تبیین شاخصهای بازاریابی اجتماعی در حسابرسی
محورهای موضوعی : بازارهای مالی و اقتصادیعزیزاله الاسوند 1 , اله کرم صالحی 2 , محمد امین کوهبر 3
1 - گروه حسابداری، واحد بین المللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد مسجد سلیمان، دانشگاه آزاد اسلامی، مسجد سلیمان، ایران.
3 - گروه اقتصاد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، خرمشهر، ایران.
کلید واژه: بازاریابی اجتماعی, حسابرسی, معادلات ساختاری,
چکیده مقاله :
هدف: افزایش فشارهای رقابتی موجب شده است که موسسات حسابرسی، اهمیت بازاریابی را بیشتر درک کنند. موفقیت یا بقاء هر واحد حسابرسی، ریشه در فهم عمیق اهمیت و استفاده کاربردی از تکنیکهای بازاریابی دارد. بنابراین هدف این پژوهش تبیین شاخصهای بازاریابی اجتماعی در حسابرسی میباشد. روش: در این مقاله جامعه آماری، حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی به تعداد 1100 عضو بودند که با استفاده از نمونهگیری تصادفی کوکران ساده، تعداد 228 نفر به سوالات پرسشنامه جواب دادند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری و با بهرهگیری از روش معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری بیانگر ارتباط مطلوب در ساختار عاملی مدل میباشد، بدین صورت که شرایط علی، بر پدیده محوری (بازاریابی اجتماعی در حسابرسی) تاثیر معناداری دارد. همچنین مقوله محوری، زمینهای و مداخلهگر بر راهبردها و در نهایت، راهبردها اثر میانجی و معناداری بر روابط بین مقوله محوری بر پیامدها دارد. بطور کلی نتایج حاکی از آن است که مدل از قابلیت پیش بینی بالایی برخوردار بوده و میتوان از آن به عنوان عوامل مؤثر بر بازاریابی اجتماعی در حسابرسی جهت افزایش و بهبود عملکرد حسابرسان و مزیت رقابتی بهره گرفت.
Objective: The increase in competitive pressures has caused audit institutions to understand the importance of marketing more. The success or survival of any audit unit is rooted in a deep understanding of the importance and practical use of marketing techniques. Therefore, the purpose of this study is to explain social marketing indicators in auditing. Methodology: In this article, the statistical population was 1100 members of the auditors of the Certified Public Accountants Association, and 228 people answered the questions of the questionnaire using simple Cochran random sampling. The data was collected through a questionnaire and analyzed using the structural equation method. Conclusions: The findings indicate the desired relationship in the causal structure of the model so that the causal conditions have a significant effect on the axial phenomenon (social marketing in auditing). Also, the axial, contextual, and intervening categories affect the strategies, and finally, the strategies have a mediating and significant effect on the relationships between the axial category and the consequences. In general, the results indicate that the model has high predictability and can be used as effective factors on social marketing in auditing to increase and improve auditors' performance and competitive advantage
تقی پور، بهرام، و عزیزی، مرتضی. (1401). مباحث اخلاقی, قانونی و حرفهای تاثیرگذار بر تبلیغات و جذب مشتری در حرفه حسابرسی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 11، شماره 42.
خلخالی مرضیه، مران جوری مهدی، علی خانی رضیه، تقی پوریان یوسف. (1401). تعهد حرفهای، جهتگیریهای اخلاقی و نگرش حسابرسان نسبت به فعالیتهای بازاریابی. دانش حسابرسی. ۱۴۰۱; ۲۲ (۸۷) :۳۸۱
خیری، بهرام و روزبه، صدیقه. (1396). بررسی تاثیر بازاریابی رسانههای اجتماعی بر روابط برند مصرف کننده، دومین کنفرانس بین المللی حسابداری، اقتصاد و مدیریت مالی، شهرکرد، دانشگاه پیام نور واحد شهرکرد.
داوری، علی و رضازاده، آرش. (1397). مدلسازی معادلات ساختاری با نرمافزار PLS. سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی. تهران.
شجاع، نفیسه، بنیمهد، بهمن وکیلیفرد محمدرضا. (1397). بررسی دیدگاه حسابرسان درباره فعالیتهای بازاریابی، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 10، شمتره 38، صص 46-31.
شهبازی تکآبی، افشار، امیری، هوشنگ و کرمی، رسول (1402). ارائه مدل بازاریابی مبتنی بر فضای دیجیتال در حسابرسی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 12، شماره 45.
صفرزاده، محمدحسین و هوشمندکاشانی، عباس. (1399). ویژگیهای حسابرس،گرایشهای حرفهای و تجاری، و تأثیرآنها بر کیفیت حسابرسی، مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 17، شماره 68، صص 165-145.
طالقانی، محمد، تقیزاده، محمدرضا و رجبزاده، یاسمن. (1393)، تبیین مفهوم بازایابی اجتماعی، ماهنامه مهندسی مدیریت، سال هفتم، شماره 56.
