نقش فناوری های نوین مالی در بهبود کارآیی و عملکرد بانکها و مؤسسات مالی
محورهای موضوعی :
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد هادیشهر- گروه مدیریت
کلید واژه: فناوری فین تک عملکرد بانک ,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر باهدف تعیین نقش فناوری های نوین مالی( فینتکها) در بهبود کارآیی و عملکرد سازمانی بانکها انجام گرفته است. در این تحقیق روش پژوهش به لحاظ هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، توصیفی– همبستگی میباشد. حجم جامعه آماری را کلیه کارکنان شعب منتخب بانک کشاورزی استان آ.غ به تعداد 158 نفر تشکیل میدهند که با استفاده از جدول مورگان، حجم نمونه آماری، به تعداد 112 نفر برآورد گردید. جهت اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه بهکارگیری تکنولوژیهای نوین در بانک فرهنگی و همکاران(1394)، پرسشنامه عملکرد سازمانی اچیو (1984) استفاده شد. روایی پرسشنامهها به دلیل استاندارد بودن تائید و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرون باخ به ترتیب، 779/0 و 815/0 به دست آمد. با توجه به غیر نرمال بودن دادهها از تحلیل معادلات ساختاری تحت نرمافزار Smart PLS و تحلیل bootstrapping جهت آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که فناوری فینتکها و مؤلفههای آن(استفاده از تلفنبانک، استفاده از اینترنت بانک، استفاده از همراه بانک، استفاده از دستگاه پایانه فروش، استفاده از دستگاه خودپرداز)در بهبود عملکرد سازمانی نقش مثبت و معنیدار دارد.
The present study aimed to determine the role of fintech in improving the organizational performance of banks. In this research, the method is applied in terms of purpose and descriptive-correlational in terms of method. The statistical population consists of 158 employees of Keshavarzi Bank of West Azarbaijan province that using Morgan table, the sample size was estimated to be 112 people. To measure the variables, the questionnaire of applying new technologies in the Bank of Farhangi and Associates (2015) and the Achive Organizational Performance Questionnaire (1984) were used. The validity of the questionnaires was confirmed by the standard and its reliability was 0.779 and 0.815 through Cronbach's alpha coefficient, respectively. Considering the abnormal data, structural equation analysis was used under Smart PLS software and bootstrapping analysis to test the hypotheses. The results showed that fintechs and its components (use of telephone bank, Internet banking, mobile banking, use of terminal vending machine, ATM) have a positive and significant role in improving organizational performance.
[1 .] ،یحطبا نیسح ، ،یمظاک (کباب 1392 .) هرهب یرو و تاعلاطم هسسوم :نارهت . شهوژپ یاه .یناگرزاب
[2 .] مدقم یدمحا لگ ، ماهلا ؛ یدهم ،راصح یرظنم ( 1394 .) قیرط زا یرادا داسف شهاک رد تاعلاطا یروانف شقن یسررب
:یتسرد و دامتعا ءاقترا و ییوگخساپ دوبهب ،تاعلاطا تیفافش شیازفا هعلاطمدروم ب تارداص کنا رهش دهشم . شیامه
هاشنامرک دحاو یملاسا دازآ هاگشناد ،هاشنامرک ،تاطابترا و تاعلاطا یژولونکت رصع رد یشزومآ تیریدم یامیس یلم .
[3 .] ناتسهشءارما ، مظاکدمحم ؛ نوراه یدابآ یلع ، ( 1398 .) رارقتسا رد تاعلاطا یروانف شقن یسررب eCRM تیاضر یارب
تعنص رد یرتشم یرادکناب . نیب سنارفنک نیلوا شور یللملا و یبایرازاب و یرادکناب ،یرادباسح نیون یاه تفرشیپ یاه
زربلا نیورآ شیامه تکرش ،یناسنا مولع رد ریخا .
[4 .] ،هدنیاپ ،اضر ،یزابهش ،مثیم ،یقطنم رهچونم ( 1400 )، ویرانس یراگن هدنیآ کناب یاه ناریا رد ههجاوم اب نیف ،کت همانلصف
تاقیقحت ،یلام 1400 ، هرود 23 ، هرامش 2، صص 328-295 .
