ارائه مدل رقابت پذیری در سطح صنعت و استراتژی¬های مربوطه با تاکید بر نقش هوشمندی سیاه
محورهای موضوعی : مدیریت تولید و عملیاتنیما سعیدی 1 , محمدمهدی موحدی 2 , فریده حق شناس کاشانی 3
1 - دکتری مدیریت صنعتی و عضو باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2 - دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی ،تهران، ایران
کلید واژه: رقابت پذیری, استراتژی ها, هوشمندی سیاه,
چکیده مقاله :
هدف از نگارش تحقیق حاضر، ارائه مدلی برای اندازه گیری میزان تاثیر رقابت پذیری صنعت فرش دستبافت کشور بر پیامدهای آن با تاکید بر متغیرهای کیفیت و نوآوری میباشد. جامعه آماری در بخش کیفی شامل 14 نفر از مدیران ارشد فعال در صنعت فرش دستباقت و در بخش کمی نیز شامل کلیه کارشناسان و مدیران این صنعت به تعداد 582 نفر بودند که با بهره گیری از فرمول حجم نمونه کوکران، 232 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. در ابتدا از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و ساختار نیافته با خبرگان و طی فرایند کدگذاری، مدل نهایی رقابت پذیری تحقیق شامل ابعاد منابع و قابلیتها، کیفیت و نوآوری و 30 شاخص به دست آمد. ضمن اینکه منابع و قابلیتها شامل مولفههای سرمایه معنوی، سرمایه انسانی و قابلیتهای تکنولوژیک، بعد کیفیت شامل مؤلفه های مواد اولیه، مراحل پیش از تولید و مرحله تولید و درنهایت بعد نوآوری نیز شامل مؤلفههای نوآوری محصول، نوآوری فرآیند و نوآوری فروش بودند. همچنین مدل مربوط به استراتژیها شامل دو بعد هوشمندی رقابتی (دربرگیرنده مولفه های مقابله با هوش سیاه و رقیب گرایی) و استراتژی های بازاریابی و فروش (نفوذ در بازارهای جدید، ترویج و بازارگرایی) بود. ضمن اینکه نتایج حاصل از بکارگیری مدلسازی معادلات ساختاری درمحیط نرم افزار لیزرل نشان داد که رقابتپذیری و ابعاد آن شامل منابع و قابلیت ها، نوآوری و همچنین تاثیر مثبت و معناداری بر پیامدهای صنعت فرش دارند. ضمن اینکه با توجه به نقش برجسته هوش سیاه بر رقابتپذیری صنعت فرش، به متولیان این صنعت پیشنهاد میشود که از طریق دریافت شناسنامه و ثبت جهانی در پی جلوگیری از کپی شدن برند و نقشهای فرش برابر رقبا باشند.
Introduction:
The purpose of current research is to represent a model for measuring Iran handwoven carpet industry compatibility and its strategies emphasizing the role of black intelligence.
Methodology:
Statistical society in the qualitative section included 14 senior managers active in the carpet industry and in the quantitative section included 582 employees of the industry from which 232 ones were selected as sample.
Results and Discussion:
At first, through semi-structured and unstructured interviews with experts and during the coding process, the final model of compatibility including the dimensions of resources and capabilities, quality and innovation and 30 indicators was obtained. While resources and capabilities include the components of intellectual capital, human capital and technological capabilities, the quality dimension includes the components of raw materials, pre-production and production stages, and finally the innovation dimension also includes the components of product innovation. They were process innovation and sales innovation. Also, the model of strategies included two dimensions of competitive intelligence (including dealing with black intelligence and rival-orientation) and sale and marketing strategies (Penetration in new markets, promotion and market orientation).
Conclusion:
In addition, the results obtained from the application of structural equation modeling showed that competitiveness and its dimensions have a positive and significant effect on the consequences of the carpet industry. In addition, considering the prominent role of black intelligence on the competitiveness of the carpet industry, it is suggested to the managers of this industry to seek to prevent the copying of the brand and patterns of carpets against competitors through obtaining birth certificates and global registration.
