بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد مالی
محورهای موضوعی : منابع مالیبهنوش احمدی شولی 1 , امید راسخ 2
1 -
2 - ایران، شیراز
کلید واژه: شرکت صنایع شیمیایی شیراز, بازاریابی داخلی, عملکرد مالی,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بهبود عملکرد مالی است. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بوده و جامعه آماری این پژوهش شامل 60 نفر از کارکنان شرکت صنایع شیمیایی شیراز میباشد، که با توجه به کوچک بودن جامعه آماری کل این جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است و از طریق روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس، برای پاسخگویی به ابزارهای پژوهش انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش پرسشنامههای استاندارد عملکرد مالی (شبانکار، 1400) و بازاریابی داخلی (مومنی و فورمن، 2015)، بوده است. روایی پرسشنامهها از طریق محتوایی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار لیزرل و محاسبه ضریب همبستگی پیرسون، آزمون تحلیل واریانس انجام شد و با استفاده از رگرسیون به آزمون فرضیههای تحقیق پرداخته شده است. نتایج پژوهش نشان داد که بین بازاریابی داخلی با بهبود عملکرد مالی تأثیر معناداری وجود دارد. امروزه بازاريابي داخلي به عنوان يك راهبرد براي اجراي برنامههای سازمان، شناخته شده است و کلیه سازمانها باید بر اساس موقعیت و منابع سازمان یک چهارچوب هدفمند بر مبنای بازاریابی داخلی را برای سازمان تعریف نموده تا در نهایت با کمک آن در جهت بهبود عملکرد مالی گامهای موثری بردارند.
The purpose of this research is to investigate the effect of internal marketing on improving financial performance. The research method is descriptive-correlation and the statistical population of this research includes 60 employees of Shiraz Chemical Industry Company, which is considered as a sample due to the smallness of the statistical population of this entire population and through non-random sampling method in available, were selected to respond to the research tools. The measurement tools in this research were standard questionnaires of financial performance (Shabankar, 1400) and internal marketing (Momeni and Forman, 2015). The validity of the questionnaires has been confirmed through its content and reliability using Cronbach's alpha. Data analysis was done using Lisrel software and calculation of Pearson's correlation coefficient, variance analysis test, and research hypotheses were tested using regression. The research results showed that there is a significant effect between internal marketing and improving financial performance. Today, internal marketing is known as a strategy for the implementation of the organization's plans, and all organizations must define a targeted framework based on internal marketing for the organization based on the organization's position and resources, so that finally, with its help, effective steps can be taken to improve financial performance.
- ابراهیمی، ابوالقاسم. (1395). بررسی عوامل مؤثر بر بازاریابی داخلی. تدبیر، شماره 121، 14-12.
- آرمسترانگ، مایکل (1396). مدیریت عملکرد؛ راهبردهاي اساسی و رهنمودهاي عملی (ترجمه: ناصر میرسپاسی و اسماعیل کاووسی). انتشارات ترمه.
- برادران حسن زاده، رضا، نژاد ایرانی، فرهاد، لطف الهی حقی، محسن. (1388). بررسی تطبیقی تأثیر معیارهای عملکرد مالی بر تصمیم گیری مدیران بانکها (دولتی و غیر دولتی) با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی (AHP). مجله فراسوی مدیریت. سال سوم. شماره 11. صفحات 211-185.
- پناهیان، حسین. (1382). کاربرد ارزش افزوده اقتصادي در تصمیم گیري مالی. نشریه سرمایه، سال سوم، شماره سوم.
- ثاقب تهرانی، مهدی، تدین، شبنم. (1384). مدیریت فناوری و اطلاعات. انتشارات مهربان، جلد اول.
- حسین پور، داود، آذر، محمد. (1390). بررسي رابطه سرمايه فکري و اجتماعي با عملکرد سازماني از نظر مديران و کارکنان. مجله مديريت توسعه و تحول. دوره 3. شماره 7. صفحات 29-19.
- خاکی، غلام رضا. (1386). مدیریت بهره وری. چاپ پنجم. تهران، انتشارات کوهسار.
