بررسی اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد
محورهای موضوعی : مدیریت دولتیرضا ستوده 1 , علیرضا فخرآبادی 2 , میترا کاشه 3 , مریم موحدیان 4
1 - گروه حسابداری، واحد نیک شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، نیک شهر، ایران
2 - عضو هیات علمی، گروه حسابداری، واحد شهید حاج قاسم سلیمانی ( کرمان )، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
3 - دانشجوی رشته حسابداری مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، ایران
4 - دانشجوی رشته حسابداری مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان، ایران
کلید واژه: صورتهای بودجه و مالی, کنترل داخلی, تصمیمگیری, شهرداریها.,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: مدیریت مالی عمومی نوین، اساساً باهدف افزایش شفافیت و بهبود پاسخگویی استفادهکنندگان گزارشهای مالی مطرح گردید. هدف از این تحقیق بررسی اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد است. روششناسی: تحقیق فوق یک تحقیق توصیفی و کاربردی می باشد. مبانی نظری تحقیق با مطالعه مقالات و کتاب های مطرح در بخش عمومی نگارش و پرسشنامه تحقیق اتخراج گردیده است. ابزار گردآوری دادههای این پژوهش پرسشنامهای شامل، ١٥ گویه بوده است. جامعه موردنظر مدیران و کارشناسان شهرداری در سطح استان تهران بوده است. درنهایت ٢١٥ پرسشنامه موردبررسی قرار گرفت. با استفاده از روشهای مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smart.PLS به آزمون فرضیهها پرداختهشده است. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داد که کنترل اداری داخلی، کنترل حسابداری داخلی، خودکنترلی و حسابرسی داخلی بر اهداف استفادهکنندگان از گزارشهای مالی شهرداریها با توجه به بودجهریزی مبتنی بر عملکرد تأثیرگذار است. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که کاربران داخلی بهعنوان انواع مختلف کنترل داخلی که اطلاعات مالی در معرض آن قرار دارند، بسیار مهم در نظر گرفته میشوند. اکثریت قریب بهاتفاق پاسخدهندگان بر این باور بودند که برای تصمیمگیری داخلی خودکنترل داخلی مهم است زیرابه بهبود قابلیت اطمینان اطلاعات مالی کمک میکند و اجازه میدهد تا اطلاعات بهموقع آماده شوند، ازاینرو به رابطه بین کنترل داخلی، فرصت اطلاعات و کفایت گزارش مالی اشاره میکنند. هم چنین، در بودجهریزی مبتنی بر عملکرد به اهداف استفادهکنندگان با توجه به گزارشگری مالی باید توجه گردد، زیرا شفافیت و پاسخگویی را بهبود میبخشد.
Background and purpose: The new public financial management was basically proposed with the aim of increasing transparency and improving the accountability of users of financial reports. The purpose of this research is to investigate the goals of users of financial reports of municipalities with regard to performance-based budgeting. Methodology: The data collection tool of this research was a questionnaire containing 15 items. The targeted community was the managers and experts of the municipality at the level of Tehran province. Finally, 215 questionnaires were examined. Hypotheses have been tested using structural equation modeling methods and smart.PLS software. Findings: The findings of the research showed that internal administrative control, internal accounting control, self-control and internal audit have an effect on the goals of users of financial reports of municipalities with regard to performance-based budgeting. Conclusion: In performance-based budgeting, users' goals should be considered with regard to financial reporting, because it improves transparency and accountability. Keywords: budget and financial statements, internal control, decision making, municipalities.
1. Adriana tiron tudor, (2007),"cash versus accrual accounting in public sector," 1-2.
2. Andriani Y, Kober R, Ng J (2010) Decision usefulness of cash and accrual information: public sector managers’ perceptions. Australian Accounting Review 20(2): 144–153.
3. Asano S, Kitagawa H, Hashimoto D (2002) Governors Change Japan. Tokyo: Bungenshunjyu (in Japanese).
4. Ball I (2012) New development: Transparency in the public sector, Public Money and Management 32(1): 35–40.
5. Barton A (2009) The use and abuse of accounting in the public sector financial management reform program in Australia. Abacus 45(2): 221–248.
6. Brusca, I.(1997), “The usefulness of financial reporting in Spanish local governments”, Financial Accountability & Management, 13(1), 17-34.
7. Broadbent J, Guthrie J (2008) Public sector to public services: 20 years of “contextual” accounting research. Accounting, Auditing and Accountability Journal, 21(1): 129–169.
8. Carmona S, Macias M (2001) Institutional pressures, monopolistic conditions and the implementation of early cost management practices: The case of the Royal Tobacco Factory of Seville (1820–1887). Abacus 37(2): 139–165.
9. Christensen M, Parker L (2010) Using ideas to advance professions: Public sector accrual accounting. Financial Accountability & Management 26(3): 246–266.
10. Christiaens، J., ، Reyniers، B.، & Rollé، C. (2010). Les conséquences des IPSAS sur la réforme des systems d'information financière publique: étude comparative، Revue Internationale des Sciences Administratives، nr, 76(3), 571-572.
