ارائه مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال
محورهای موضوعی : مدیریت کسب و کار
علیرضا کلانتری
1
,
حیدر تورانی
2
,
سمیه قجری
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استاد، گروه مدیریت، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
توجه به کارآفرینی پایدار در توسعه اقتصادی و بکارگیری آن در شیوه های فناوری دیجیتال به شرکت ها اجازه می دهد که به شناسایی مشتریان جدید، توسعه محصول و نیازهای متنوع و در حال تغییر مشتریان پرداخته و در نهایت به سودآوری دست یابند. پژوهش حاضر، با هدف ارائه مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال انجام گرفته است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نوع توصیفی- تحلیلی است. روش پژوهش از نوع آمیخته و در دو بخش کیفی و کمی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی شامل 12 نفر می باشد که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته و شیوه تحلیل استفاده از رویکرد داده بنیاد است. جامعه آماری پژوهش بخش کمی نیز کارآفرینان برتر در حوزه فناوری های دیجیتال به تعداد 64 نفر می باشد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار بخش کمی نیز پرسشنامه محقق ساخته است که روایی آن توسط اساتید مربوطه و پایایی آن از طریق آزمون آلفای کرونباخ در نرم افزار SPSS مورد تأیید قرار گرفت. در بخش کمی با استفاده از تکنیک دلفی- فازی به تحلیل داده ها پرداخته شد. یافته های پژوهش نشان داد که در بخش کیفی پژوهش 89 شاخص در قالب 20 مؤلفه و 5 بعد پیشنهاد شد. در بخش کمی پژوهش با حذف 8 شاخص طی دو مرحله راند تکنیک دلفی -فازی، در نهایت 81 شاخص باقی ماند. بر این اساس، 5 بعد اصلی مدل کارآفرینی پایدار در حوزه فناوری های دیجیتال عبارت اند از بعد سازمانی، بعد اجتماعی، بعد اقتصادی، بعد نهادی و بعد زیست محیطی.
Abstract
Paying attention to sustainable entrepreneurship in economic development and applying it to digital technology practices allows companies to identify new customers, develop products, and address diverse and changing customer needs, and ultimately achieve profitability.The present study aims to present a sustainable entrepreneurship model in the field of digital technologies. This study is applied in terms of purpose and is descriptive-analytical. The research method is mixed and has been conducted in two parts: qualitative and quantitative. The statistical population of the qualitative research consists of 12 academic experts who were selected purposively. The data collection tool in the qualitative section is semi-structured interviews, and the analysis method is based on a data-driven approach. The statistical population of the quantitative research is 64 top entrepreneurs in the field of digital technologies, who were selected using convenience sampling. The quantitative part of the instrument was a researcher-made questionnaire, the validity of which was confirmed by the relevant professors and its reliability through the Cronbach's alpha test in SPSS software. In the quantitative section, data analysis was carried out using the Delphi-Fuzzy technique. The research findings showed that in the qualitative part of the research, 89 indicators were proposed in the form of 20 components and 5 dimensions. In the quantitative part of the research, by eliminating 8 indicators during two rounds of the Delphi-Fuzzy technique, 81 indicators were ultimately left. Accordingly, the 5 main dimensions of the sustainable entrepreneurship model in the field of digital technologies are the organizational dimension, the social dimension, the economic dimension, the institutional dimension, and the environmental dimension.
