بررسي تأثیر مصرفگرایی سبز بر قصد رفتاری در استفاده از تجارت الکترونیک با توجه به نقش میانجی پایداری محیطی
محورهای موضوعی : مدیریت بازرگانی
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد نقده، دانشگاه آزاد اسلامی، نقده، ایران
کلید واژه: مصرفگرایی سبز, قصد رفتاری, تجارت الکترونیک, پایداری زیستمحیطی,
چکیده مقاله :
علیرغم رشد چشمگیر تجارت الکترونیک در سالهای اخیر، بهویژه در بخش خردهفروشی آنلاین، پیامدهای زیستمحیطی آن از موضوعات چالشی امروز میباشد. لذا هدف این مطالعه بررسي تأثیر مصرفگرایی سبز بر قصد رفتاری در استفاده از تجارت الکترونیک با توجه به نقش میانجی پایداری محیطی میباشد. تحقیق حاضر ازنظر هدف، کاربردی و از منظر نحوه گردآوری داده، توصیفی از نوع پیمایشی مقطعی میباشد. همچنین بر اساس ماهیت دادهها، پژوهش کمی میباشد. جامعه آماری کلیه مشتریان فروشگاههای آنلاین شهرستان ارومیه است که تعداد آنها نامحدود میباشد. جهت نمونهگیری از روش نمونهگیری طبقهای و فرمول کوکران استفادهشده و تعداد نمونه، 384 نفر تعیین گردید. در ادامه بهمنظور بررسی فرضیههای پژوهش یک مدل مفهومی توسعه داده شد. سپس با استفاده از پاسخهای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه، مدل پیشنهادی اعتبارسنجی شد و روابط فرضی بین مؤلفههای آن ارزیابی گردید. یافتهها نشان داد که مصرفگرایی سبز نگرشهای محیطی مثبت و منفی مصرفکنندگان را نسبت به تجارت الکترونیکی شکل میدهد که بر قصد رفتاری در استفاده از کانالهای تجارت الکترونیک تأثیر میگذارد. لذا تأثیر مصرفگرایی سبز بر قصد رفتاری در استفاده از تجارت الکترونیک از طریق متغیرهای میانجی نگرش محیطی مورد تأیید قرار گرفت. همچنین مصرفگرایی سبز بر نگرش محیطی تأثیرگذار است و نگرش محیطی هم بهصورت مستقیم بر قصد رفتاری در استفاده از تجارت الکترونیک تأثیرگذار میباشد.
Despite the significant growth of e-commerce in recent years, especially in the online retail sector, its environmental consequences are one of the challenging issues today. Therefore, the aim of this study is to investigate the effect of green consumerism on behavioral intention to use e-commerce with regard to the mediating role of environmental sustainability. The present study is applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection, using a cross-sectional survey. Also, based on the nature of the data, it is a quantitative research. The statistical population is all customers of online stores in Urmia city, whose number is unlimited. For sampling, the stratified sampling method and the Cochran formula were used, and the sample size was determined to be 384 people. Next, a conceptual model was developed to investigate the research hypotheses. Then, using the responses collected through the questionnaire, the proposed model was validated and the hypothesized relationships between its components were evaluated. The findings showed that green consumerism shapes consumers' positive and negative environmental attitudes towards e-commerce, which affects behavioral intention to use e-commerce channels. Therefore, the effect of green consumerism on behavioral intention to use e-commerce was confirmed through the mediating variables of environmental attitude. Green consumerism also affects environmental attitudes, and environmental attitudes directly affect behavioral intentions to use e-commerce.