11. Cooper, D. J., Dacin, T., Palmer, D. A. (2013). Fraud in accounting,
organizations and society: extending the boundaries of research. Accounting,
Organizations and Society. 38 (2): 440–457.
12. DaSilva, M. C., Conti, C. L., Klauss, J., Alves, L. G., Nascimento Cavalcante, H. M., & et al. (2013). Behavioral effects of transcranial direct current stimulation (TDCS) induced dorsolateral prefrontal cortex plasticity in alcohol dependence. Journal of Physiology Paris, 107(6), 493-502.
13. Fernandes, M. J.(2007). Contribution of the accounting information system for decision-making in local government: Control of net debt. Tékhne Revista de Estudos Politécnicos (Polytechnic Studies Review), IPCA, 5(8), 67-96.
14. Guthrie, J. (1998). “Application of accrual accounting in the Australian public sector Rhetoric or reality, Financial Accountability & Management, 14(1), 1-19.
15. Guthrie, J., Olson, S. and Humphrey, C. (1999), “Debating developments in new public financial.
16. Hay, L. and Antonio, J. (1990), “What users want in government financial reports”, Journal of Accountancy, pp 91-98.
17. Hood, C. (1995), “The new public management in the 1980 s: variations on a theme”, Accounting, Organizations and Society, 20(2), 93-109.
18. Hookana, H. (2008), “Organizational culture and the adoption of new public management practices”, Management Journal, 3(4), 309-327.
19. Hopper, T. and Powell, A. (1985). “Making sense of research into organizational and social aspects of management accounting: a review of its underlying assumptions”, Journal of Management Studies, 22(5), 429-465.
20. Hyndman, N. and Connolly, C.(2011), “Accruals accounting in the public sector: a road not always taken”, Management Accounting Research, (22), 36-45.
21. International Federation of Accountants (IFAC). (2002), Financial Reporting by National Governments, Public Sector Committee, New York, NY, Study 1, March.
22. International Public Sector Accounting Standards Board (IPSASB), (2010), Conceptual Framework for General Purpose Financial Reporting by Public Sector Entities, Conceptual Framework Exposure Draft 1, IFAC, New York, NY.
23. Jones, R., Scott, R., Kimbro, L. and Ingram, R.(1985), The Needs of Users of Governmental Financial Reports, Government Accounting Standards Board, Stamford, CT.
24. Khan mohammadi ,mohammad hamed.forough heyrani, nezam golestani.(2013). Impact of conservatism on the accounting information quality and decision making of the shareholders and the firms listed on the tehran stock exchange, international journal of academic research in accounting, finance and management sciences, july(2013), 3(3), 186-197.
25. Guthrie, J., Olson, O. and Humphrey, C. (1999). "Debating Developments in New Public Financial Management: The Limits of Global Theorising and Some New Ways Forward." Financial Accountability and Management 15 (3 & 4): 209-228.
26. Massicotte, S., Henri, J.-F. (2020), The use of management accounting information by boards of directors to oversee strategy implementation, The British Accounting Review, https:// doi.org10,1016 //j.bar.2020.100953.
27. Nogueiraa S.P., S. Jorge M. (2012), Adequacy of the Local Government financial reporting model in the context of internal decision-making: An exploratory study in the municipality of Braganc¸a
28. Olson, O. and Shalin-Andersson, K.(1998), “Accounting transformation in an advanced welfare state: the case of Sweden”, in Olson, O., Guthrie, J. and Humphrey, C. (Eds), Global Warning, Akademisk Forlag, Copenhagen.
29. Ouda, H. (2007), “Accrual accounting in the government sector, background, concepts, benefits and costs”, The International Consortium on Governmental Financial Management, 6(1), 39-52.
30. Pina, V. Torres, L. Acerete, B, (2006), “Are ICTS Promoting Government accountability? A Comparative Analysis of E-Governance Developments in 19 OECD Countries University of Zaragoza”, Granvia 2.50005 Zaragoza, Spain
31. Paulsson, G. (2006), “Accrual accounting in the public sector: experiences from the central government in Sweden”, Financial Accountability & Management, 22(1), 47-62.
32. Pollitt C (2002) Clarifying convergence: Striking similarities and durable differences in public management reform. Public Management Review 4(1): 471–492.
33. Santos, Joana., Patrícia, Friães., dos Amélia, Maria., Martins Pires & Paula Odete Fernandes. (2018), The importance to financial information in the decision-making process in company’s family structure, Contaduría y Administración, 2(63), 1-23.
34. Ter Bogt, H. (2004), “Politicians in search of performance information? Survey research on Dutch Aldermen’s use of performance information”, Financial Accountability & Management, 20(3), 221-252.
35. Yamamoto, K. (2008), What matters in legislators’ information use for financial reporting? The case of Japan. In S. Jorge(Ed.), Implementing reforms in public sector accounting. Coimbra:Coimbra University Press anagement Research: The Journal of the Iberoamerican Academy of Management, 11(2), 178-212.