شناسایی و رتبه بندی مولفه ها و شاخص های قصد خرید آتی محصولات با درگیری ذهنی بالا با استفاده از منطق دلفی فازی (مورد مطالعه: محصولات برند ال جی در کشور ایران)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیایلیا امینی نژاد 1 , حسین وظیفه دوست 2 , افسانه زمانی مقدم 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم و تحقیقات،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت آموزشی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه
ازاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه: قصد خرید آتی, برند ال جی, دلفی فازی, درگیری ذهنی,
چکیده مقاله :
زمینه: امروزه با توجه به تغییرات سریع تمایلات و خواسته های مشتریان، آینده نگاری در حوزه ی پیش بینی قصد خرید آتی مصرف کنندگان در حوزه کالاهای با درگیری ذهنی بالا قابل تامل است. هدف: این مقاله به شناسایی و اولویت بندی مولفه های قصد خرید آتی محصولات با درگیری ذهنی بالا با شناسایی عوامل، ابعاد، مولفه ها و شاخص های اثرگذار در این حوزه می پردازد. روش ها: بر اساس چارچوب نظری این تحقیق، در این پژوهش از منطق دلفی فازی برای یافتن نظرات خبرگان نسبت به یک معیار استفاده شده است. در طراحی و تدوین شاخص های پرسشنامه از پرسشهای بسته (لیکرت) استفاده شد. در این رابطه در دور اول از روش دلفی برای طراحی پرسشنامه استفاده گردید و با مرور بر ادبیات تحقیق و مصاحبه با خبرگان شاخص ها و مولفه ها مشخص گردیدند. یافته ها: در این گام از پژوهش با استفاده از مطالعه ادبیات مولفه ها و شاخص هایی را که در قصد خرید آتی محصولات با در گیری ذهنی بالا در محصولات برند ال جی تاثیر گذار بودند، استخراج گردیده و در نهایت 18 مولفه و 75 شاخص شناسایی شد. نتیجه گیری: در این پژوهش بر اساس نظرات خبرگان و تحلیل دلفی فازی؛ شاخص های بازخورد از سوی فروشتدگان و توجه به تغییر و تحولات محصولات از مولفه اثرات اجتماعی با بالاترین مقدار دی فازی شده پر اهمیت ترین شاخص های پژوهش و شاخص گروه های محیطی از مولفه هنجارهای ذهنی با کمترین مقدار دی فازی شده کم اهمیت ترین شاخص به حساب میآیند.
Background: Nowadays, given the rapid changes in customers' desires and demands, forward thinking in the area of predicting future consumer purchases in the field of high-mental involvement can be considered. Objective: This paper identifies and prioritizes the components of the future purchase intention of high-mental involvement products by identifying the factors, dimensions, components and indicators that affect this area. Methods: Based on the theoretical framework of this research, in this research, the fuzzy Delphi Logic was used to find expert opinions on a benchmark. Closed questions (Likert) were used to design and compile questionnaire indices. In this regard, Delphi method was used for designing a questionnaire in the first round and by identifying indicators and components by reviewing the literature and interviewing the experts. Findings: In this step, the research uses a literature study to extract the components and indicators that were intended to buy upcoming products with a high degree of mental convergence in LG brand products. Finally, 18 components and 75 indicators were identified. Conclusion: In this research, based on experts' opinions and fuzzy Delphi analysis, feedback indicators from the people of the world and attention to product changes and changes from the social component with the highest degree of DI-phase, the most important indicators of research and the index of environmental groups from the component of norms Subjective with the lowest degree of DI-phase is considered the least important indicator.
_||_