[5 .] یرسکروپ ، میرم ؛ یردان دومحم ،ینب ( 1396 .) یسررب ریثأت دصق رب یلیابوم یرادکناب یژولونکت و یطیحم ،یراتفر داعبا
ناهفصا ناتسرهش یلم کناب بعش :یدروم هعلاطم( شریذپ .) نیموس سنارفنک نیب یللملا ،تیریدم داصتقا و یرادباسح
شناد ناینب اب دیکأت یسلجم هملاع هاگشناد ،نارهت ،یتمواقم داصتقا رب .
[6 .] نسح یلع ،هداز ؛ روپ درف ، (غورف 1392 .) کینورتکلا یرادکناب . هزات هیرشن یاه هرامش ،داصتقا 100 ، صص 51-72 .
[7 .] ،یزیزع ملاغ اضر ( 1392 .) هزادنا یریگ رد یشزومآ یشخبرثا نامزاس یاه اب یدیلوت و یتعنص دیکأت کیرتاپ لدم ود رب
و pot هرامش ،تیریدم همانلصف . 119 و 120 صص، 64-57 .
[8 .] (یلع ،دنب هقلاع 1391 .زر :نارهت .یشزومآ تیریدم تامدقم .)
[9 .] اباف ( 1392 .) .هچراپکی یرادکناب یرامعم هلجم کینورتکلا یرادکناب ، هرامش 4 صص، 8-16 .
[ 10 .] ،یدارم ،اویش ،یردان ،ردان لد ،نازیگنا بارهس ( 1399 .) یسررب دنیآرف هعسوت ی تراتسا پآ یاه نیف کت رد
ناریا اب دیکأت رب لماوع و عناوم شیپ ،ور همانلصف هعسوت ی ،ینیرفآراک هرود 13 ، هرامش 1، راهب 1399 ، صص 140-121 .
دربهار تاعلاطم همانلصف ی راک و بسک رد---------------------------- هرود 2 هرامش ، 4 ، 66- 80
80
[ 11 .] یعورزم ،دار ؛نیما ،یحلاص ،یزروروش؛اضردیمح اضردمحم ( 1391 .) ریثات تامدخ یرادکناب کینورتکلا رب دشر
هیشاح دوس بعش کناب تلم رهش دهشم . شهوژپ ،یرادباسح هرامش 4 صص، 51-71 .
[ 12 .] یبارهم ، دوعسم ( 1396 .) ریثأت م :نایرتشم تیاضر رب کناب لیابوم تامدخ یانبم رب نایرتشم هاگدید هعلاط
یروئت یاه یژولونکت شریذپ . سنارفنک نیموس نیب یللملا داصتقا و یرادباسح،تیریدم شناد ناینب اب دیکأت داصتقا رب
یسلجم هملاع هاگشناد ،نارهت ،یتمواقم .
[ 13 .] ،یدارم ،اویش ،یردان ،ردان لد ،نازیگنا بارهس ( 1399 .) یسررب دنیآرف هعسوت ی تراتسا پآ یاه نیف کت رد
ناریا اب دیکأت رب لماوع و عناوم شیپ ،ور همانلصف هعسوت ی ،ینیرفآراک هرود 13 ، هرامش 1، راهب 1399 ، صص 140-121 .
[14]. Justin, P. Arun, M. , Garima, S. (2016). Impact of service quality on customer
satisfaction in private and public sector banks. International Journal of Bank
Marketing, Vol. 34 Iss: 5, pp.606 – 622.
[15]. Kim G., Shin B., Lee H. G.(2017). Understanding dynamics between initial trust
and usage intentions of mobile banking. Information Systems Journal, 19(3): 283–311.
[16]. Laukkanen Tommi, Sinkkonen Suvi, Laukkanen Pekka.(2014).ommunication
strategies to overcome functional and psychological resistance to Internet banking.
International Journal of Information Managemen, 29:111–118.
[17]. Onay, C. & Ozsoz, E.(2012). The Impact of Internet- Banking on Brick and
Mortar Branches(The Case of Turkey. Journal of Financial Services Research.
[18]. Sinha, S. (2011). IBM Global BankingIndustry. IBM Global Website.
[19]. Skinner, C. (2013). Why All Banks WillChange Core Systems Available In
www. fsclub.co. uk