بررسی روشهای تدریس نسل آلفا از نگاه معلمان دوره ابتدایی
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشیرعنا نعمتی 1 , پروین قطب بهایی 2 , شیرین شریفی 3 , شهین شهرکی 4
1 - دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
2 - دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
3 - دانشجوی گروه علوم تربیتی، دانشکده تعلیم و تربیت اسلامی ، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج،ایران
4 - کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه آمل
کلید واژه: نسل آلفا, روش های تدریس, معلمان دوره ابتدایی ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی روشهای تدریس نسل آلفا از نگاه معلمان دوره ابتدایی بوده که از نظر هدف کاربردی و از نظر روش کیفی تحلیل مضمون بوده است جامعه آماری شامل معلمان خبره، سرگروه های آموزشی، ناظر تعلیماتی، دوره ابتدایی شهر کرج بوده است. نمونه آماری 20 نفر که به روش گلوله برفی انتخاب شده است. ابزار پزوهش شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته بوده که روایی آن با روش cvr و پایایی به روش دو نیمه کردن محاسبه و مورد تایید قرار گرفته است. نتایج حاصل از کدگذاری سه مرحله ای(باز، محوری و انتخابی) بوده نتایج نشان داد، دو دسته مضمون اصلی استخراج شده شامل روش های تدریس نوین و فعال (روشهایی که دانش آموز بصورت فعال و پویا در آن به یادگیری بپردازد) و ابزار مناسب یادگیری شامل ابزار هوشمند و الکترونیکی، هوش مصنوعی و سایرفناوری های نوین یادگیری، برای فرایند یاددهی _ یادگیری مورد نیاز می باشد و می تواند به فرایند تدریس معلمان، در جهت بهینه سازی آموزش کمک نماید
The present study aimed to study the teaching methods of the Alpha generation from the perspective of elementary school teachers, which was applied in terms of purpose and qualitative in terms of content analysis. The statistical population included expert teachers, educational group leaders, educational supervisors, elementary school in Karaj city, and the statistical sample was 20 people who were selected by snowball method. The research tool included a semi-structured interview, the validity of which was calculated and approved by the CVR method and the reliability by the split-half method. The results were obtained from three-stage coding (open, axial and selective). The results showed that the two main categories of extracted themes included modern and active teaching methods (methods in which the student actively and dynamically learns) and appropriate learning tools including smart and electronic tools, artificial intelligence and other modern learning technologies, which are needed for the teaching-learning process and can help the teachers' teaching process to optimize education.
طاهری دمنه، محسن؛ و یوسفی همدانی، الهام (1402). تحلیل ادراک کودکان، نسل آ لفا « از مشاغل آینده و دلالت های آن . فصلنامه تحقیقات فرهنگی ایران ، 16( 2)، صفحات 39-66 .
قدیری حاجی آبادی، اکبر؛ طاهری دمنه، محسن؛ ذاکری، علی (1401). تحلیلی آینده پژوهانه از نقش محوری رسانه در شکلگیری سبک زندگی نسل آلفا ، مطالعات میان رشته ای ارتباطات و رسانه، تابستان 1401 - شماره 16 (ب) صفحات 103-140
محمدی، حدیث (1403). مطالعه ای بر تغیرات محیط کار با ورود نسل آلفا ،نشریه تدبیر، بهار 1403 ، شماره335 صفحات : از 60 تا 67
یوسفی همدانی، الهام؛ نصراصفهانی، احمدرضا؛ عابدینی، یاسمین؛ طاهری دمنه، محسن (1400). شکاف نسلی و راهبردهای یاددهی و یادگیری در دوره ابتدایی، رویکردی آینده پژوهانه ، نشریه نوآوری های آموزشی، زمستان 1400 شماره 80 (ب) صفحات : از 155 تا 178 .
هدایتی، فرشته (1400). طراحی کلاس های درس رنگین کمانی، غوطه وری و الهام بخشی: فضای یادگیری نسل زد، رویکردی نو در علوم تربیتی،شماره 7، صفحات 77-84
Jukić;R T. Škojo(2021)The Educational Needs of the Alpha Generation, : 2021 44th International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO), DOI: 10.23919/MIPRO52101.2021.9597106.
Khanif, Ahmad (2023) Islamic Religious Education Learning Strategy for Alpha Generation: A Case Study at Darul Qur'an School Elementary School Semarang City, ASCARYA Vol. 3 No. 1 (2023): Islamic, Culture, and Social Studies, DOI: https://doi.org/10.53754/iscs.v1i1.461
Mendes ,Carruba, Andréa Goulart , Azevedo, Antonia Cristina Peluso de , Barreto, Maria .AuxiliadoraMotta (2022)Learning in the 21st century: The development of critical thinking of the alpha generation , Título do periódico: International Journal of Human Sciences Research, Volume, Número, Paginação, Ano: v.2, n.38, p.2-12, 2022, DOI: 10.22533/at.ed.5582382207127
McCrindle, M. (2020). What comes after Generation Z? Introducing Generation Alpha. https://mccrindle.com.au/ insights/blogarchive/what-comes-after-generation-z-introducing-generation-alpha/.
Jha, A. K. (2020). Understanding Generation Alpha. https://doi.org/10.31219/osf.io/d2e8g
Katz, S. (2017). Generation X: A Critical Sociological Perspective. Generations- Journal of the American Society on Aging. 41 (3), 12-19.
Davidson, C. N., & Goldberg, D. T. (2009). The future of learning institutions in a digital age. MIT Press.
Felicia, P. (2009). Digital games in schools: A handbook for teachers. European Schoolnet, EUN Partnership AISBL.
Berk, R. (2009). Teaching strategies for the Net generation. Transformative Dialogues: Teaching & Learning Journal, 3(2), 1-24.
Nagy, Á. and Kölcsey, A. (2017). Generation alpha: marketing or science? Acta Technologica Dubnicae. 7(1), 107-115.
OECD Future of Education and Skills 2030. (2019). OECD Learning Compass 2030. https://www.oecd. org/education/2030-project/teaching-and-learning/learning/learning-compass-2030/OECD_Learning_ Compass_2030_concept_note.pdf.
Reis, T. A. (2018). Study on the alpha generation and the reflections of its behavior in the organizational environment. Journal of Research in Humanities and Social Science, 6(1), 9 19.
Tootell, H., Freeman, M., & Freeman, A. (2014, January). Generation alpha at the intersection of technology, play and motivation. In 2014 47th Hawaii International Conference on System Sciences (pp. 82-90). IEEE.
Annuš ,Norbert, Ondrej Takáč, Iveta Štempeľová and Daniel Dancsa(2023) Z and alpha generation teaching methods: digitalization of learning material International Journal of Advanced Natural Sciences and Engineering Researches Volume 7, pp. 224-229, 4, 2023 Copyright © 2023 IJANSER Research Article.
Hutajulu, JoseMario, HendriatiAgustiani, ArletteSuzySetiawan (2024) SpecialCharacteristicsofAlphaGeneration ChildrenBehavior inDentistry:ALiterature Review, European Journal of Dentistry ,1-32. DOI https://doi.org/ 10.1055/s-0043-1776336.
