ارایه مدل یادگیری سازمانی در شرایط بحران کرونا (مورد مطالعه: شهرداری منطقه 17 تهران)
محورهای موضوعی :
1 - دانشیار گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
کلید واژه: یادگیری یادگیری سازمانی بحران کرونا ,
چکیده مقاله :
سازمانها به منظور سازگاری با محیط خود و کسب مزیت رقابتی پایدار، به دنبال بهترین راه کارها هستند .یکی از راههای کسب مزیت رقابتی پایدار، تاکید بر آموزش کارکنان و بالا بردن اطلاعات و دانش ایشان است. در گذشته تنها کارکنان و رهبران به دنبال یادگیری بودند ولیکن امروز سازمانها به دنبال یادگیری هستند.هدف این پژوهش ارایه مدل یادگیری سازمانی در شرایط بحران کرونا می باشد.روش پژوهش کمی از نوع توصیفی – اکتشافی می باشد. در بخش اول به روش نمونه گیری هدفمند و اشباع نظری 30 نفر از خبرگان متخصص در این حوزه انتخاب شدند حجم نمونه در بخش دوم 269 نفر از کارکنان شهرداری که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند بودند.ابزار گرداوری داده ها پرسشنامه بود که روایی وپایایی آن نیز تایید شد یافته های تحقیق نشان داد که رهبری تحول گرا، فرهنگ یادگیری، مدیریت دانش و رفتار سازمانی از ابعاد اصلی مدل یادگیری به همراه 10 زیر معیاراست همچنین الویت بندی بر اساس Anp فازی انجام گرفت که فرهنگ یادگیری الویت اول عوامل رهبری تحول گرا، مدیریت دانش و رفتار سازمانی در رتبه های بعدی قرار گرفتند. شهرداری میتواند با ایجاد مکانیزم ارزشگذاری بر تحقیقات و پژوهش های کارکنان و ایجاد آرشیو علمی اقدام به ارتقاء سطح علمی و یادگیری کارکنان نمایند.
The aim and purpose of this research is to identify the effective factors on organizational learning in the conditions of the Corona crisis using the fuzzy Anp method (case study: Tehran District 17 Municipality). This research is practical in terms of purpose and the research method is descriptive-exploratory. The statistical community of experts of this research is made up of 30 university professors and specialists of the 17th district of Tehran (managers and senior experts) and the statistical community of 269 employees. In this research, the purposeful sampling method was used. Sampling was done based on the knowledge and experience of people and their availability. The main factors affecting organizational learning in the conditions of the Corona crisis were identified based on the research background and the opinion of experts on transformational leadership, learning culture, knowledge management and organizational behavior, and a total of 10 sub-criteria were determined for the main factors. The results of the research showed that the learning culture was the most effective on organizational learning in the conditions of the Corona crisis in the municipality of 17th district of Tehran, and then the factors of transformational leadership, knowledge management and organizational behavior were ranked next.
مدق ،دازهب ،بسن نامسآ ی ، زع و ،نسحم ی دابآز ی ناهارف ی ، ( .همطاف 1400 دم هطبار .) یریت اناد یی ا هناسر داوس و ی داعبا لرتنک اب ی گدا ی ری اه نامزاس ی ا هناسر ی ,
دروم هعلاطم« ی سوادص ی »ام دم . یریت گنهرف ی ، 14 ( 53 ،) 107-122 . - عراز ی ، ظع ی ،م لعی اضر هس ،مدقم یلا نامهم رهش و نازاون یرای ، رهم ی (. 1395 سررب ) ی نامزاس شوه شقن ی وی گدا یری نامزاس ی بت رد یین ب هطبار ین دم یریت شناد
روآون و ی نامزاس ی ، قلاخ و راکتبا همانلصف یت ناسنا مولع رد ی نامزاس ی گراک هب و یری زگ رد نآ یشن دم ی ،نار لوا ین زوپمس ی مو بین للملا ی دم مولع یریت روحم اب ی ت
اپ هعسوت ی ،راد لاع شزومآ هسسوم :نارهت ی اهراکهار زکرم ،دنورا رهم ی تسد ی بای اپ هعسوت هب ی اد .ر - ؛رفعج ،یناهج ؛نسحم ، یدایرف (؛میرم ،یعیفش ؛هلا تمحر، یقوزرم 1399 ) رابتعا و هعسوت ی بای وگلا ی لماعت ی قلاخ شزومآ یت برجت مولع سرد رد ی لوا هرود
ثأت و هطسوتم یر قلاخ شرورپ رب نآ یت کرت هعلاطم :نازومآ شناد یب هرود ؛ی 10 هرامش ، 2 - ییایاپ هرامش 38 - تیانع ,یسابع , & ( .فسوی ,یزاجح 1401 یزرواشک هدکشناد داجیا( ناریا یزرواشک یاه هدکشناد درکلمع یاقترا رد ینامزاس یریگدای و گنهرف ،یربهر شقن .)
