بررسی شوق یادگیری بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجی گری خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
1 - گروه روانشناسی، واحد شیراز، دانشگاه آزاداسلامی، شیراز، ایران
کلید واژه: شوق یادگیری, پیشرفت تحصیلی, خودکارآمدی تحصیلی, نقش میانجی, دانشجویان,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر شوق یادگیری بر پیشرفت تحصیلی با نقش میانجیگری خودکارآمدی در دانشجویان کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز بود.
روششناسی پژوهش: این مطالعه با رویکرد توصیفی–همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل 120 دانشجو بود که با روش نمونهگیری هدفمند–دردسترس انتخاب شدند؛ پس از حذف دادههای پرت، حجم نمونه نهایی 45 نفر بود. ابزارهای مورد استفاده شامل مقیاس شوق یادگیری دانشجو (UWES-S)، مقیاس خودکارآمدی تحصیلی (ASES)، و معدل نیمسال اخیر (GPA) بودند. دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج آزمون نرمالبودن و همخطی تأییدکننده مفروضات مدل بودند. شاخصهای برازش مدل )شاخص برازش تطبیقی = ۰.۹۶۵، ریشه میانگین مربعات خطای تقریب = ۰.۰۵۲ ( مطلوب بود. مسیر مستقیم شوق یادگیری بر پیشرفت تحصیلی معنادار بود )ضریب بتا = ۰.۴۲، سطح معناداری = ۰.۰۰۳( و نقش میانجی نسبی خودکارآمدی نیز تأیید شد )ضریب بتا = ۰.۲۱، سطح معناداری = ۰.۰۱۰(
نتیجهگیری: شوق یادگیری بهطور مستقیم موجب بهبود عملکرد تحصیلی میشود و با افزایش خودکارآمدی، اثر آن تقویت میگردد. توصیه میشود برنامههای آموزشی دانشگاه بر تقویت انگیزش یادگیری و باور توانایی تأکید کنند.
Introduction: This study aimed to investigate the effect of learning enthusiasm on academic achievement with the mediating role of academic self-efficacy among master’s students of psychology at the Islamic Azad University, Shiraz Branch.
Methodology: A descriptive–correlational design was employed. The statistical population consisted of 120 students, selected through purposive–convenience sampling; after removing outliers, the final sample comprised 45 participants. Instruments included the Utrecht Work Engagement Scale—Student Form (UWES-S), the Academic Self-Efficacy Scale (ASES), and the latest semester grade point average (GPA). Data were analyzed using structural equation modeling.
Findings: Normality and multicollinearity assumptions were met. Model fit indices were satisfactory (CFI = 0.965, RMSEA = 0.052). The direct path from learning enthusiasm to academic achievement was significant (β = 0.42, p = 0.003) and the partial mediating role of self-efficacy was supported (β = 0.21, p = 0.010).
Conclusion: Learning enthusiasm directly enhances academic performance, and its effect is strengthened through the improvement of academic self-efficacy. It is recommended that university educational programs emphasize fostering learning motivation and confidence in students’ capabilities
Aghajani, M. (2018). Types of intelligences as predictors of self-efficacy: A study on Iranian EFL students. International Journal of Research in English Education, 3(4), 12-26. Alisofi, A. N., Ghasemi, F., & Asadi, F. (2025). The Effect of Goal Orientation on Academic Achievement with the Mediating Role of Goal Regulation and Academic Beliefs in
Upper Secondary Students. Mental Health and Lifestyle Journal, 3(1), 1-11.
Bandura, A. (2006). Guide for constructing self-efficacy scales. Self-efficacy beliefs of adolescents, 5(1), 307-337. Chemers, M. M., Hu, L.-t., & Garcia, B. F. (2001). Academic self-efficacy and first year college student performance and adjustment. Journal of Educational psychology, 93(1),
55. Csikszentmihalyi, M., Abuhamdeh, S., & Nakamura, J. (2014). Flow Flow and the foundations of positive psychology: The collected works of Mihaly Csikszentmihalyi (pp. 227-
238): Springer.
Illeris, K. (2018). Transformative Learning Re-Defined: As changes in elements of the identity Learning, Development and Education (pp. 185-197): Routledge. Karami, M., Pakmehr, H., & Aghili, A. (2015). Teaching strategies and developed critical thinking disposition: Intrinsic motivation, or group feedbacks? International Journal of
Educational and Psychological Researches, 1(2), 135. Moradi, J., Yarahmadi, Y., Goodarzi, M., & Moradi, O. (2022). Investigating the Mediating Role of Academic Self-efficacy in the Relationship between Success Factors and
Student Achievement Motivation. Sociology of Education, 8(1), 122-136.
Rust, E. (2022). Effective Classroom Management on Overall Learning Outcomes.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American psychologist, 55(1), 68. Salanova, M., Agut, S., & Peiró, J. M. (2005). Linking organizational resources and work engagement to employee performance and customer loyalty: the mediation of
service climate. Journal of applied Psychology, 90(6), 1217. Schaufeli, W. B., Bakker, A. B., & Salanova, M. (2006). The measurement of work engagement with a short questionnaire: A cross-national study. Educational and
psychological measurement, 66(4), 701-716. Schaufeli, W. B., Martinez, I. M., Pinto, A. M., Salanova, M., & Bakker, A. B. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-
cultural psychology, 33(5), 464-481.
Siemens, G. (2005). Connectivism: Learning as network-creation. ASTD Learning News, 10(1), 1-28.
York, T. T., Gibson, C., & Rankin, S. (2015). Defining and measuring academic success. Practical assessment, research & evaluation, 20(5), n5. Yu, J., Huang, C., He, T., Wang, X., & Zhang, L. (2022). Investigating students’ emotional self-efficacy profiles and their relations to self-regulation, motivation, and academic
performance in online learning contexts: A person-centered approach. Education and Information Technologies, 27(8), 11715-11740.
Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2005). Self-efficacy, stress, and academic success in college. Research in higher education, 46(6), 677-706.
