قابلیتهای آینده نگاری شرکتی و اثر آن بر نوآوری، تصمیم گیری راهبردی و عملکرد سازمانی (مورد مطالعه: صنعت بانکداری)
محورهای موضوعی : آینده پژوهیمهدی جنیدی جعفری 1 , فرهاد درویشی 2 , صفر فضلی 3
1 - دکتری آیندهپژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی و دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران- ایران.
2 - دانشیار آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
3 - دانشیار مدیریت و آینده پژوهی دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
کلید واژه: "تصمیم گیری راهبردی", "آینده نگاری شرکتی", "نوآوری", "عملکرد سازمانی",
چکیده مقاله :
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی از دو منظر محتوایی و فرایندی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرض الحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و SMART PLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی با ایفای سه نقش آغازگر، راهبرد پرداز و حریف بر نوآوری اثرگذار است. همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن است که می توان با استفاده از اطلاعات حاصل از آیندهنگاری و تشخیص علائم ضعیف، به کاهش عدمقطعیت اقدام و با ارائه هشدارهای پیشدستانه کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران را بهبود بخشیده و عملکرد سازمانی را ارتقاء داد.
Objective: This paper aims to examine the ability of corporate foresight in the organizations and its impacts on innovation, quality of managers’ strategic decision-making and organizational performance in the banking industry of Iran.Background: In the first part, upon introducing corporate foresight from the two process and content perspectives, influential elements in this construct are discussed. Then, corporate foresight’s relationship with innovation and strategic decision-making is examined and its effect on organizational performance is analyzed within a structural model. Methods: Using interview and questionnaire, the data research were collected from the banking industry of Iran including 30 banks (State-Commercial banks, Specialist- State banks, Interest-Free Loan Funds and Private Banks). Through descriptive, inferential statistical analyses and structural equation modeling using SPSS and Smart PLS software, reliability of the measurement model with 93 samples was confirmed. Findings: The results show that the corporate foresight playing three roles of initiator, strategist, and opponent affects the innovation. Moreover, the research results suggest that using the data from the foresight and identifying the weak signals, we can reduce the uncertainty and issue prior warnings in order to enhance the quality of manager’s strategic decision making and promote the organizational performance.
_||_