آسیبشناسی فرآیند نیازسنجی آموزشی در دانشگاهها با تأکید بر طراحی چارچوب گذار از رویکردهای سنتی به رویکرد دادهمحور
محورهای موضوعی : مدیریت آموزشی
امین راثی رحیمی
1
,
یوسف نامور
2
1 - کارمند
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
کلید واژه: آسیبشناسی, نیازسنجی آموزشی, رویکرد دادهمحور, چارچوب گذار, دانشگاه,
چکیده مقاله :
مقدمه و هدف: در بستر مدیریت یادگیری در دانشگاهها، نیازسنجی آموزشی بخش اساسی توسعه منابع انسانی است، اما بسیاری از دانشگاهها همچنان از روشهای سنتی و ذهنی استفاده میکنند که منجر به عدم انطباق با اهداف راهبردی و کاهش اثربخشی آموزش میشود. این پژوهش با هدف آسیبشناسی وضع موجود و ارائه چارچوبی دادهمحور در آموزش عالی ایران انجام شد.
روششناسی پژوهش: این پژوهش از نظر هدف کاربردی-توسعهای بوده و با رویکرد مروری نظاممند مبتنی بر تحلیل مفهومی انجام شده است. مبانی نظری نیازسنجی آموزشی، مدیریت دادهمحور و تحلیلهای آکادمیک مورد بررسی قرار گرفت. با شناسایی محدودیتهای روشهای سنتی و ظرفیتهای بالقوه دادههای دانشگاهی، یک چارچوب چهارمرحلهای برای نیازسنجی دادهمحور طراحی و ابعاد آن تعریف شد. همچنین، مراحل روششناختی لازم برای اعتبارسنجی و آزمون تجربی این چارچوب در پژوهشهای آتی ارائه گردید.
یافتهها: پژوهش نشان داد نیازسنجی آموزشی سنتی به نظرات مدیران وابسته است، فاقد تحلیل نظاممند بوده و توان شناسایی نیازهای پنهان را ندارد. چارچوب پیشنهادی «نیازسنجی آموزشی دادهمحور یکپارچه» شامل حاکمیت داده، تحلیل چندسطحی، شناسایی شکافها و طراحی آموزشی مبتنی بر بازخورد است.
نتیجهگیری: گذار به سمت نیازسنجی دادهمحور ضرورتی انکارناپذیر برای ارتقای کارایی، اثربخشی و همسویی راهبردی برنامههای آموزشی در دانشگاههاست. چارچوب پیشنهادی میتواند به عنوان نقشه راهی عملی برای مدیران و سیاستگذاران آموزش عالی عمل کرده و سرمایهگذاریهای آموزشی را به سمت رفع شکافهای واقعی شایستگی هدایت نماید و ظرفیت رقابتی دانشگاهها را در محیط پویا و متغیر کنونی تقویت کند.
Introduction: Within the context of university learning management,Training Needs Assessment (TNA) is essential for human resource development in universities, but many institutions still rely on traditional and subjective methods that cause misalignment with strategic goals and reduce training effectiveness. This study aims to analyze current challenges and propose a data-driven framework for higher education in Iran.
Methodology: The research is applied-developmental in purpose and adopts a systematic conceptual review methodology. Theoretical foundations of TNA, data-driven management, and academic analytics were reviewed. By identifying the limitations of traditional methods and the potential of institutional data, a four-stage framework for data-driven needs assessment was designed and its components defined. The study also outlines methodological steps for future validation and empirical testing.
Findings: The study showed that traditional training needs assessment practices in universities are largely inefficient due to their reliance on subjective judgments, fragmented procedures, and weak alignment with institutional strategies. The analysis indicated that universities possess large volumes of unused data that can support an objective identification of competency gaps at organizational, job, and individual levels. Accordingly, a four‑stage framework was developed, consisting of data infrastructure, multilevel analytics, competency‑gap identification, and program design with a continuous feedback loop.
Conclusion: Results show that conventional TNAs depend heavily on managers’ opinions, lack systematic analysis, and fail to identify hidden needs. The proposed “Integrated Data-Driven TNA (ID-TNA)” includes four stages: data governance, multi-level analysis, identification of competency gaps, and feedback-based training design.