امینی، علی. (1396). تحليل تأثير هوشمندي فناوري بر مزيت رقابتي در بنگاه (مطالعه موردي: شركت¬هاي دارويي)، فصلنامه مدیریت بهداشت و درمان. 8(2): 75-85، doi: 20.1001.1.25383833.1401.16.58.3.9
بساق زاده، نرجس، مرادی، محمود، تمیمی، محمد. (1402). ارائه مدل کسب مزیت رقابتی برای شرکتهای صادراتی ایران مبتنی بر دوسوتوانی سازمانی و ظرفیت جذب دانش. تصمیم-گیری و تحقیق در عملیات. 8(1): 102-122. doi: 10.22105/dmor.2021.309305.1497
بشیر خداپرستی، رامین، پیروزی باری، مهدی، باقری قره بلاغ، هوشمند. (1399). واکاوی عوامل و استراتژیهای انعطافپذیری بر عملکرد صادراتی و مزیت رقابتی شرکتهای صنعتی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی. 1(43): 155-169، doi: 20.1001.1.22286853.1399.11.43.9.2
جامی پور، مونا، طالاری، محمد، بشکار، راضیه. (1400). طراحی چارچوب پیادهسازی بازاریابی دیجیتال بینالمللی (مورد مطالعه: صنعت فرش). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی. 4(4): 151-169.
جعفری، سیامک، دل¬افروز نرگس، شاهرودی، کامبیز، رحمتی، یلدا. (1401). طراحی مدل تبیین توان رقابتی در بانک تجارت. فصلنامه اقتصاد مالی. 16(58): 47-69، doi: 10.22034/JIBA.2022.43063.1574
حسین زاده شهری، معصومه، شاهینی، صاحبه. (1397). تاثیر قابلیت پویا و قابلیت نوآوری بر مزیت رقابتی. کاوش¬های مدیریت بازرگانی، 10(19 )، 123-141، doi: 20.1001.1.2645386.1397.10.19.6.5
حسینی¬پور، سید محمدرضا، پرهیزگار، محمدمهدی، حسینی، میرزا حسن، جوکار، علی اکبر. (1397). مدل رقابتپذیری در بانکداري الکترونیک، کاووش¬های مدیریت بازرگانی، 10(20): 263-281، doi: 10.29252/BAR.2019.1329
خاصی پور، فرزین، تاج دینی، آژنگ، پورموسی، شادمان، روح نیا، مهران، صفدری، وحید رضا. (1401). مدل رقابتپذیری برای صنعت کفپوش لمینیت با آزمونهای ناپارامتری. تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران. 17(2): 177-192، doi: https://doi.org/10.22092/ijwpr.2021.354948.1688
طباطبایی جعفری، سیده فائزه، یزدانی، ناصر، قاضی¬زاده، مصطفی. (1398). بررسی تاثیر ابعاد کیفیت خدمات الکترونیک بر رقابت¬پذیری بانک¬ها (مطالعه موردی: بانک¬های اقتصاد نوین، پاسارگاد، تجارت و ملت). فصلنامه مدیریت کسب و کار. (42): 192-215، doi: 20.1001.1.22520104.1398.11.42.10.2
طباطبایی نسب، سیدمحمد، دشتی خویدکی، فرزانه، محمدیان یزد، رقیه. (1399). مدل رقابت-پذیری سازمانی با تأکید بر قابلیت¬های بازاریابی و نوآوری سازمانی در شرکت¬های دانش-بنیان (مورد مطالعه: شهر یزد). رشد فناوری، 16(62)، 23-31، doi: 20.1001.1.17355486.1399.16.62.1.2
طباطبائی هنزائی، سید محمود. (1402). تاثیر فنآوری های نوین در کیفیت خدمات فرش دستباف با رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: فرش دستباف کاشان). علوم و فناوری نساجی و پوشاک. 12(3): 1-16: doi: 20.1001.1.21517162.1402.12.3.3.6
موسوی، سید نجم¬الدین، وحدتی، حجت، جعفری، سلیمان. (1397). بررسی تأثیر کیفیت خدمات سنتی و الکترونیک بر رقابت¬پذیري در نظام بانکداري (مورد مطالعه: مشتریان شعب بانک صادرات شهر خرم¬آباد)، نشریه کاوش¬های مدیریت بازرگانی. 10(19): 253-276، doi: 20.1001.1.2645386.1397.10.19.12.1