- خوش طینت، محسن، روح نیا، مهتاب. (1400). اثر نمودارهای رنگی در ارائه اطلاعات مالی پیچیده برای انواع تصمیمات مالی. فصلنامه مطالعات حسابداری، شماره 11، صفحه 177.
- رهنمای رودپشتی، فریدون. (1387). مبانی حسابداری مدیریت رویکرد و دیدگاه نوین. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحدعلوم و تحقیقات.
- روشندل اربطانی، طاهر، شیروانی ناغانی، مسلم. (1394). ارائة مدلي براي بهبود عملكرد مالي سازمان، با تأكيد بر نقش «ثبات مديريت» و «تركيب منابع انساني». مجله تحقیقات مالی، دانشكدة مديريت دانشگاه تهران، دوره 17، شماره 2، صفحات 218-199.
- شاهسونی، مسعود. (1399). تأثیر بازاریابی داخلی بر مشتری مداری. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.
- عالی ور، عزیز. (1397). صورتهای مالی اساسی. تهران: انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ ششم، صفحه 1.
- علی مدد، مصطفی، ملک آرایی، نظام الدین. (1399). اصول حسابداری. جلد اول، تهران: انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ بیست و پنجم، صفحه 17.
- کاوسی، علیرضا. (1382). ارتباط بین نسبت Q توبین و ارزش افزوده اقتصادی در شرکتهای بورس اوراق بهادار. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طبابایی.
- مجتهدزاده، ويدا. (1382). نقش حسابداري مديريت در انعكاس سـرمايه فكـري. مجله حسابدار. سال هفدهم، شماره 152، صفحات 72-75.
- میچل، ترنس آر. (1396). مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی. (ترجمه حسین شکرکن). تهران، رشد.
- Abzari, M., Ghorbani, H., Madani, F. (2011). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment from Market- Orientation View Point in Hotel Indusry in Iran. International Journal of Marketing Studies, 3(1), 147-155.
- American Accounting Association. (2016). A Statement of Basic Accounting Theory. Evanston, IL.: AAA. p. 4.
- Armstrong, M. (1994). Performance Management, Key Strategies and Practical Guidlines. Great Britain: Kogan Page Limited.
- Ashmos, D. P., and Duchon, D. (2017). Spirituality at work: a conceptualization and measure.
- Bansal, H., Morris, B. (2021). The Impact of Internal Marketing Activity on External Marketing out Comes. Journal of Quality management, 6(12), 61-67.
- Caruana, A., Calleya, P. (2018). The Effect of Internal Marketing on Organizational Commitment among Retail Bank Managers. International Journal of Bank Marketing.
- Cooper, J., Cronin, J. (2011). Internal Marketing: Competitive Trategy for the Long-Term Care Industry. Journal of Business Research, 8(6), 177-181.
- Duchon, D., and Plowman, D. A. (2015). Nurturing the spirit at work: impact on work unit performance. Leadership Quarterly, Vol. 16, pp. 807-833.
- Lee, S., Kim, S. H. (2016). A Lag Effect of IT Investment on Firm Performance. Information Resources Management Information Resources Management Journal 19 (1), 43-69.
- Lings, L.N. (2020). International marketing and supply chain management. Journal of Service Marketing, Vol.14, No.1, 27-43.
- Matulich S. L. E. Heitger. (1985). Financial Accounting. 2nd ed. New York: McGraw-Hill, P. 16.
- Papasolomou, D. I. (2021). The role of employee development in customer relations: The case of UK retail banks. Corporate Communications: An International Journal, 7 (1), pp. 62–76.
- Rafiq, M. and Ahmed, P. K. (2020). Advancesin the IM concept: Definition, synthesis, and extension. Journal of Services Marketing, 14 (6), pp. 449–462.
- Varey, R. J., Lewis, B. (1999). A Broadened Conception of Internal Marketing. European Journal of Marketing, Vol.33, No.9/10, pp 926 -944.
- Youndt, M. A., Subramaniam, M., Snell, S. A. (2004). Intellectual capital profiles: An examination of investments and returns. Journal of Management Studies, 41(2), 335-361.