شناسایی مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز دانشجویان دانشگاه های بهبهان برای استفاده از فضای سایبری
محورهای موضوعی :
مهدیه شیخ پور
1
,
غلامرضا زنگنه زاده
2
1 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندر دیلم، بندر دیلم، ایران
2 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بندر دیلم، بندردیلم، ایران
کلید واژه: مهارت, صلاحیت, فضای سایبری, دانشگاه, بهبهان,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، شناسایی مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز دانشجویان دانشگاه های بهبهان برای استفاده از فضای سایبری می باشد. پژوهش، از نظر هدف، كاربردي- توسعه ای و از حیث گردآوری دادهها، توصیفی- پیمایشی است. روش این پژوهش کیفی می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اساتید و خبرگان دانشگاه های بهبهان مرتبط با مفهوم مورد مطالعه است که به صورت هدفمند و با استفاده از راهبرد نمونه گیری نظری تا مرحله اشباع نظری، تعداد 12 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاه های بهبهان انتخاب گردیدند. بدین منظور در ابتدا با خبرگان مصاحبه به عمل آمد و سپس با نرم افزار maxqda شاخص ها و مؤلفه های مهارت ها و صلاحیت های مورد نیاز دانشجویان دانشگاه ها برای استفاده از فضای سایبری در دانشگاه های بهبهان شناسایی شدند. پس ازشناسایی شاخص ها و دسته بندی آنها، برای مهارت های مورد نیاز، هفت مؤلفه شناسایی گردید که عبارتند از: مهارت آموزشی، مهارت ارتباطی، مهارت برنامه ریزی، مهارت سواد رسانه ای، مهارت مدیریت زمان، مهارت مطالعه و یادگیری، مهارت ملاحظات فیزیکی و جسمانی و برای صلاحیت های مورد نیاز برای استفاده از فضای سایبری نیز چهار شاخص استخراج شد که عبارتند از: صلاحیت اخلاقی، صلاحیت دینی و اعتقادی، صلاحیت عقلی، صلاحیت فرهنگی و در پایان پیشنهاداتی براساس نتایج پژوهش، ارائه گردید.
The purpose of this research is to identify the skills and qualifications needed by students of Behbahan universities to use the cyber space. The research is applied-developmental in terms of purpose and descriptive-survey in terms of data collection. The method of this research is qualitative. The statistical population of the research includes all professors and experts of Behbahan universities related to the studied concept, which were selected purposefully and using the theoretical sampling strategy up to the theoretical saturation stage, 12 professors and experts of Behbahan universities were selected. For this purpose, experts were first interviewed, and then the indicators and components of the skills and qualifications needed by university students to use the cyberspace in Behbahan universities were identified with the maxqda software. After identifying the indicators and categorizing them, seven components were identified for the required skills, which are: educational skills, communication skills, planning skills, media literacy skills, time management skills, study and learning skills, and physical considerations skills. and physical, and for the qualifications required to use the cyberspace, four indicators were extracted, which are: moral qualification, religious and belief qualification, intellectual qualification, cultural qualification and at the end, suggestions were presented based on the results of the research.
1. الوندی، محمد و سلیمانی، ندا. (1395). تحلیل ارزشیابی بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد فضای مجازی پس از تشکیل شورای عالی فضای مجازی. مطالعات رسانه ای، سال یازدهم
2. امین طهماسبی، حمزه؛ همتی آسیابرکی، مرتضی. (1398). میزان تأثیرات تهدیدهای سایبری در پروژه های فناوری اطلاعات با رویکرد نقشه شناختی فازی. پدافند الکترونیکی و سایبری، 7(2).
3. تریسی، برایان. (1393). مدیریت زمان. مترجم یلدا بلارک، تهران: انتشارات اشکذر، چاپ 17.
4. دهیادگاری، لوییزا، و خواجه حسنی، سمیه. (1399). تاثیر استفاده از شبکه های اجتماعی بر یادگیری دانشجویان دانشگاه صنعتی سیرجان. فناوری آموزش (فناوری و آموزش)، 14(3 (پیاپی 55) )، 583-590. SID. https://sid.ir/paper/402376/fa
5. رضانژاد، رضا و السان، فاطمه. (1401). تدوین مدل صلاحیت های حرفه ای مدیران در کنترل بحران های ورزش مدارس. دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات پیشرفته در مدیریت و علوم انسانی.
6. رضائی, مسعود. (1401). رابطهی بین صلاحیتهای اجتماعی و قصد کارآفرینانه دانشجویان دختر رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران. مطالعات کارآفرینی و توسعه پایدار کشاورزی، 9(1), 105-124. doi: 1،.22069/jead.202،.20051.1583
7. سلیمی، جمال و محمدیان شریف، کویستان. (1397). رابطه ویژگی های روان شناختی (شخصیت وظیفه شناسی) و مولفه های صلاحیت های حرفه ای با اثربخشی معلمان: رویکرد معادلات ساختاری. روانشناسی مدرسه، شماره دوم، 94-72
8. شریعت باقری، محمدمهدی و شایقی، زهرا. (1397). رابطه مهارت های ارتباطی و میزان استفاده از فضای مجازی با میانجی گری شادکامی دانشجویان. دوازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت، تهران.
