عواطف فردی ، هیجان خواهی ، تمایل به شرط بندی و پیش بینی رفتار مدیریت سود : آزمون نظریه سطوح بالاتر
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - گروه حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
کلید واژه: مدیریت سود, عواطف فردی, نظریه سطوح بالاتر, هیجان خواهی و تمایل به شرط بندی,
چکیده مقاله :
این مقاله بر اساس نظریه سطوح بالاتر ، رفتار مدیریت سود را بر اساس ویژگی روانشناختی افراد مورد مطالعه قرار می دهد. این نظریه تاکید دارد که تصمیم گیری های مدیران ارشد سازمان به شدت متاثر از ویژگی های فردی آن ها است. در نتیجه عملکرد سازمان نیز وابسته به ویژگی های فردی از جمله ویژگی های روانشناختی مدیران آن می باشد. از این رو ، هدف مقاله حاضر بررسی ویژگی های روان شناختی بر تصمیم گیری افراد در مدیریت سود می باشد. نمونه آماری شامل 259 نفر از کارشناسان حسابداری ، روسای حسابداری و مدیران مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار می باشند. روش تحقیق پیمایشی بوده و داده های تحقیق بر اساس پرسش نامه جمع آوری شده است. تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه ها بر اساس معادلات ساختاری انجام شده است. شواهد این تحقیق نشان می دهد که عواطف منفی بر هر دو نوع رفتار مدیریت سود یعنی مدیریت سود فرصت طلبانه و کارا تاثیر معنی دار و مثبت دارد. اما عواطف مثبت تنها بر مدیریت سود فرصت طلبانه تاثیر معنی دار دارد و تاثیری معنی دار بر مدیریت سود کارا ندارد. هم چنین یافته های این تحقیق نشان می دهد هیجان خواهی تنها بر مدیریت سود کارا تاثیر معنی داری دارد و نه بر مدیریت سود فرصت طلبانه. در نهایت نتایج این پژوهش تایید می نماید مدیرانی که تمایل به شرط بندی در آن ها بالا است. تمایل بیشتری به مدیریت سود از هر دو رویکرد کارا و فرصت طلبانه دارند.
This paper, based on upper echelons theory, studies earnings management behavior based on the psychological of individuals. This theory emphasizes that the decisions of senior executives of the organization are strongly influenced by their individual characteristics. As a result, the performance of the organization also depends on the individual characteristics, including the psychological characteristics of its managers. Therefore, the purpose of this article is to investigate the psychological characteristics of people's decision making in earnings management. The sample consisted of 259 accounting experts, accounting chiefs and financial managers of listed companies. The research method was survey and the data were collected by questionnaire. Data analysis and hypothesis testing are performed on the basis of structural equations. Evidence from this study shows that negative moods have a significant and positive effect on both types of earnings management behaviors, namely opportunistic and efficient earnings management. But positive moods have only a significant effect on opportunistic earnings management and have no significant effect on efficient earnings management. Also, the findings of this study show that sensation- seeking only has a significant effect on efficient earnings management and not on opportunistic earnings management. Finally, the results of this study confirm that managers with a high Intention to gambling They are more sentiment to earnings management than both an efficient and opportunistic approach.
_||_