شناسایی چالش ها و فرصت های کاربرد تکنولوژی های نوین آموزشی در تسهیل یادگیری مفاهیم فقهی و حقوقی: یک مطالعه کیفی
محورهای موضوعی : تحلیل مضمون
حسین رحیمی واسکسی
1
,
مجتبی رضایی راد
2
1 - گروه فقه و مبانی حقوق واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - گروه تکنولوژی آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
کلید واژه: تکنولوژی های نوین آموزشی, فقه, حقوق, یادگیری مفاهیم, پژوهش کیفی,
چکیده مقاله :
این پژوهش با هدف شناسایی چالشها و فرصتهای کاربرد تکنولوژی های نوین آموزشی در تسهیل یادگیری مفاهیم فقهی و حقوقی انجام شد. با توجه به ماهیت انتزاعی این مفاهیم و تحولات فناورانه، این مطالعه کیفی به بررسی ادراکات، تجربیات، فرصتها و چالش های بکارگیری ابزارهایی نظیر واقعیت مجازی، شبیهسازیها و پلتفرمهای تعاملی از دیدگاه استادان و دانشجویان فقه و حقوق و متخصصان تکنولوژی آموزشی پرداخت. این پژوهش از نوع کیفی بود. دادهها از طریق مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته با ۱۸ نفر از استادان دانشگاهی و حوزوی در رشتههای فقه و حقوق، و متخصصان تکنولوژی آموزشی که با روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند، جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها به صورت همزمان با گردآوری و با استفاده از رویکرد گام به گام تحلیل مضمون صورت پذیرفت. یافتهها در سه مضمون اصلی طبقهبندی شدند: فرصتها و پتانسیلها (تقویت درک عمیق، افزایش دسترسپذیری و انگیزه)، چالش ها و موانع (محدودیتهای زیرساختی، مقاومت فرهنگی و مشکلات محتوایی)، و راهکارها (سرمایهگذاری در زیرساختها، آموزش نیروی انسانی و توسعه محتوای بومی). پژوهش نشان میدهد که فناوری های نوین پتانسیل زیادی در تسهیل یادگیری مفاهیم فقهی و حقوقی دارند، اما برای پیادهسازی موفق نیاز به برنامهریزی جامع برای رفع موانع و توجه به ابعاد اخلاقی و حقوقی است. این نتایج می تواند به سیاستگذاران آموزشی کمک کند تا فناوری را به طور مؤثر در آموزش فقه و حقوق یکپارچه کنند.
The present study was conducted with the aim of identifying the challenges and opportunities in the application of novel educational technologies to facilitate the learning of jurisprudential and legal concepts. Given the abstract nature of these concepts and technological advancements, the qualitative research explores the perceptions, experiences, opportunities, and challenges of utilizing tools such as virtual reality, simulations, and interactive platforms, from the perspectives of law and jurisprudence professors, students, and educational technology experts. The study employed a qualitative approach, with data collected through semi-structured in-depth interviews with 18 university and seminary professors in the fields of law and jurisprudence, and educational technology specialists, selected through purposive and snowball sampling methods. Data analysis was conducted concurrently with data collection, using a step-by-step thematic analysis approach. The findings were categorized into three main themes: Opportunities and Potentials (enhancing deep understanding, improving accessibility, and boosting motivation); Challenges and Barriers (infrastructural limitations, cultural resistance, and content-related issues); and Recommendations (investing in infrastructure, training human resources, and developing localized content). The study demonstrates that modern technologies hold significant potential in facilitating the learning of legal and jurisprudential concepts. However, successful implementation requires comprehensive planning to address barriers, enhance human competencies, and consider ethical and legal dimensions. These findings can guide educational policymakers in effectively integrating technology into higher education in law and jurisprudence.
امینی، نرجس، نصراصفهانی، احمدرضا، زمانی، بی بی عشرت و ترک لادانی، بهروز. (۱۳۹۹). فراتحلیل تأثیر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد آموزشی و پژوهشی اعضای هیأت علمی دانشگاهها، فناوری آموزش، 14(2)، ۲۳۱-۲۴۵. https://doi.org/10.22061/jte.2019.4225.2028
بخشی، بنفشه، یزدانی، ماریا، حبیبی زیاری، سمانه و آبیار، آتنا. (1403). نقش تکنولوژی در کاهش نابرابری آموزشی و دسترسی به یادگیری. دومین کنفرانس بینالمللی حقوق، مدیریت، علوم تربیتی، روانشناسی و مدیریت برنامهریزی آموزشی، تهران.