)هدنریگدای . یلاع شزومآ رد یزیر همانرب و شهوژپ همانلصف 79.-(2), 61 16 , - (میهاربا ، یمیحر 1390 . یشزومآ تیریدم یاه یروآون ، ینامزاس یریگدای یرگ یجنایم اب یلم درکلمع رب شناد تیریدم ریثات یسررب ) - ( یدهم ، یدمحم ؛هنیکس ، یرفعج 1391 ؛ ) و هطبار ی گژی اهی نامزاس ی ، بد عطقم ناملعم شرگن و تراهم ،شناد ی ناتسر رد نانآ سفن هب دامتعا ساسحا اب
گراکب یری ICT ردت رد یس ضوت لدم هئارا : یح هرود .یریگدای و یشزومآ تاعلاطم هلجم ؛ی 4 هرامش ، 1 - ناحبس ی دهم ،داژن ی ، سحاقآ و ین ی ، قتی( . 1385 سررب .) ی دی هاگد ش هب تبسن ناملعم ی هو اهی امنهار و تراظن یی دم ی نار ،راتفر روشناد .سرادم 13 ( 18 و( ی هژ تلااقم
برت مولع یتی 6 ،)) 1-20 . - ناسیآ ,یبارهس ، هیمس ,رابت یللاج ,هیجار ,هدنزود ,ههلا ,یدابآرصن تسرپ قح , & ( . 1400 بات هطبار یسررب .) یروآ نارود رد نیجوز ییوشانز تاضراعت و
هلصاف انورک سوریو عویش یعامتجا یراذگ . دهشم یکشزپ مولع هاگشناد یکشزپ هدکشناد هلجم (2), 64 , - رفن ی ، سح ین .شی ناور ی ، لعی اضر (. 1400 .) سررب ی ثات یر ی گدا یری نامزاس ی و روآون ی رد دم یریت شناد رب لباق یت اهی ژولونکت ی رد رادرهش ی ناتسراهب و نامزاس
اهی عبات .7(4 :) 30-15 . - داژن راصنا ی ناهفصچوک ی ، همطاف ؛(. 1401 .) سررب ی ثات یر داعبا شوه نامزاس ی رب لباق یت ی گدا یری نامزاس ی ( دروم هعلاطم : رادرهش ی نارهت .) تاعلاطم دم یریت و
راک رفآ ینی .8(1 :) 370 -346 . - ،زرواشک لوسر (. 1400 .) سررب ی ثات یر سی متس روانف ی تاعلاطا رب ی گدا یری نامزاس ی اب شقن میجنا ی زاسدنمناوت ی نانکراک رد رادرهش ی رهش نارهت . تاعلاطم
آی هدن هوژپ ی و سی راذگتسا ی .7( 24 :) 60-53 . - Daszak P. Anatomy of a pandemic. The Lancet. 2012;380:1883–1884. - PMC - PubMed - Gopinath G. Limiting the economic fallout of the coronavirus with large targeted policies. IMF. 2020 - Naidoo R., Fisher B. Nature Publishing Group; 2020. Reset Sustainable Development Goals for a
pandemic world. - PubMed