اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مکانیسم های دفاعی و سبک حل تعارض در زوجین
محورهای موضوعی : روان کاوی، روان پویشی، روان شناسی شناختی و بهداشت روان
1 - کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین، ایران
کلید واژه: آموزش هوش هیجانی, مکانیسم های دفاعی, سبک حل تعارض. ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر مکانیسم های دفاعی و سبک حل تعارض در زوجین شهر ورامین انجام شد. روش تحقيق، نیمه آزمايشي پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زوجین شهر ورامین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در سال 1404 بود. نمونه آماری شامل 60 نفر از زوجین که از این تعداد 30 نفر را زنان و 30 نفر را مردان تشکیل دادند. روش نمونه گیری نیز به صورت در دسترس انتخاب شد گروه آزمایش به مدت دو ماه پروتکل آموزشی را دریافت کرد و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. ابزار پرسشنامه سبک های حل تعارض ویکز (1994) و پرسشنامه سبكهاى دفاعى(DSQ) بود. روش تجزیه و تحلیل داده ها جهت تحلیل فرضیه های پژوهش نیز از طریق تحلیل کوواریانس بود. نتایج پژوهش نشان دادند که تفاوت معنی داری بین گروه آزمایش و گواه در مرحله پس آزمون در متغیرهای مکانیسم های دفاعی و سبک حل تعارض وجود دارد (p<0.001). نتیجه گیری : با توجه به یافته می توان نتیجه گرفت که روش آموزش هوش هیجانی می تواند در بهبود سبک های حل تعارض و مکانیسم های دفاعی زوجین موثر باشد.
The present study aimed to evaluate the effectiveness of emotional intelligence training on defense mechanisms and conflict resolution styles in couples in Varamin. The research method was a semi-experimental pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study included all couples in Varamin who referred to counseling centers in 1404. The statistical sample included 60 couples, of whom 30 were women and 30 were men. The sampling method was also selected by convenience. The experimental group received the training protocol for two months and the control group did not receive training. The instruments were the Weeks Conflict Resolution Styles Questionnaire (1994) and the Defense Styles Questionnaire (DSQ). The data analysis method for analyzing the research hypotheses was also through covariance analysis. The results of the study showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test phase in the variables of defense mechanisms and conflict resolution styles (p<0.001). Conclusion: According to the findings, it can be concluded that the emotional intelligence training method can be effective in improving conflict resolution styles and defense mechanisms of couples.
آتشکار، رقیه. فتحیآشتیانی، علی. آزادفلاح، پرویز. (1401). ارتباط سبکها و مکانیزمهای دفاعی با سیستمهای مغزی/ رفتاری. روان شناسی بالینی، 4(4)، 63-73.
اخگر، مسعود و فاتحی زاده، مریم. (1400). اثر بخشی آموزش هوش هیجانی بر بهبود انتظارات از ازدواج و افزایش مهارت تنظیم هیجانی جوانان در آستانه ازدواج. روانشناسی خانواده، 8(1)، 65-78. doi: 10.22034/ijfp.2021.247984
اخوان علیپور، رضوان. (1397).سازوکارهاي دفاعي و راه هاي مقابله در افراد مبتلا به اختلال اضطراب منتشر و افسردگي اساسي. مجله روانپزشكي و روانشناسي باليني ايران (انديشه و رفتار). 14 :33-38.
پارویی، مهدی.، بسطامی کتولی، مالک.، کربلایی اسماعیل، انسیه.، کاظمی رضایی، سید علی.، کاظمی رضایی، سید ولی. (1397). پیشبینی رضایت زناشویی پرستاران بر اساس سبکهای دلبستگی، مکانیسم های دفاعی و کیفیت زندگی. روان پرستاری.۶ (۲) :۳۲-۲۴
حجاری سارا، امیری شعله، یارمحمدیان احمد، ملک پور مختار. (1398). بررسی اثر بخشی آموزش گروهی حل مسئله بر میزان سازگاری اجتماعی زنان مبتلا به اختلال خلقی دو قطبی. تحقیقات علوم رفتاری. ۴ (۱) :۵۲-۵۸
خدایاری فرد، محمد.، چشمه نوشی، میترا.، رحیمی نژاد، عباس.، فراهانی، حجت اله. (1400). اثربخشی آموزش مولفه های هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی. مجله روانشناسی، 15(4 (پیاپی 60))، 353-368.
روشن، رسول. مقدسین، مریم. (1394). پنج عامل بزرگ شخصیت و مکانیسمهای دفاعی در پیشبینی کیفیت زندگی زنان دارای اختلال بدکارکردی جنسی. پژوهش های علوم شناختی و رفتاری، 5(1)، 37-50.
شاکر دولق، علی. قریشی بوکانی، کوثر. (1400). نقش ویژگیهای شخصیتی و مکانیسمهای دفاعی در پیشبینی سازگاری زناشویی زوجین دارای مشکل نازایی. فصلنامه نسیم تندرستی، 3(4)، 30-36.