بهادری جهرمی، علی و علی پور، محمدرضا . (1401). اصول و الزامات حقوقی حاکم بر فناوریهای حقوقی دادرسی قضایی. مجله حقوقی دادگستری، 86(117)، 175-200. https://doi.org/10.22106/jlj.2021.140299.3819
پالی، سمیرا و تفضلی، صغری. (۱۴۰۰). بررسی تاثیر تجهیزات تکنولوژیهای آموزشی و وسایل کمک آموزشی در میزان ارتقاء پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه ششم شهرستان رودسر. مدیریت و چشمانداز آموزش، ۳(1)، 1-29. https://doi.org/10.22034/jmep.2021.243998.1031
حبیبیبردبری، هادی، کهیانی، صمد، ابراهیمی، سمیه، و امیری گلوگاهی، بنفشه. (۱۴۰۲). بررسی تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در فرایند آموزش و یادگیری. کنفرانس بین المللی پژوهشهای مدیریت، تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش.
داورپناه، سیدهدایتالله، هویدا، رضا، بارنت، رونالد و جمشیدیان، عبدالرسول. (۱۳۹۹). شناسایی نشانگرهای خلاقیت پداگوژیکی و یادگیری در آموزش عالی: یک مطالعه کیفی. مطالعات آموزش و یادگیری، ۷۹(12)، ۱۸۴-۲۰۶. https://doi.org/10.22099/jsli.2021.6061
رضایی، اکرم، یاسبلاغی شراهی، بهمن و خانجانی وشکی، سحر. (۱۴۰۱). مدل کاربردی فناوریهای آموزشی جهت بهبود یادگیری دانشآموزان: کاربرد مدلسازی ساختاری تفسیری. مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، ۱۵(2)، ۱۶۵-۱۸۴. https://doi.org/10.48308/mpes.2022.102587
رضاییراد، مجتبی، ظروفیان، فاطمه، ماجانی، نفیسه و رضاییراد، مهدیس. (۱۴۰۲). رابطه خودکارآمدی با یادگیری خودتنظیمی در آموزش مجازی دانشجویان در دوران همهگیری کووید ۱۹. آموزش پرستاری، ۱۲(2)، ۱۵-۲۴. https://doi.org/10.22034/JNE.12.2.15
صنیعاجلال، مریم و حسینی مقدم، محمد. (1399). بینالمللیشدن آموزش عالی و آینده ارزیابی علم و فناوری در ایران. رهیافت، 30(77)، 141-154. https://doi.org/10.22034/rahyaft.2020. 13824
غلامعلیزاده، مهران و نظری کدخدایی، ابراهیم. (1404). بررسی چالشها و ارائه راهکارهای آموزش کاربردی زبان عربی (با تکیه بر نمونههای آموزشی مدارس کشورهای خارجی). پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب، 7(1)، 61-81. https://doi.org/10.48310/alle.2025.4277
فرزانهکندری، نرگس و روحانی، سعید. (۱۴۰۰). ارائه چارچوب مفهومی تحول دیجیتال قضایی در راستای حکمرانی دیجیتال. مدیریت دولتی، ۱۳(3)، ۵۹۳-۶۲۰. https://doi.org/10.22108/nea.2021.127202.1606
فیروزی، فاطمه، طالب، زهرا و شاه محمدی، نیره. (1400). ارائه الگوی یادگیری مشارکتی مبتنی بر رایانش ابری در آموزش عالی: مطالعه داده بنیاد. رویکردهای نوین آموزشی، 16(1)، 21-42. https://doi.org/10.22108/nea.2021.127202.1606
قاسمزاده لیاسی، فلور و رییسی دزکی، لیلا. (1399). چالشهای نظام حقوقی ایران در نقض دادههای شخصی و حریم خصوصی در فضای سایبر. حقوقی دادگستری، 110، 97-120. https://doi.org/10.22106/jlj.2020.88629.2213
مقدمنیا، الهام، طلوعی اشلقی، عباس و افشار کاظمی، محمد علی. (1400). طراحی مدل تغییرات حاصل از توسعه آموزش نیروی انسانی در انتقال فناوری درسازمانهای یادگیرنده با استفاده از الگوی فرا ابتکاری. توسعه آموزش جندی شاپور اهواز، 12(2)، 657-665. https://doi.org/10.22118/edc.2020.249401.1538
موسیخانی، محمد، ثقفی، فاطمه، حسنزاده، حسن و صادقی، محمد. (1399). ارائه چارچوب سیاستگذاری فناوریهای نوین بااستفاده از شناسایی عوامل موثر بر توسعه نظام نوآوری فناورانه با رویکرد فراترکیب. تصمیمگیری و تحقیق در عملیات، 5(1)، 13-27. https://doi.org/10.22105/dmor.2020.221888.1138
ناصرینجفی، حامد و طاهری پیمان. (۱۴۰۰). تأثیر استفاده از پلتفرمهای یادگیری آنلاین بر توسعه یادگیری خودگردان در دانشجویان. نشریه پژوهش و نوآوری در تربیت و توسعه، ۱(4)، 11-20. https://doi.org/10.61838/jsied.1.4.2
Abdel-Aty Mohammad, S. (2021). Virtual judiciary: A comparative jurisprudential study. Journal of the Faculty of Islamic Studies for Boys in Aswan, 4(4), 2547–2724. https://doi.org/10.21608/fisb.2021.182250
Allahkarami, A., & Mohammadi, A. (2024). The efficiency of using new communication technologies on science learning in 7th grade students of Javanrood city. Proceedings of the 2nd International Scientific Conference "Digital Media Effects on Society Security Under Domestic and International Laws". Erbil, Kurdistan Region of Iraq. https://doi.org/10.24017/dmedialaw24
