واکاوی راه کارهای گسترش و تقویت کسب و کارهای دانش بنیان
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیMarzieh Heydari 1 , فاطمه نیکویی 2 , مریم مقصودی 3 , مهران حق شناس 4
1 - islamic azad university
2 - کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
4 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران
کلید واژه: گسترش کسبوکار, , تقویت کسبوکار, شرکتهای دانشبنیان,
چکیده مقاله :
کسبوکارهای دانشبنیان، فعالیتهای مبتنی بر فناوریهای نو در مسیر خدماترسانی بهتر، کاهش هزینه و همچنین جلوگیری از خروج ارز در هر کشوری است که به دلیل اهمیت این شرکتها در توسعه اقتصادی و مقابله با برخی از مسیرهای تحریمی بسیار بااهمیت هستند. ازاینرو این پژوهش، با هدف واکاوی راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان انجامشده است. شرکتکنندگان، شامل 112 فر از کارکنان و مدیران شرکتهای دانشبنیان شهرستان آباده بودند که با استفاده از نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق، شیوه آمیخته (کیفی و کمی) بود که در بخش کیفی از رویکرد فراترکیب و در بخش کمی از شیوه توصیفی- همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر همین اساس، 4 عامل سازمانی، فردی-دانشی، محیطی-بازاریابی و اقتصادی- حمایتی؛ بهعنوان عوامل واکاوی راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان تشخیص داده شدند. همچنین روایی در هر دو شیوه بهصورت قابل قبولی مورد تائید قرار گرفتند و پایایی در رویکرد فراترکیب بر مبنای شاخصهای لينكلن و گوبا (1985) و در مطالعه مقدماتی بخش کمی نیز، با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ تائید شدند. جهت تحلیل یافتههای این مطالعه در بخش کیفی از اسنادکاوی با تأکید بر مطالعات داخلی و خارجی و در بخش کمی نیز از آمار توصیفی (شاخصهای جمعیت شناختی با استفاده از نرمافزار (SPSS و آمار استنباطی (حاصل از معیارهای مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار Smart PLS) استفاده شد. نتایج نشان داد، شاخصهای فردی-دانشی و اقتصادی- حمایتی در ایجاد و بسط کارآفرینی و اشتغال در حوزه مدیریت فناوری اطلاعات پزشکی تأثیر معنادار داشتند؛ اما عوامل محیطی-بازاریابی بهعنوان یکی از راهکارهای گسترش و تقویت کسبوکارهای دانشبنیان در شرکتهای شهرک صنعتی شهرستان آباده مورد تائید قرار نگرفتند"؛ بنابراین به نظر میرسد، جهت تقویت کسبوکارهای دانشبنیان ضمن توجه به مرتفع کردن مشکلات سازمانی میبایست عوامل فردی و دانشی کارکنان و حمایتهای دولتی و بخش خصوصی در بخش مالی موردتوجه باشد.
this research has been carried out with the aim of "examining the ways to expand and strengthen knowledge-based businesses. The statistical population in the qualitative part of all domestic and foreign studies and in the quantitative part were the employees and managers of knowledge-based companies located in Science and Technology Park and active towns in Abadeh city, 112 people were selected as a sample using available sampling. The research method was a mixed method (qualitative and quantitative), which in the qualitative part of the metacomposite approach and in the quantitative part of the descriptive method of causal correlation . Accordingly, 4 organizational factors, individual-knowledge, environment-marketing and economic-support; They were recognized as the factors of analysis of ways to expand and strengthen knowledge-based businesses. Also, the validity in both methods were confirmed in an acceptable manner, and the reliability in the metacomposite approach based on Lincoln and Goba (1985) indices and in the preliminary study of the quantitative part were also confirmed using Cronbach's alpha coefficients. To analyze the findings in the qualitative part of document mining with emphasis on domestic and foreign studies and in the quantitative part of descriptive statistics (demographic indices using SPSS software and inferential statistics ( with Smart PLS software) was used. The results finally showed, "individual-knowledge and economic-support indicators had a significant impact on the creation and expansion of entrepreneurship and employment in the field of medical information technology management. But environmental-marketing factors as one of the ways to expand and strengthen Knowledge-based businesses were not approved in the companies of the Industrial town of Abadeh. Therefore, it seems that in order to strengthen knowledge-based businesses while paying attention to solving organizational problems, the individual and knowledge factors of employees as well as government and sector support should be used
1. Alonso, A. D., Kok, S., & O’Shea, M. J. (2022). The family business, adversity and change: A dynamic capabilities and knowledge-based approach. 44(2), 96-109.
2. Chung, S., Safari, A., & Tushimato, H. J. (2023). Collective stupidity: influences on decision-making in knowledge-based companies.
3. Currie, W. L. (2021). Relationship Between Government Policies and Knowledge Management (Km) In Knowledge Based and High-Tech Firms. 18(4), 2291-2312.
4. Karimi, Asif, Bankipour, Behzad and Ahmadpour Dariani, Mahmoud. (2013). Analysis of small and medium business development mechanisms (case study: Qazvin small and medium businesses). Quarterly Scientific Research Journal of Entrepreneurship Development. 7(2). 305-326. (In Persian)
5. Kohkanmokher, A., & Esfandiarifar, R. (2021). Identifying and prioritizing factors affecting the sustainability of knowledge-based electronic businesses. Management and entrepreneurship studies. 7(2). 246-233. (In Persian)
6. Mohammadkazemi, R., Talabi, C., Davari, A., & Dehghannajmabadi, A. (2021). Designing a model for empowering knowledge-based small and medium-sized businesses with the Dimtel approach. Quarterly Journal of Iranian Society of Management Sciences, 16(61). 1-16. (In Persian)
7. Mokasem, Y., Saeedi, P., Dedekhani, H., & Mehrabian, A. (2018). Development of small and medium-sized manufacturing businesses based on effectiveness of performance and innovation in technology. Technology Development Management Quarterly, 7(1). 163-194. (In Persian)
8. Nikoei, F., & Heydari, M. (2023). Evaluation of ways to expand and strengthen knowledge-based businesses in the companies of the industrial town of Abadeh. Dissertation for obtaining a Master's degree (M.A), Educational Administration, Abade Branch, Islamic Azad university. (In Persian)
9. Sharifzadeh, A., Mehboubi, M. R., & Arabiun, A. (2008). Explaining the components of the development of agricultural knowledge-based businesses in Golestan province. Quarterly Scientific Research Journal of Entrepreneurship Development. 2 (2), 85-112. (In Persian)
10. Saifi, A., Shahrakipour, H., & SaberGerkan, A. (2021A). Identifying factors affecting the sustainability of knowledge-based businesses (case study: Islamic Azad University). Educational management research. 13 (50), 15-36. (In Persian)
11. Saifi, A., Shahrakipour, H., & SaberGerkan, A. (2021b). Identifying and evaluating factors affecting the stabilization of knowledge-based businesses in Islamic Azad University. Educational management research. 12 (48), 239-258. (In Persian)
12. Srivardhana, T., & Pawlowski, S. D. (2007). ERP systems as an enabler of sustained business process innovation: A knowledge-based view. 16(1), 51-69.