مینایی، عباس، حیدری چیانه، رحیم، روستایی، شهریور. (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر رقابتپذیری مقاصد گردشگری شهری (موردمطالعه: شهر اردبیل). نشریه تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی. ۲۳ (۷۰) :۱۲۵-۱۴۱، doi: 20.1001.1.22287736.1300.0.0.152.5
ناصحی فر وحید، محمدیان محمودی تبار، محمود، تقوی فرد، محمدتقی، منصور صادقی علی. (1400). مدل رقابت¬پذیری بانک¬های تجاری (موردمطالعه: بانکهای پاسارگاد، ملت و آینده). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری. ۹ (۳۵) :۱۴۱-۱۷۲، doi: 20.1001.1.23452870.1400.9.35.8.8
References
Ahn, J., Back, K., (2019) "The role of autonomy, competence and relatedness: Applying self-determination theory to the integrated resort setting", International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 31 Issue: 1, pp.87-104
Algarni, A. Ali, M., Leal-Rodríguez, A. L., Albort-Morant, G. 2023. The differential effects of potential and realized absorptive capacity on imitation and innovation strategies, and its impact on sustained competitive advantage Mohammad. Journal of Business Research 158. 113674
Bag, S., Gupta, S. and Kumar, S. (2021), “Industry 4.0 adoption and 10R advance manufacturing capabilities for sustainable development”, International Journal of Production Economics, Elsevier, Vol. 231 No. 1, p. 107844.
Cataltepe, V., Kamasak, R., Bulutlar, F. and Alkan, D.P. (2023), “Dynamic and marketing capabilities as determinants of firm performance: evidence from automotive industry”, Journal of Asia Business Studies, Vol. 17 No. 3, pp. 617-638, doi: 10.1108/JABS-11-2021-0475.
Claver-Cortés, E., Marco-Lajara, B., Seva-Larrosa, P. and Ruiz-Fernández, L. (2019). Competitive advantage and industrial district: A review of the empirical evidence about the district effect. Competitiveness Review 29(3): 211-235. http://dx.doi.org/10.1108/CR-08-2018-0048
Contador, J.C., Satyro, W.C., Contador, J.L. and Spinola, M.D.M. (2020), “Flexibility in the Brazilian industry 4.0: challenges and opportunities”, Global Journal of Flexible Systems Management, Springer, Vol. 21 No. 1, pp. 15-31.
Distanont. A., Khongmalai, O. (2018). The role of innovation in creating a competitive advantage, Kasetsart Journal of Social Sciences. 10(8): 1895-1902. doi: 10.1016/j.kjss.2018.07.009
Farida, I.; Setiawan, D. (2022). Business Strategies and Competitive Advantage: The Role of Performance and Innovation. J. Open Innov. Technol. Mark. Complex. 8, 163. http://dx.doi.org/10.3390/joitmc8030163
Ghobakhloo, M. (2020), “Industry 4.0, digitization, and opportunities for sustainability”, Journal of Cleaner Production, Elsevier, Vol. 252 No. 1, pp. 119-132.
Hunt, S.D., and S. Madhavaram. 2020. Adaptive marketing capabilities, dynamic capabilities, and renewal competences: the “outside vs. inside” and “static vs. dynamic” controversies in strategy. Industrial Marketing Management 89: 129–139.