9. شمس، علی و اسماعیلی، علی و صالحی، حسنعلی و جلالی، اصغر. (1394). سواد رسانه ای، تکنیک مدیریت فضای مجازی. دومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی، استانبول
10. شهسوارپیرکوئی، ملیحه و بهار، فاطمه و سام دلیری، طاهره و کیا لاشکی، پریسا. (1400). تاثیر برگزاری دوره های آموزشی مجازی بر ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان دوره ابتدایی استان مازندران. ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
11. عسکری، یوسف و رحیمی نژاد، منصور. (1400). تحولات آموزش ابتدایی و لزوم ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان. ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات روانشناسی، تهران.
12. علیمی، ملیحه. (1400). بررسی اثر صلاحیت حرفه ای معلمان برانگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته کامپیوتر با توجه به نقش تعدیل کننده راهبردهای یادگیری (موردمطالعه: مدارس کاردانش شهرستان بیرجند). اولین کنفرانس بین المللی علوم تربیتی، روانشناسی، علوم ورزشی و تربیت بدنی، ساری.
13. کاظمی، یوسف. (1399). ارتقا سطح مهارت فراگیر با استفاده از فضای مجازی. اولین کنفرانس ملی پژوهش های کاربردی در فرایندهای تعلیم و تربیت، میناب.
14. گلپایگانی، نسا. (1400). چگونه توانستیم از طریق برنامه های آموزشی مدرسه محور صلاحیت های حرفه ای و مجازی معلمان را در ایام کرونا یی بهبود بخشیم؟. ششمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش، محمودآباد.
15. محیط، دریا و بحرانی، محمد رضا. (1399). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای با آسیب های فضای مجازی از طریق بسته های آموزشی بر دانش، نگرش و سلامت رفتار والدین در استفاده از فضای مجازی در شهر بوشهر. هفتمین کنفرانس بین المللی روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی
16. مردانی، لطیفه سادات و زفرقندی، محمد جواد، (1399). مهارت ها و چالش ها در آموزش فضای مجازی، الزامات آموزش زبان و ادبیات فارسی در مدارس، مراکز زبانآموزی، دانشگاهها و فضای مجازی. مشهد، https://civilica.com/doc/1162411
17. مصدری، فاطمه و حسینی سروری، سید حسن (1397). ماهیت رسانه های نوین. رسانه و فرهنگ، سال هشتم، شماره دوم، 229-205
18. منظری توکلی، وحید و پورکریمی هاوشکی، مجتبی (1401). بررسی اثربخشی آموزش مدیریت زمان برایان تریسی بر کاهش وابستگی به فضای مجازی و بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دوران بحران کرونا، آموزش و ارزشیابی، سال 15، شماره 58
19. میر، عباس و شهرکی، محسن. (1398). بررسی نقش استفاده از فضای مجازی بر مهارت های اجتماعی. سومین کنفرانس دانش و فناوری روانشناسی، علوم تربیتی و جامعه شناسی ایران، تهران.
20. میرزایی، مهدی. (1400). بررسی سنجش صلاحیت های آموزش مجازی معلمان در شبکه آموزش دانش آموزی (شاد) در زیست بوم جدید (مورد مطالعه؛ معلمان ابتدایی شهرستان دهلران در استان ایلام). همایش ملی تربیت در زیست بوم جدید، تهران.
21. نصیری، بهاره، بخشی، بهاره، و هاشمی، سیدمحمود. (1391). اهمیت آموزش سواد رسانه ای در قرن بیست و یکم. مطالعات رسانه ای، 7(18)، 149-158. SID. https://sid.ir/paper/211865/fa
22. نظریان، زهرا و بهبهانی، زهرا. (1392). تاثیر جهانی شدن از طریق فضای مجازی (اینترنت) بر ارزش های اخلاقی. کنگره پیشگامان پیشرفت
23. یانگ، کیمبرلی اس و آبرئو، کریستیانونابوکود، (1391). اعتیاد اینترنتی: کتاب راهنما برای ارزیابی و درمان، ترجمه وحدت نیا، تهران، انتشارات آسیم
24. Černý, M. (2021). Cyberspace As A Space: Analysis Of Metaphorical Statements Of University Students. Problems of Education in the 21st Century, 79(6), 838-857.
25. Hafezi, A., & Miranisargazi, N. (2022). Investigating the effect of interdisciplinary courses in the virtual education system on knowledge production in cyberspace among students of Farhangian University. Information and Communication Technology in Educational Sciences, 12(48), 5-23.
26. Valdes, E. (2022). The Stealth Cyberspace: An Investigative Study of the Impact of the Deep and Dark Web on Cybersecurity Behaviors and Practices in Two Mexican. Institutions of Higher Education (Doctoral dissertation, St. Thomas University).
27. Balakrishnan V, Keat Teoh K, Pourshafie T, Kooi Liew T.(2017). Social media and their use in learning: A comparative analysis between Australia and Malaysia from the learners’perspectives. Australasian Journal of Educational Technology. 33(1): 81-97.
28. Li, C & Lalani, F (2020), The rise of online learning during the COVID-19 pandemic, WORLD ECONOMIC FORUM.
