مدل فازی بازاریابی بین المللی محصولات تکنولوژی بنیان حوزه انرژی تجدیدپذیر بادی
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
رضا مهتدی
1
,
عبدالله نعامی
2
,
ابراهیم آلبونعیمی
3
,
علیرضا روستا
4
1 - گروه مدیریت بازرگانی ، واحد بین الملل کیش ، دانشگاه آزاد اسلامی، کیش، ایران
2 - مدیر گروه بازرگانی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران جنوب
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحد بین المللی خرمشهر-خلیج فارس،دانشگاه آزاد اسلامی،خرمشهر،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: بازاریابی بین المللی, تکنولوژی بنیان, انرژی تجدیدپذیر, توربین بادی, استنتاج فازی,
چکیده مقاله :
در دهه اخیرکشورها برای دستیابی به بازار بین المللی انرژی های تجدیدپذیر سرمایه گذاری های کلانی کردند. مطالعات به طور بالقوه نشان از بازار پرسود انرژی تجدیدپذیر را دارد. در این خصوص، شرکت ها باید مدل های کسب و کا خود را برای ورود به بازارهای جهانی تغییر دهند. این تحقیق با هدف ارائه مدل سیستمی مدیریت بازاریابی بین-المللی برای محصولات جدید انرژی تجدیدپذیر بادی شکل گرفته است. جامعه این تحقیق شامل خبرگان حوزه انرژی تجدید پذیر بادی می باشد که به روش گلوله برفی انتخاب شده اند. پژوهش از حیث هدف کاربردی بوده و با توجه به استفاده از سیستم استنتاج فازی برای مدلسازی، از نوع مدلسازی ریاضی می باشد. نتایج حاصله نشان دهنده آن است که مؤلفه شرایط محیط جغرافیایی با اخذ رتبه اول و معیار وزنی 20/17 درصد با اهمیتترین متغیر در بین مؤلفههای مؤثر بر مدیریت بازاریابی بینالمللی برای محصولات جدید انرژی تجدیدپذیر بادی است و میتواند معیار اصلی تصمیم-گیری در حوزه مورد پژوهش باشد. همچنین مؤلفه ورود به بازار توربین باد با معیار وزنی 20/8 درصد در رتبه آخر قرار دارد و میتوان انتظار داشت کمترین تأثیر را در تصمیمگیری مربوط داشته باشد.
In the last decade, countries have invested heavily in accessing the international renewable energy market. Studies potentially point to a lucrative renewable energy market. In this regard, companies must change their business models to enter global markets. This research has been formed with the aim of presenting a systematic model of international marketing management for new wind renewable energy products. The research population includes experts in the field of wind renewable energy who have been selected by the snowball sampling method. The research is an applied research in terms of purpose and given the use of fuzzy inference system for modeling, it is of the mathematical modeling type. The results show that the component of geographical environment conditions with the first rank and weight criterion of 17.20% is the most important variable among the components affecting international marketing management for new wind renewable energy products, and can be the main decision criterion in the field under study. Also, the component of the wind turbine market entry with a weight criterion of 8.20% is in the last rank and can be expected to have the least impact on the relevant decision.