پیش بینی عملکرد تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بر اساس استفاده از فضای مجازی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3
محورهای موضوعی :لیلا امیری فر 1 , سمیرا تیغ بخش 2
1 - گروه کامپیوتر،واحد میمه،دانشگاه آزاد اسلامی،میمه،ایران
2 - گروه علوم تربیتی, واحدمیمه, دانشگاه آزاداسلامی,میمه,ایران
کلید واژه: احساس تعلق به مدرسه, عملکرد تحصیلی, فضای مجازی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف پیش بینی عملکرد تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه بر اساس استفاده از فضای مجازی در دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهر کوهدشت در سال تحصیلی ۱۴۰4-۱۴۰3انجام شد. روش تحقیق این پژوهش، زمینه یابی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم مقطع ابتدایی شهر کوهدشت که در سال تحصیلی 1۴۰4-۱۴۰3 مشغول به تحصیل می باشند(۸۵۰N=)، تشکیل داد. با توجه به جامعه آماری پژوهش و بر اساس جدول مورگان و کرجسی، ۲۶۵ دانش آموز پسر پایه ششم ابتدایی از میان جامعه آماری به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت توسط یانگ (۱۹۹۶)، پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات در سال (۲۰۰۴) و معدل تحصیلی دانش آموزان استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که عملکرد تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان بر اساس میزان استفاده از فضای مجازی قابل پیشبینی است. نتایج نشان داد که استفاده افراطی از فضای مجازی با عملکرد تحصیلی رابطه معکوس و معنادار دارد (01/ 0P< ). نتایج دیگر پژوهش نشان داد که استفاده افراطی از فضای مجازی با احساس تعلق به مدرسه رابطه معکوس معنادار دارد (01/0 P<). یافته های این پژوهش نشان داد که هر اندازه میزان استفاده دانش آموزان از فضای مجازی بیشتر باشد، به همان نسبت آنان در متغیرهای تحصیلی چون: عملکرد تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه در سطح پایین تری هستند.
This research was conducted with the aim of predicting the academic performance and sense of belonging to the school based on the use of virtual space in sixth grade male students of Kohdasht city in the academic year of 2024-2025. The research method of this study was correlational research. The statistical population of this research was made up of all the male students of the 6th grade of elementary school in Kohdasht city who are studying in the academic year of 2024-2025 (N=850). According to the statistical population of the research and based on the table of Morgan and Karjesi, 265 male students of the sixth grade were selected from among the statistical population using available sampling method. In order to collect research data, Internet addiction questionnaire by Young (1996), belongingness questionnaire to Barry, Betty and Watt school in (2004) and students' academic average were used. The results of this research showed that academic performance and students' sense of belonging to school can be predicted based on the amount of use of virtual space. The results showed that excessive use of virtual space has an inverse and significant relationship with academic performance (P<0.01). Other results of the research showed that excessive use of virtual space has a significant inverse relationship with the feeling of belonging to school (P<0.01). Conclusion: The findings showed that the more students use virtual space, the lower their academic performance and sense of belonging to school.
