مدل مدیریت نوآوری درصنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی مپنا با رویکردی آینده نگر
محورهای موضوعی : آینده پژوهی
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج، Abbas.khamse@kiau.ac.ir
(مسئول مکاتبات)
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
کلید واژه: نوآوری, مدیریت نوآوری, صنعت نیروگاهی, پویایی شناسی سیستمها,
چکیده مقاله :
برای رشد، سودآوری و کاهش ریسک فعالیتهای نوآورانه در صنایع نیروگاهی، نوآوری1 و مدیریت آن جایگاه ویژهای دارد. مدیریت نوآوری میتواند در سرمایه گذاریها و انتخاب روشهای مناسب برای اکتساب تکنولوژی یاریرسان باشد که نقش بسزایی در توسعه و ایجاد زیرساختهای اقتصادی کشور دارد. فرایند مدیریت نوآوری2 از عوامل متعددی تأثیرپذیر است. برای مدیریت هرچه بهتر فرایند نوآوری، شناخت عوامل موثر و نحوه اثرگذاری هرکدام، لازم و ضروری است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر مدیریت نوآوری در صنعت نیروگاهی3 در راستای طراحی یک مدل مدیریت نوآوری میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارشناسان و مدیران گروه مپنا که دارای تحصیلات لیسانس و بالاتر و با سابقه کاری بالای سه سال میباشند. در اجرای پژوهش از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شده است. برای گردآوری دادهها از دو روش مطالعات کتابخانهای شامل مطالعه کتب، پایان نامهها، مقالات و سایتها و روش میدانی همچون گردآوری دادهها از طریق پرسشنامه و مصاحبه استفاده شده است. برای ارائه مدل از روش پویاییشناسی سیستم4 و نرم افزار Vensimاستفاده شده است. با توجه به نتایج بدست آمده از این پژوهش، 26 شاخص به عنوان شاخصهای نهایی در قالب 5 عامل شامل: سیستمها و زیرساختهای سازمانی، جستجو، انتخاب، اجرا و تصاحب ارزش به عنوان عوامل موثر بر مدیریت نوآوری در صنایع ساخت تجهیزات نیروگاهی شناسایی شدهاند و مدل مدیریت نوآوری براساس آنها و با رویکرد پویاییشناسی سیستم طراحی گردید.
In order to grow, profitability and reduce the risk of innovative activities in power plants, its innovation and management has a special place. Innovation management can help in investing and choosing the right methods to acquire technology, which plays a significant role in developing and building the country's economic infrastructure. Innovation management process is influenced by several factors. To better manage the innovation process, it is necessary to understand the effective factors and the way each one works. The purpose of this research is to identify the factors affecting innovation management in the power industry in order to design an innovation management model. The statistical population of this research is the experts and managers of the MAPNA group with a bachelor's degree and above, with a seniority of over three years. In this research, a descriptive survey type has been used. Data were collected using two methods of library studies including studying books, dissertations, articles and sites and field method, such as data collection through questionnaires and interviews. To provide the model, the system dynamics and Vensim software have been used. According to the results of this study, 26 indicators were identified as final indicators in 5 factors including: organizational systems and infrastructure, search, selection, implementation and acquisition of value as factors influencing innovation management in power plant manufacturing industries and the innovation management model was designed based on the dynamics of the system.
_||_