای رقابتی پورتر و استراتژی اقیانوس آبی
محورهای موضوعی : آینده پژوهیفاطمه خوش کام 1 , مهدی عباسی 2
1 - کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
2 - استادیار مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
کلید واژه: نیروهای رقابتی پورتر, نوآوری, استراتژی رقابتی, استراتژی اقیانوس آبی, جذابیت سازمان,
چکیده مقاله :
برای ادامه حیات سازمانها در بازار جهانی امروز، یافتن راهکارهایی جهت خروج از میدان رقابت راهگشاست. هدف از انجام این پژوهش، ارایه الگوریتمی برای تدوین اقدامهای نوآورانه سازمان با استفاده از نیروهای رقابتی پورتر و استراتژی اقیانوس آبی است. این تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. در این تحقیق با ارایه یک الگوریتم دو مرحله ای، محیط رقابتی و ساختار صنعت مشخص شده و ضمن ارزیابی جذابیت سازمان، راهکار مناسب خروج از محیط رقابتی ارایه می شود. برای پیاده سازی الگوریتم پیشنهادی در شرکت ایرافا، در مرحله اول تیم خبرگان شامل تمامی کارشناسان و مدیران تشکیل شد. در مرحله دوم با انجام یک پیمایش پرسشنامه ای و انجام آزمون های آماری مشخص گردید که از بین پنج نیروی رقابتی پورتر، رقابت در بین سازمان های موجود عامل اصلی تهدید ایرافا بوده است. همچنین جدول چهار اقدام استراتژی اقیانوس آبی با تاکید بر نوآوری در ارزش برای شرکت ایرافا استخراج شد. با تاکید بر نوآوری در ارزش می توان به ادغام و هم افزایی با سازمان های کوچک مشابه موجود؛ ایجاد یک تبلیغات هدفدار؛ ارائه خدمات از طریق اینترنت؛ دقت در عملیات خدمات مشاوره ای رایگان؛ حذف واژگان تخصصی در تبلیغ برای شرکت مزبور اشاره کرد.
To continue the life of organizations in today's global marketplace, finding solutions to the exit from the competition field. The purpose of this research is to provide an algorithm for the development of innovative measures by using Porter's competitive forces and the blue ocean strategy.This research is descriptive survey and in terms of applied purpose. In this research, by presenting a two-step algorithm, the competitive environment and industry structure are identified, while evaluating the attractiveness of the organization, a suitable strategy for leaving the competitive environment is presented. In order to implement the proposed algorithm in the IRAFA company, the first team of experts included all the experts and managers. In the second stage, using a questionnaire scan and performing statistical tests, it was determined that among five of Porter's competitive forces, the competition among existing organizations was the main cause of the threat. Also, Table Four Action of the Blue Ocean Strategy Plan was developed with an emphasis on value innovation for the IRAFA company. Emphasizing value innovation can be integrating and synchronizing with similar small organizations; creating targeted advertising; providing services through the Internet; careful operation of free consulting services; eliminating specialized vocabulary in advertising for the company.
_||_