Borzenko, O., Tamozhska, I., Varhata, O., & Shevchuk, V. (2024). Development of Modern Teaching Methods under the Influence of Information Technologies. Pakistan Journal of Life and Social Sciences, 22(2), 4269–4279. https://doi.org/10.57239/PJLSS-2024-22.2.00315
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77–101. https://doi.org/10.1191/1478088706qp063oa
Burke, D., Crompton, H., & Nickel, C. (2025). The use of Extended Reality (XR) in higher education: A systematic review. TechTrends, 1–14. https://doi.org/10.1007/s11528-025-01092-y
Farooq, S., & Hussain, A. (2023). Prospects and challenges of technological advancements in legal education pedagogy: An analytical review. UCP Journal of Law and Legal Education, 2(1). https://doi.org/10.24312/ucp-jlle.02.01.132
Felimon, B. B. (2023). Technology-driven pedagogy in a legal education class: A case study. i-Manager's Journal of Educational Technology, 20(1), 36. https://doi.org/10.26634/jet.20.1.19777
Guaña-Moya, J., Arteaga-Alcívar, Y., Criollo-C, S., & Cajamarca-Carrazco, D. (2024). Use of interactive technologies to increase motivation in university online courses. Education Sciences, 14(12), 1406. https://doi.org/10.3390/educsci14121406
Han, J. (2025). The cultivation of legal literacy among college students in the context of online platforms. World Journal of Innovative Management and Technology, 8(3). https://doi.org/10.53469/wjimt.2025.08(03).06
Kostenko, S. O. (2025). The phenomenon of digitalization law and its impact on legal education. Analytical and Comparative Law, (2), 54–60. https://doi.org/10.24144/2788-6018.2025.02.6
Mahmadov, Y. (2025). Transforming education through digital learning: Embracing the new era of learning. International Journal of Education and Digital Learning (IJEDL), 3(4), 157–166. https://doi.org/10.47353/ijedl. v3i4.258
Phakhot, N., & Attahakul, P. (2024). Revolutionizing learning: The transformative role of technology in modern education. Journal of Asian Language Teaching and Learning, 5(3), 15–26. https://so10.tci-thaijo.org/index.php/jote/article/view/1793
Pistone, M. R., & Binford, W. (2015). Use of technology in teaching. Building on best practices: Transforming legal education in a changing world (Deborah Maranville, Lisa Radtke Bliss, Carolyn Wilkes Kaas & Antoinette Sedillo Lopez eds., Lexis 2015, Forthcoming). https://ssrn.com/abstract=2555975
Poupard, M., Larrue, F., Sauzéon, H., & Tricot, A. (2025). A systematic review of immersive technologies for education: Effects of cognitive load and curiosity state on learning performance. British Journal of Educational Technology, 56(1), 5–41. https://doi.org/10.1111/bjet.13503
Putra, I., & Lubis, A. F. (2024). Revitalisasi Pendidikan Tinggi Hukum di Era Kemajuan Teknologi. Public Sphere: Jurnal Sosial Politik, Pemerintahan dan Hukum, 3(3). https://doi.org/10.59818/jps.v3i3.849
Ulmasovna, D. M., & Behruz, B. (2022). The role of modern educational technologies in the teaching of legal sciences. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 12(1), 305–309. https://doi.org/10.5958 /2249-7137.2022.00040.4
Widowati, A., & Wakid, M. (2024). Integrating ethnoscience: Enhancing culture, technology, and sustainable economic development through design and education. SHS Web of Conferences, 197, Article 01003. https://doi.org/10.1051/shsconf/202419701003
Župan, M. (2023). Feasibility of Moocs for legal education. EU and comparative Law Issues and Challenges Series (ECLIC), 7, 347–362. https://doi.org/10.25234/eclic/28270
