عوامل موثر بر شکل گیری پله های اجتماعی در فضاهای دانشگاهی
محمد کرمانی کارلادانی
1
(
گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
)
سمر حقیقی بروجنی
2
(
)
کلید واژه: پله های اجتماعی, پلههای داخلی, فضاهای دانشگاهی, فضاهای جمعی,
چکیده مقاله :
پلههای اجتماعی نهتنها به عنوان مسیرهای حرکتی، بلکه بهعنوان عرصهای برای تعاملات انسانی و تقویت زندگی جمعی عمل میکنند. این پلهها به عنوان عنصری کلیدی در تعاملات انسانی و ارتقای زندگی جمعی، نیازمند طراحی مناسب و پاسخگو به نیازهای کاربران است. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر بهبود عملکرد پلههای اجتماعی در فضاهای دانشگاهی با استفاده از روش تحقیق کیفی انجام شده است. دادهها از طریق مصاحبههای ساختارنیافته با 22 مشارکتکننده (شامل اساتید و دانشجویان دانشکدههای هنر و معماری شهر اصفهان) جمعآوری و تحلیل شدهاند. یافتهها نشان میدهند که چهار دسته از عوامل تأثیر مستقیمی بر بهبود عملکرد آنها دارند: 1) عوامل فرهنگی-اجتماعی مانند تراکم ادراک شده و احساس امنیت 2) عوامل محیطی مانند بهداشت و پاکیزگی، آسایش حرارتی و دید و منظر 3) عوامل کالبدی مانند مواد و مصالح، موقعیت مکانی پلهها و جذابیت بصری و 4) عوامل کارکردی مانند تنوع کارکردی. نتایج این پژوهش که میتواند به عنوان راهنمایی برای معماران در جهت خلق فضاهای عمومی پویا و انسانمحور مورد استفاده قرار گیرد، بر اهمیت تلفیق اصول طراحی معماری با نیازهای اجتماعی کاربران تأکید دارد. پلههای اجتماعی موفق، تنها به عنوان مسیری برای حرکت عمودی نیستند، بلکه به عنوان عرصهای برای تعاملات اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی عمل میکنند.
چکیده انگلیسی :
Stairs, as one of the structural and connective elements in educational spaces, have recently transcended their purely functional role of vertical circulation and are increasingly regarded as platforms for social interaction and collective experiences. This research aims to identify the key factors contributing to forming "social stairs" within university settings, drawing on user experiences to explore how architectural and non-architectural elements shape these spaces. The study uses a qualitative methodology and employs thematic analysis as its main analytical framework. Data were collected through semi-structured interviews with 17 students and 5 faculty members from various art and architecture faculties of Universities in Isfahan. Through a multi-phase coding process, 89 initial codes were generated and subsequently organized into 29 sub-themes. These sub-themes were categorized into 9 main themes and four organizing themes, capturing environmental, architectural, cultural, and functional dimensions of stair use. The environmental organizing theme addresses sensory and perceptual conditions that influence users’ experiences of staircases. Three main themes emerged: Well-maintained and regularly cleaned staircases are less avoided by users and more likely to encourage sitting or lingering. Appropriate temperature, natural ventilation, and shaded areas were essential for comfortable and prolonged presence. Moreover, visual access to outdoor scenes and openness enhance the aesthetic appeal and voluntary use of staircases. Finally, the findings show that a staircase cannot become a social space solely through aesthetic design or material selection. Instead, cultural context, institutional flexibility, user behavior, and spatial experience must be considered. Designers, campus planners, and university administrators are therefore encouraged to: Embrace multisensory and aesthetic qualities in staircase design; Create open-ended, multifunctional spaces; And, recognize informal and in-between spaces as integral parts of the learning environment. Ultimately, this research highlights how staircases can go beyond their technical purpose and serve as venues for place-making, social gatherings, and collective engagement within university settings. This perspective provides valuable insights for reimagining learning spaces in modern educational environments.
راپاپورت، اموس (1384). معنی محیط ساخته شده. ترجمه فرح حبیب. انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری.
رضازاده، راضیه؛ محمودی، فرزین؛ رکن الدین افتخاری، عبدالرضا و مجتبی رفیعیان (1389). استفاده از مفهوم تراکم ادراکی در برقراری مطلوبیت محیطی، مورد مطالعه: محله اسپه کلا شهر آمل. برنامه ریزی و آمایش فضا، 14 (3)، 203-227. http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-3379-fa.html
علیتاجر, سعید و زارعی حاجی آبادی، فاطمه (1395). نقش محیط ساخته شده در تعاملات دانشجویان در فضاهای غیر رسمی مدارس معماری نمونه موردی: دانشکده هنر و معماری دانشگاه بوعلی و پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران. نشریه هنرهای زیبا: معماری و شهرسازی, 21(1), 79-90. https://doi.org/10.22059/jfaup.2016.59691#
کامور شلمانی، آمنه و حناچی، سیمین (1394). بررسی تأثیر عوامل بصری فضاهای شهری بر الگوهای رفتاری شهروندان: مطالعه موردی: میدان شهرداری رشت. هویت شهر، 9 (24)، 65-79. https://sanad.iau.ir/fa/Article/795447
لنگ، جان (1395). آفرینش نظریه های معماری: نقش علوم رفتاری در طراحی محیط. ترجمه علیرضا عینی فر. دانشگاه تهران.
