بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمهدی سبک رو 1 , فرانک صفری شاد 2 , ابراهیم رحیمی 3 , نجیبه عباسی رستمی 4
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
2 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه یزد
3 - دکترای مدیریت منابع انسانی، عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفهای، مدرس دانشگاه پیام نور استان مرکزی
4 - دانش آموخته کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه اصفهان. (مسئول مکاتبات).
کلید واژه: آمادگی سازمانی, ظرفیت جذب, هوش تجاری, نوآوری باز, توانمندی مشارکتی,
چکیده مقاله :
زمینه: در عصر جهانی شدن، پیروزی از آن شرکت های است که خیلی سریع و هوشمندانه، اجازه ورود افکار و ایده های جدید در محیط خارجی سازمان را به درون سازمان می دهند و این به مفهوم نوآوری باز می باشد. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه ی گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر 134 نفر از کارکنان یک شرکت تولیدی در شهر کرمانشاه هستند که با استفاده از فرمول آماری کوکران تعداد 99 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. برای سنجش متغیر هوش تجاری از پرسشنامه تدوین شده توسط پروویچ (2012) و برای سنجش متغیر نوآوری باز از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. که روایی پرسشنامه بر اساس روایی محتوا و سازه و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق آزمون t مستقل و مدلیابی معادلات ساختاری و با کمک نرم افزارهای SPSS و Smart-PLS انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد که هوش تجاری بر ساختار نوآوری باز تاثیر مثبت و معنا دار دارد و تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید واقع شدند. نتیجه گیری: دانش حاصل از پژوهش حاضر به مدیران و کارگزاران سازمانی کمک می کند که جهت ارتقای هوش تجاری سازمان و نوآوری باز برنامه های خاصی را برای سازمان خود مدنظر قرار دهند.
Background: In the era of globalization, the victory of those companies that many quick and clever, allow new thoughts and ideas in the external environment into the organization And this is to the concept of open innovation. Aim: The aim of this study was to evaluate the effect of business intelligence on an open innovation structure. Method: This research is applied objective and the descriptive method of data collection. The study sample of 134 employees are a manufacturing company in the city of Kermanshah which 99 were selected by Cochran statistical formula. validity based on the content and construct validity and its reliability was assessed by Cronbach's alpha.To measuring business intelligence of questionnaire developed by Prvvych (2012) and to measuring open innovation structure of questionnaire Self-made was used. Data analysis by independent t-test and structural equation modeling was performed using SPSS, and Smart-PLS. findings: The results showed that business intelligence is a positive and significant impact on the structure of open innovation and all hypotheses were confirmed. Conclusion: Knowledge gained from this study will help managers and institutional agents to Consider Special programs for your organization for promote business intelligence and open innovation organization.
_||_