طراحی مدل مطلوب آینده نگاری شرکتی (مطالعه موردی: شرکتهای مدیریت صادرات)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیسهیل دادخواه 1 , روح الله بیات 2 , صفر فضلی 3 , عین الله کشاورز ترک 4 , ابوالقاسم ابراهیمی 5
1 - دانشجوی دکتری آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) (نویسنده مسئول)
sohail.dadkhah@gmail.com
2 - گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)دانشیار گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
3 - دانشیار گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
4 - استادیار گروه آینده پژوهی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)
5 - دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز
کلید واژه: آینده نگاری, آینده نگاری شرکتی, ورود به بازارهای بین المللی, شرکت مدیریت صادرات,
چکیده مقاله :
بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه آینده نگاری شرکتی، شرکت ها و سازمان ها هنوز از کمبود چارچوبی جهت مواجهه با شرایط اقتصادی آینده و اطمینان از دریافت همه تغییرات خارجی مرتبط و ارائه پاسخهای متناسب رنج می برند. از طرف دیگر بدلیل گستردگی کاربرد آینده نگاری در سازمان و جهت انجام یک مطالعه عمیق بهترست زمینه و رویکردی کاربردی و مفید در حوزه تحقیقاتی موردنظر برگزید. که در این پژوهش بدلیل اهمیت موضوع ورود به بازارهای بین المللی و ظرفیت های آینده نگاری در این حوزه، این مقوله انتخاب شده است. این پژوهش با هدف توسعه قابلیت های آینده نگاری شرکتی و بکارگیری موفق فعالیت های آینده نگاری در شرکت ها جهت ورود به بازارهای جهانی به بررسی ظرفیت های دو حوزه دانشی آینده نگاری شرکتی و بازاریابی بین الملل، می پردازد. روش پژوهش حاضر تلفیقی است. در مرحله اول، با روش تحقیق کیفی به استخراج مولفه ها و طراحی مدل پیشنهادی مبادرت و در بخش دوم، الگو مذکور در میان شرکت های مدیریت صادرات به روش کمی اعتبارسنجی شده است. یافته ها حاکی از آنست که چارچوب پیشنهادی، بتواند با تلفیق روش شناسی های آینده نگاری و برنامه ریزی راهبردی و مبحث ورود به بازارهای بین المللی، سناریوهای آتی این حوزه را تجزیه و تحلیل و فرایند تشکیل استراتژی را تسهیل کند تا در نهایت توانایی شرکت در برابر تغییرات ناپیوسته بهبود یابد و منجر به کاهش عدم قطعیت شرکت ها بویژه شرکتهای مدیریت صادرات شود.
Objective evidence in the field of corporate foresight research suggests that companies and organizations are still suffering from a lack of a framework for facing future economic conditions and ensuring that all relevant external changes are relevant and appropriate responses are presented. This research aims to develop the capabilities of corporate foresight and the successful use of foresight activities in companies to enter the global markets to examine the capacities of the two areas of knowledge of corporate foresight and international marketing. The research method has two main parts. First, through the qualitative research method, theoretical foundations are analyzed and analyzed. In the second part, the modeling is based on the modeling of the interpretative structure, explained and analyzed. The statistical population of this research is futurists experts and managers of active export management companies. Sampling method is a targeted sampling method. The findings suggest that the proposed framework, utilizing the capacities of the two fields of corporate foresight and international marketing planning, can be combined with the integration of prospecting and strategic planning approaches and the issue of entry into international markets Analyzes future scenarios in this area and facilitates the formation of a strategy to ultimately improve the ability of companies to deal with discontinuous changes and reduce the uncertainty of companies, especially export management companies.
_||_