مدل مهارت های زندگی نسل دیجیتال در ایران (نظام متوسطه دوم)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیپریسا زمانی فراهانی 1 , افسانه زمانی مقدم 2 , نادر قورچیان 3
1 - دانش آموخته، دکترا مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران
2 - هیات علمی، رشته مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران. (مسئول مکاتبات)
afz810@gmail.com
3 - هیات علمی، رشته برنامه ریزی و رهبری آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران.
کلید واژه: سواد, مهارت های زندگی, آموزش, نسل دیجیتال,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر به منظور ارتقا مهارت های زندگی نسل دیجیتال انجام شده است. این مطالعه از نظر هدف اکتشافی و روش آن توصیفی پیمایشی بوده است. بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهش در ایران و جهان عوامل کلیدی مهارت های زندگی بدست آمد. سپس پرسش نامه ای بر اساس طیف 10 گزینه ای تدوین شد. روایی محتوایی پرسش نامه با توجه به دیدگاه و نظرات متخصصان آموزشی تعیین و اصلاحات لازم انجام شد. در مرحله بعدی پرسش نامه ویرایش شده بین دانش آموزان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دبیرستان ها و هنرستان های تهران و دبیران این مدارس به اجرا در آمد تا مولفه های مهارت های زندگی از دیدگاه آنها تعیین شود. نمونه آماری با روش خوشه ای چند مرحله ای تعیین شد. برای تحلیل داده های بدست آمده از نمونه آماری تحلیل اکتشافی، آزمون t وابسته، آزمون t یک نمونه ای، تحلیل واریانس، آزمون فریدمن استفاده شد. مهارت های کلیدی زندگی بر مبنای نتایج بدست آمده عبارتند از: مهارت های فردی، سواد رسانه و اطلاعات، سواد اقتصادی، مهارت معنوی-زیست محیطی
A model for life skills of digital generation in Iran (High school level). The study has been done to promote life skills of the digital generation. The purpose of this study is exploratory and its method is descriptive survey. Key factors of life skills have been determined on the basis of the review of related literature. Then a questionnaire has been created in 10 scales, its content validity has been confirmed according to educational experts. After modification, the revised questionnaire has been conducted in Tehran’s high schools. Sample population is both female and male students of high school as well as their teachers. Sampling is based on stratified multistage. Collected data has been analyzed through factor analysis, one sample t-test, paired t-test, Friedman test. According to the results life skills including personal skills, media and information literacy, 21st century literacy.
_||_