مدنی پور، علی (1387). طراحی فضای شهری: نگرشی بر فرایندی اجتماعی و مکانی. ترجمه فرهاد مرتضایی. انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری.
مطلایی، ساناز؛ خدابخشیان، مقدی؛ مجیدی، فاطمه السادات و مهدیه آب روش (1403). مروری بر آسایش حرارتی در فضاهای واسط بسته فضاهای آموزشی. فضای زیست، 2 (4): 1-13. https://sanad.iau.ir/fa/Article/1187908?FullText=FullText
Alexander, C.; Ishikawa, S., & Silverstein, M. (1977). A pattern language: Towns, buildings, construction. Oxford University Press.
Arik, S & Oktem Erkartal, P. (2020). Stairs more than a vertical circulation element. Journal of Academic Social Research, 8 (100), 372-388. http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.39223
Chevez, A. & Simpson, K. (2021). Interconnecting stairs: The vertical axis of mobility and social interaction. CTBUH Journal, (2),
30-37. https://www.proquest.com/scholarly-journals/interconnecting-stairs-vertical-axis-mobility/docview/2870113379/se-2 Ding, N.; Zhang, H. & Chen, T. (2017). Simulation-Based optimization of emergency evacuation strategy in ultra-high-rise
buildings. Natural Hazards, 89(3),1167–84. https://doi.org/10.1007/s11069-017-3013-1
Gehl, J. (2011). Life Between Buildings: Using Public Space (6th ed.). Island Press. Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Houghton Mifflin.
Hertzberger, H. (1991). Lessons for students in architecture (Vol. 1). 010 Publishers.
Hillier B & Hanson J. (1984). The Social Logic of Space. Cambridge University Press.
Huo, F.; Song, W.; Chen, L.; Liu, C., & Liew, K. M. (2016). Experimental study on characteristics of pedestrian evacuation on
stairs in a high-rise building. Safety science, 86, 165-173. https://doi.org/10.1016/j.ssci.2016.02.025 Islamoglu, O. (2017). Amphitheater stairs as socialization space in schools. Anthropologist, 25(3), 229-239.
10.1080/09720073.2016.11892111 Kaplan, R., & Kaplan, S. (1989). The Experience of Nature: A Psychological Perspective. Cambridge University Press.
Koutamanis, A. (2024). Stair Design and User Interaction. Architecture, 4(3): 692-716.
https://doi.org/10.3390/architecture4030036 Low, S. M. (2003). Behind the gates: Life, security, and the pursuit of happiness in fortress America. Routledge.
Meyer, P.; Kayser, B.; Kossovsky, M. P.; Sigaud, P.; Carballo, D.; Keller, P. F.; ... & Mach, F. (2010). Stairs instead of elevators at workplace: cardioprotective effects of a pragmatic intervention. European Journal of Preventive Cardiology, 17(5), 569-575.
https://doi.org/10.1097/HJR.0b013e328338a4dd Montgomery, J. (1998). The image of the city. MIT Press.
Naragatti, S., & Vadiraj, H. S. (2023). Scientific evidence-based cleanliness: empowering environment and harmony in society. ijisrt. com. https://www.researchgate.net/profile/Siddappa- Naragatti/publication/374782268_Scientific_Evidence-
Based_Cleanliness_Empowering_Environment_and_Harmony_in_Society Nicoll, G. (2007). Spatial measures associated with stair use. American Journal of Health Promotion, 21(4_suppl), 346-352.
https://doi.org/10.4278/0890-1171-21.4s.346
Oldenburg, R. (1999). The Great Good Place. Marlowe & Company Ragheb, S. A., & Faragallah, R. N. (2025). User-Oriented urban furniture indicators to enhance placemaking approach. HBRC
Journal, 21(1), 37-61. https://doi.org/10.1080/16874048.2024.2435698 Sylvest, M., & Sønderstrup-Andersen, H. H. K. (2024). Social affordances and the architectural design: a case study of a central
stairway. PsyArXiv Preprints. https://doi.org/10.31234/osf.io/fh85v Wood J. (2017). Creating Better American Cities: A Study of Circulation and Common Spaces of Public Housing. Architecture Undergraduate Honors Thesis, University of Arkansas, Fayetteville.
Zerlenga, O. (2014). Staircases as a representative space of architecture. Le vie dei Mercanti. Best practices in Heritage
Conservation Management from the world to Pompeii, 1632-1642. https://hdl.handle.net/11591/213223 Zhu, X.; Yoshikawa, A.; Qiu, L.; Lu, Z.; Lee, C. & Ory, M. (2020). Healthy workplaces, active employees: A systematic literature review on impacts of workplace environments on employees’ physical activity and sedentary behavior. Building and
Environment, 168(9945):106455. https://doi.org/10.1016/j.buildenv.2019.106455
