تاثیر پویایی و رقابت پذیری محیط بر عملکرد کسب و کار؛ تحلیل نقش راهبردهای نوآوری محصول و فرایند
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسعید جعفری تیتکانلو 1 , نفیسه ذوالفقاری 2 , امید بهبودی 3 , محمد ضیا محسنی 4
1 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری،دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، مشهد، ایران
4 - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بینالمللی امام رضا ( ع )، مشهد، ایران
کلید واژه: نوآوری فرایند, رقابتپذیری محیط, پویایی محیط, عملکرد کسبوکار, نوآوری محصول,
چکیده مقاله :
زمینه: اخیراً عملکرد چشمگیرتری از شرکتهای دانشبنیان انتظار میرود. برخی عوامل درون سازمانی (مانند راهبردهای نوآوری) و دستهای از عوامل برون سازمانی (مانند رقابتپذیری و پویایی محیط) در عملکرد این شرکت ها می توانند نقش آفرینی کنند. هدف: این پژوهش درصدد سنجش نحوه تعامل متغیرهای پویایی و رقابت پذیری محیط با متغیرهای راهبرد نوآوری محصول و نوآوری فرایند است. همچنین هدف دیگر مقاله حاضر بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد کسبوکار میباشد. روشها: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق از نوع توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 170 مدیر شرکتهای دانشبنیان استان خراسان رضوی است که از بین آنها 115 نفر به طور تصادفی انتخاب شدهاند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامهای است که روایی و پایایی آن تایید شد. سنجش روابط علّی بین متغیرها با استفاده از نرم افزار PLS انجام گرفت. یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که رقابتپذیری محیط بر نوآوری فرایند و نیز بر نوآوری محصول تأثیر میگذارد. همچنین این متغیر از طریق نوآوری بر عملکرد کسبوکار مؤثر است. از طرفی پویایی محیط نیز بر نوآوری محصول و نوآوری فرایند مؤثر است و از طریق آن ها بر عملکرد کسب و کار اثر میگذارد. نتیجهگیری: شرکتهای دانشبنیان باید بهطور ویژه شرایط محیط را رصد نموده و بر اساس رقابتپذیر و نیز پویا بودن آن، راهبردهای نوآوری را تدوین نمایند تا به عملکرد مطلوبی دست یابند. کلیدواژهها: عملکرد کسبوکار، نوآوری محصول، نوآوری فرایند، پویایی محیط، رقابتپذیری محیط
Abstract Background: recently, more notable performance is expected from knowledge-based companies. Some intra-organizational factors (such as innovation strategies) and also a number of extra-organizational factors (such as competitiveness and environmental dynamics) can play significant roles in their performance. Objectives: The purpose of this study is to evaluate the connection of dynamics variables and environmental competitiveness with the variables of product innovation strategy and process innovation. Another objective of this article is to investigate the impact of these factors on business performance. Methods: This research is an applied and descriptive correlational study. The statistical population includes 170 managers of knowledge-based companies of Khorasan Razavi province out of which 115 were randomly selected. The data collection tool was a questionnaire which its validity and reliability was confirmed. Causal relationships between variables were measured using PLS software. Results: The results indicate that environmental competitiveness affects both process and product innovation. It also affects business performance through innovation. Also, the Environmental dynamics affect product and process innovation and through them affect business performance. Conclusion: Knowledge-based companies should investigate the environmental conditions and formulate innovative strategies based on its competitiveness and dynamics to achieve optimal performance. Keywords: Business Performance, Product Innovation, Process Innovation, Environmental Dynamics, Environmental Competitiveness
_||_