Kafetzopoulos, D., Katou, A.A. (2023), "Expanding strategic flexibility through organizational culture, industry 4.0 and market orientation", International Journal of Productivity and Performance Management, Vol. 39 No. 8, pp. 9-11. https://doi.org/10.1108/SD-07-2023-0093
Kankam-Kwarteng, C., Osman, B. and Donkor, J. (2019). Innovative low-cost strategy and firm performance of restaurants: The moderation of competitive intensity. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship. 13(3): 266-281. http://dx.doi.org/10.1108/APJIE-05-2018-0034
Kim, D.Y., Park, J.W., Baek, S., Park, K.B., Kim, H.R., Park, J.I., Kim, H.S., Kim, B.B., Oh, H.Y., Namgung, K. and Baek, W. (2020), “A modular factory testbed for the rapid reconfiguration of manufacturing systems”, of Intelligent Manufacturing, Springer, Vol. 31 No. 3, pp. 661-680.
Kuncoro, W., Suriani, W. O. (2017). Achieving sustainable competitive advantage through product innovation and market driving. Asia Pacific Management Review. 23(3): 1-7, https://doi.org/10.1016/j.apmrv.2017.07.006
Ledesma-Chaves, P., Arenas-Gaitan. J. 2023. Dynamic capabilities in times of economic crisis. A vision of success in international markets. Heliyon. 9. E22703. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e22703.
Lorenzo, F., Ramón, J., Rubio, M., Teresa, M., Silvia, A. G. (2018). The competitive advantage in business, capabilities and strategy: What general performance factors are found in the Spanish wine industry?, Wine Economics and Policy. Vol. 7(2): 94-108: http://dx.doi.org/10.1016/j.wep.2018.04.001
Pfajfar, G., Mitręga, M. and Shoham, A. (2024), "International dynamic marketing capabilities: developments and a research agenda", International Marketing Review, Vol. 41 No. 1, pp. 1-41. https://doi.org/10.1108/IMR-10-2023-0283
Proença, M., Martins, T.S. The role of absorptive capacity in the use of digital marketing analytics for effective marketing decisions. J Market Anal (2023). https://doi.org/10.1057/s41270-023-00224-8
Rajaguru, R., Matanda, M. J., (2019) "Role of compatibility and supply chain process integration in facilitating supply chain capabilities and organizational performance", Supply Chain Management: An International Journal, Vol. 24 Issue: 2, pp.301-316.
Reimann, C., Carvalho, F., Duarte, M. (2023). The cascading effect of static and dynamic marketing capabilities on the international performance: Analyzing market orientation as an antecedent. RAE - Revista de Administracao de Empresas, [S. l.], v. 63, n. 1, p. e2021–0711.
Saldanha, E. de S., Rahyuda, I. K., Yasa, N. N. K., and Sukaatmadja, I.P.G. (2022) ‘Industrial Competition, Hybrid Strategy and Industrial Performance: Study in Higher Education Industry in Tior-Leste’, Journal of Engineering and Applied Sciences. 14 (8), pp.2456–2464
Sony, M., Antony, J. and Mc Dermott, O. (2023), "How do the technological capability and strategic flexibility of an organization impact its successful implementation of Industry 4.0? A qualitative viewpoint", Benchmarking: An International Journal, Vol. 30 No. 3, pp. 924-949. https://doi.org/10.1108/BIJ-09-2021-0541
Sony, M. (2020), “Pros and cons of implementing Industry 4.0 for the organizations: a review and synthesis of evidence”, Production and Manufacturing Research, Taylor & Francis, Vol. 8 No. 1, pp. 244-272.
Vitorino Filho, V. and Moori, R. (2018). The role of technological capabilities in the competitive advantage of companies in the Campinas, SP Tech Hub. Innovation & Management Review. 15(3): 247-268. https://doi.org/10.1108/INMR-06-2018-0035