كیاسمی، مسعود و مقیمی، سید محمد. (1390). بازاریابی خدمات بانکی، انتشارات دانشگاه تهران. تهران.
محمدیان، نسیم و سلیمانی امیری، غلامرضا. (1396). توازن میان حسابرسی و بازاریابی، مطالعات حسابداری و حسابرسی، دوره 6، شماره 21، صص 31-18.
مرانجوری، مهدی. (1399). شناسایی و رتبه بندی استراتژیهای بازاریابی در حرفه حسابرسی، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 37، شماره 1، صص 131-114.
مرانجوری، مهدی، وکیلی فرد، حمیدرضا، پورزمانی، زهرا و رییسزاده، سید محمدرضا. (1397). آزمون رفتار حسابرسان در برقراری توازن بین وظایف ذاتی حسابرسی و فعالیتهای بازاریابی، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، دوره 7، شماره 28، صص 28-15.
میركزاده علی اصغر، بهرامی مجید. (1390). بازاریابی اجتماعی فصلی نوین در سیاستهای بازاریابی، رشد آموزش علوم اجتماعی، دوره 14.
نظری، روحالله و مرادی، احسان. (1394). بررسی تاثیر بازاریابی اجتماعی بر عملکرد بانکی (مورد مطالعه بانک صادرات شهرستان ایلام)، نخستین کنفرانس آینده پژوهی، مدیریت و توسعه.
Barker, A., and Jones, A. (2011). ‘Big four’ accountants face audit reform. The Financial Times. https://www.ft.com/content/ a4f58dba-1a89-11e1-ae4e-00144feabdc0
Bhaskar, K., and Fower, J. (2019). Disruption in the audit market: the future of the big four. Routledge.
Cacciolatti, L., and Lee, S. H. (2016). Revisiting the relationship between marketing capabilities and firm performance: The moderating role of market orientation, marketing strategy and organisational power. Journal of Business Research, 69(12), 5597-5610.
Collin, S.-O. Y., Jonnergård, K., Qvick, P., Silfverberg, B., & Zabit, S. (2020). Gendered career rein: A gender analysis of the certification process of auditors in Sweden. International Journal of Auditing, 11, 17-39.
De Pelsmacker, P., Van Tilburg, S., and Holthof, C. (2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 72, 47-55. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2018.01.003
Dixon, D. F. (1984). Macromarketing: a social systems perspective. Journal of Macromarketing, 4(2), 4-17
Fornell, C and ,.Larcker, D.(1981). Evaluating structural equation models with unobservable and measuring error. Journal of High Technology Management Research, 39-50.
Gow, I. D., and Kells, S. (2018). The big four. Trobe University Press, Black Inc
Hadrian, P. (2020). The various models of marketing audit. Marketing of scientific and research organizations, 37(3), 51–72.
Henseler, J. Ringle, CM. Sinkovics, R.R. (2009). The use of partial least squares path modeling in international marketing. Advances in International Marketing, 20, 277-319.
Hunt, S. D. (1981). Macromarketing as a multi-dimensional concept. Journal of Macromarketing, 1(1) 7-8.
Kadirov, D., & Varey, R. J. (2011). Symbolism in marketing systems. Journal of Macromarketing, 31(2), 160-171
Layton, R. (2019). Marketing systems: looking backward, sizing up and thinking ahead. Journal of Macromarketing, 39(2), 208-224.
Layton, R. A. (2015). Macromarketing, marketing systems, and the framing of marketing history. Journal of Historical Research in Marketing, 7(4), 549-572.
Lindstedt, K. and Veerman, M. (2021). Auditing auditor identities – Auditor attributes, professional and commercial orientations, and the implications for audit practice. Working Paper, School of Health and Society, Hogskolan Kristiansad, Sweden.
Nunnally, J. and Bernstein, I. (1994). Psychometric theory. McGraw Hill, New York.
Sauerbronn, J. F. R., Berardinelli, R., and Silva, K. P. (2022). A construção dos sistemas de mercado na perspectiva do macromarketing. Revista Interdisciplinar de Marketing, 12(2), 158-170.
Shahbazi Takabi , A., Amiri, H. and Karami, R. (2024). The Effect of Ethical Marketing in Auditing on Auditors' Job Performance. International Journal of Finance and Managerial Accounting, Vol.9, No.35, 43-64.
Silva, E. d. S. and Sauerbronn, J. F. R. (2024). Audit marketing system: an analysis of the roles of trust, based on macromarketing and governmentality studies. DOI: https://doi.org/10.1590/1679-395120230157x
Süleyman Can Yıldırır, (2016), The Impacts Of Social Marketing Applications On Customer’s Behavior And Customer Loyalty. International Journal of Economics, Commerce and Management, United Kingdom Vol. IV, Issue 5, May 2016 13
Tenenhaus, M.; Vinizi, V, E. Cgatelin, Y. M.; Lauro, C. (2005). PLS path modeling, Computational Statistics and Data Analysis, 48 (1), 159-20.
