نگاهی به ابعاد و مولفه های تربیت دینی نوجوانان بر اساس قرآن و روایات
محورهای موضوعی : بررسی مسائل عقلی در قرآن و حدیثصابر زارع بیدکی 1 , احمد عبدالحسینی 2 , شهربانو مهینی 3
1 - گروه علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
2 - گروه علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - گروه علوم قرآن و حدیث، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
کلید واژه: تربیت دینی, نوجوانان, قرآن, ابعاد و مولفه ها,
چکیده مقاله :
بررسی آیات عبرت در قرآن کریم الگوی خاص عبرتآموزی شکل می دهد که میتواند تأثیر قابل توجهی در تغییر رشد و تعالی افراد داشته باشد، زیرا به آنها امکان میدهد تا از تجربیات گذشته در جهت ساخت آیندهای بهتر و معنادارتر استفاده کنند. این رویکرد تربیتی، با تأکید بر اهمیت تاریخ، تجربه و معرفت، به افراد کمک میکند تا به شناختی عمیقتر از خود و جهان پیرامون خود دست یابند و در نتیجه، به تحولی مثبت در زندگی خود برسند. الگوریتم عبرت به فرد مومن مجموعه منسجم فکری می دهد که بر اساس آن خداوند را تنها خالق و مدبر جهان می داند ؛ غایت هستی را تکامل به سوی او و چالشهای موجود در طبیعت را مرحلهای لازم برای این صیرورت و تکامل می داند. این منظومه فکری گرایشهای خاصی درفرد مومن به وجود میآورد که مهمترین آن گرایش به پرستش و عبودیت است چراکه عبادت را لازمه رشد و تکامل نفسانی خود میداند .انسان مومن برای دستیابی برای این کمال که همان تعین صفات الهی در وجود اوست پذیرای چالش های زندگی خواهد بود؛ تفاوتها را میپذیرد؛ خواست الهی را برخواست خود ترجیح میدهد و گرایش دارد تا کارهای خوب انجام دهد و از گناهان دوری کند چرا که میداند هر گناه انسان را از نقطه کمال دور میکند.این بینش و گرایش منشا رفتارهای خاصی در انسان مومن خواهد شد.
Examining the lesson verses in the Holy Quran forms a specific lesson-learning pattern that can have a significant impact on changing the growth and advancement of individuals, because it allows them to use past experiences to build a better and more meaningful future. This educational approach, by emphasizing the importance of history, experience, and knowledge, helps individuals to gain a deeper understanding of themselves and the world around them, and as a result, to achieve positive change in their lives. The lesson algorithm gives the believer a coherent set of thoughts on the basis of which he considers God to be the only creator and planner of the world; he considers the end of existence to be evolution towards Him, and the challenges in nature to be a necessary stage for this becoming and evolution. This system of thought creates specific tendencies in the believer, the most important of which is the tendency to worship and servitude, because he considers worship to be a necessity for his spiritual growth and development. In order to achieve this perfection, which is the determination of divine attributes in his being, the believer will accept the challenges of life; he will accept differences; he will prefer the divine will to his own will, and he will tend to do good deeds and avoid sins, because he knows that every sin takes a person away from the point of perfection. This insight and tendency will be the source of specific behaviors in the believer.
1. قرآن کریم، ترجمه: محمدعلی رضایی اصفهانی و جمعی از اساتید جامعة المصطفی، المصطفی، قم: چاپ دوم، 1388.
2. ابنابیجمهور، محمد بن زینالدین، عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیة، مؤسسه سید الشهداj، قم: 1403.
3. ابنشعبه، حسنبنعلی. تحف العقول عن آلالرسولb، جماعة المدرسین فی الحوزة العلمیه بقم، مؤسسه الن شر الإسلامی، قم: 1363.
4. آمدی، عبدالواحد بن محمد، غررالحکم و دررالکلم، دار الکتاب الإسلامی، قم: 1410.
5. باقری، خسرو، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی، مدرسه، تهران: 1388.
6. جوهری، اسماعیل بن حماد، و عطار، احمد عبدالغفور، الصحاح، دار العلم للملایین، بیروت: 1404.
7. شریف رضی، نهجالبلاغه، ترجمه محمد دشتی، جمال، قم: چ 4، 1386.
8. دهخدا، علیاکبر، لغتنامه دهخدا، دانشگاه تهران، تهران: 1377.
9. راغباصفهانی، حسین بن محمد، تحقیق: صفوان عدنان داودی، دارالعلم الدار الشامیة، بیروت: 1412ق.
10. زهرهکاشانی، علیاکبر، «اصول تربیت دینی از منظر آیات و روایات»، اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال اول، شماره 2، پاییز و زمستان 1388.
11. ساجدی، ابوالفضل، خطیبی، حسین، تربیت اعتقادی و شاخصهای آن، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری، 1391.
12. شریعتمداری، علی، اصول تعلیم و تربیت، دانشگاه تهران، تهران: چاپ 21، 1387.
13. شهید ثانی، زینالدین بن علی (نویسنده)، منیة المرید فی ادب المفید و المستفید، محقق: رضا مختاری، مکتب الإعلام الإسلامی، قم: چاپ سوم، 1374 .
14. صدوق، علیبنحسینبنبابویه، علل الشرایع، انتشارات داوری، قم: بیتا.
15. طباطبایی، سیدمحمدحسین، تفسیر المیزان، ترجمه محمدباقر موسوی همدانی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، قم: ۱۳۷۴.
16. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ناصر خسرو، تهران: چاپ 7، 1372 ش.
17. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الأخلاق، الشریف الرضی، قم: 1370.
18. طریحی، فخرالدین، مجمعالبحرین، تحقیق: سید احمد حسینی، کتابفروشی مرتضوی، تهران: چاپ سوم، 1375 ش
19. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدمحسن آقابزرگ تهرانی،احمد حبیب عاملی، دار إحیاء التراث العربی، بیروت: بیتا.
20. طوسی، محمد بن حسن، و قسم الدراسات الاسلامیة موسسة البعثة، الأمالی، دار الثقافة، قم: 1414.