متین، حسین. حیاتی، مژگان. (1396). اثربخشی آموزش گروهی ایماگوتراپی برمکانیسم های دفاعی و حل مشکل زنان. فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 8(32)، 63-87.
ملکزاده فریده، نوید بهناز، محمدی مریم، عمانی سامانی رضا. (1396). بررسی عزتنفس و سبکهای دفاعی در زوجهای نابارور بر اساس علت ناباروری در مرکز درمان ناباروری رویان در سال ۱۳۹۶. مجله علمي پژوهشي دانشگاه علوم پزشكي شهید صدوقی يزد، ۲۸ (۷) :۲۸۷۸-۲۸۶۷
موسي زاده، طهماسب. اديب، علیرضا. متولي، رحیم. (1397). بررسي تطبيقي ميزان و نحوه استفاده از مکانيسم هاي دفاعي در بين بيماران ديابتي و افراد سالم در سال 1397. فصلنامه علوم پزشكي دانشگاه آزاد اسلامي. 19 :61-67.
میری، ق.، جلال منش، ش.، فشارکی، م. (1398). تأثیر هوش هیجانی بر مهارتهای ارتباطی دانشجویان پرستاری. روان پرستاری، 7(1)، 25- 32.
Békés, V., Aafjes-van Doorn, K., Spina, D., Talia, A., Starrs, C. J., & Perry, J. C. (2021). The Relationship Between Defense Mechanisms and Attachment as Measured by Observer-Rated Methods in a Sample of Depressed Patients: A Pilot Study. Frontiers in psychology, 12, 648503.
Bracett MA, Warner RM, Bosco JS. (2015). “Emotional intelligence and relationship quality among couples”. Personal Relationships, 12, 197-212.
Cramer P. (2015). Defense mechanisms: 40 years of empirical research. J Pers Assess. 97:114–22.
Dolban ML, Rubén Parra-Cordona J, Gale JE. (2017). Mixed methods clinical research with couples and families. In: Miller RB, Johnson LN, editors. Advanced Methods in Family Therapy Research. A Focus on Validity and Change. New York, NY: Routledge. 266–281.
Feldman SS, Gowen LK. (2019). Conflict negotiation tactics in romantic relationships in high school students. Journal of Youth and Adolescence. 27(6):691–717.
Kampe, L., Bohn, J., Remmers, C., & Hörz-Sagstetter, S. (2021). It's Not That Great Anymore: The Central Role of Defense Mechanisms in Grandiose and Vulnerable Narcissism. Frontiers in psychiatry, 12, 661948.
Kernberg OF . (2016) Factors in the psychoanalytic treatment of narcissistic personalities. J Am Psychoanal Assoc. 18:51–85.
Li, Y., Huang, L., Naseem, S., & Shen, Q. (2025). How emotional intelligence affects college teachers' wellbeing in China? The mediating role of work-family support. Frontiers in psychology, 16, 1517842. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2025.1517842
Mary,T. M.J., Adhikari, K.(2022). Association between emotional intelligence and marital quality of married couples. IJPSS, 12(2), 222-236
Milani, A. S., Hosseini, M., Matbouei, M., & Nasiri, M. (2021). Effectiveness of emotional intelligence training program on marital satisfaction, sexual quality of life, and psychological well-being of women. Journal of education and health promotion, 9, 149. https://doi.org/10.4103/jehp.jehp_124_20
Özdemir Cihan, M., & Dilekmen, M. (2024). Emotional intelligence training for pre-service primary school teachers: a mixed methods research. Frontiers in psychology, 15, 1326082. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2024.1326082
Robins RW, Tracy JL, Shaver PR. (2020) Shamed into self-love: dynamics, roots, and functions of narcissism. Psychol Inquiry. 12:230–6.
Shi, Y., Cheng, Q., Wei, Y., Liang, Y., & Zhu, K. (2025). Effects of Peer and Teacher Support on Students' Creative Thinking: Emotional Intelligence as a Mediator and Emotion Regulation Strategy as a Moderator. Journal of Intelligence, 13(5), 53. https://doi.org/10.3390/jintelligence13050053
Simon VA, Kobielski SJ, Martin S. (2018). Conflict beliefs, goals, and behavior in romantic relationships during late adolescence. Journal of Youth and Adolescence. 37(3):324–335.
Tea, A., & Ovid, D. (2024). A Model for Emotional Intelligence in Biology Education Research. CBE life sciences education, 23(4), es12. https://doi.org/10.1187/cbe.23-10-0198
Tuval-Mashiach R, Shulman S. (2016). Resolution of disagreements between romantic partners, among adolescents, and young adults: Qualitative analysis of interaction discourses. Journal of Research on Adolescence. 16(4):561–588.
Welsh DP, Shulman S. (2018). Directly observed interaction within adolescent romantic relationships: What have we learned? Journal of Adolescence. 31:877–891.
