بازتاب عناصر عامیانه در دیوان فلکی شروانی
محورهای موضوعی : زبان شناسی، گویش شناسی، فرهنگ عامه،ادبیات فارسی
1 - مدرس دانشگاه
کلید واژه: ادبیات عامیانه, سبک آذربایجانی, فلکی شروانی,
چکیده مقاله :
یکی از ابعاد بسیار مهم زبان و ادبیات فارسی را، ادبیات عامه تشکیل میدهد که در مقابل ادبیات خاصه می باشد. قصه ها و اشعار عامیانه مناسبترین منبع برای شناخت فرهنگ و روحیات تودهی مردم هستند.ادبیات عامیانهی فارسی هم مانند ادبیات کلاسیک دربرگیرندهی دو بخش شعر و نثر می باشد. در ادبیات کلاسیک هدف از آفرینش یک اثر، تأثیرگذاری بر عواطف خواننده است و نویسنده برای خلق یک اثر علمی، عقلانی دست به قلم میشود. اما در آثار عامیانه، هدف از خلق آن، بیشتر سرگرمی و شگفتزدگی خواننده است.
از مهمترین علل شهرت شاعران، میزان استفاده از مسائل زیباییشناسی(صور خیال) و مطالبی است که در اثر خود از آن بهرهمند میشوند؛ در این میان یکی دیگر از این عناصر، تأثیرپذیری از باورهای عامیانه است. سهم ادبیات عامیانه را در شعر و نثر کلاسیک، سبکهای گوناگون ادبی، از جمله سبک آذربایجانی نمیتوان نادیده گرفت.
هدف از این پژوهش آشنایی مخاطب با یکی از شاعران قرن ششم (فلکی شروانی) و میزان بهرهمندی وی از عناصر عامیانه است. فقدان پژوهش در این زمینه، طرح این موضوع را تأئید مینماید.
در این گزیده ابتدا تعریفی از ادب عامیانه و تاریخ جمعآوری آن ارائه شده؛ سپس خیلی کوتاه به معرفی فلکی شروانی پرداختهایم و در نهایت سعی بر آن شده است تا با ژرفنگری اشعار وی، بازتاب عناصر عامیانه و باورهای موجود در دیوان فلکی را بیان کنیم.
کلید واژه ها: ادبیات عامیانه- سبک آذربایجانی- فلکی شروانی
One of the very important aspects of Persian language and literature is folk literature, which stands in contrast to classical literature. Folk tales and poems are the most appropriate sources for understanding the culture and temperament of the general populace. Persian folk literature, like classical literature, includes two parts: poetry and prose. In classical literature, the goal of creating a work is to influence the reader’s emotions, and the writer composes a scientific, rational work; but in folk literature, the aim of creation is primarily to entertain the audience and to preserve and transmit the culture and traditions of a society.
One of the main reasons for poets’ fame is the extent to which they employ aesthetic issues (figures of speech) and the content and types of themes they utilize in their works. Among these, another cause of poets’ fame is their influence by folk beliefs, since folk literature plays a significant role in written works (prose, poetry) and various styles, including the Azerbaijani style.
Although valuable researches have been conducted in this area, and works examining folk elements in the Divans of poets of the Azerbaijani style exist, no case specifically addressing the title “Folk Elements in the Divan of Falaki Sharvani” has been found. In fact, this research is among the first works in this field.
The purpose of this research is to investigate and analyze the folk elements and types of themes and images that Falaki Sharvani created in his Divan. The absence of research in this area confirms the necessity of this topic.
In this abstract, first, a definition of folk literature and its collection history is provided; then a brief introduction to Falaki Sharvani is given, and finally, an attempt is made to demonstrate, through a close reading of his poems, the reflection of folk elements and prevailing beliefs in Falaki’s Divan
الهامی، فاطمه (1386)، «انعکاس باورهای عامیانه و عقاید خرافی در شعر نظامی«، پیک نور، شمارهی سوم، صص 114-104
امیر معزّی، محمد بن عبدالملک (1385)، دیوان، تصحیح محمدرضا قنبری، تهران: اطلاعات
انوری، اوحدالدین محمد (1364)، دیوان، با مقدمه و تصحیح سعید نفیسی، تهران: انتشارات سکه
تاجالدینی، علی (1388)، فرهنگ نمادها و نشانهها در اندیشهی مولانا، تهران: سروش
بیلقانی، مجیرالدین(1358)، دیوان، تصحیح و تعلیق محمد آبادی، تبریز: تاریخ و فرهنگ ایران
تمیمداری، احمد (1390)، فرهنگ عامه، تهران: مهکامه
جعفرقلیان، طاهره، (1398)، ادبیات عامیانه، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور
حافظ، شمسالدین محمد (1370)، دیوان، تصحیح محمد قزوینی و قاسم غنی، تهران: محمد
خاقانی، افضلالدین بدیل (1382)، دیوان، تصحیح و تعلیق سید ضیاءالدین سجادی، تهران: زوار
داندس، آلن (1394)، چشمزخم، چشمزخم در ایران، ترجمهی معصومه ابراهیمی، تهران: چشمه
درویشیان، علی اشرف و رضا خندان (مهابادی)، 1382«فرهنگ افسانههای مردم ایران»، تهران: کتاب و فرهنگ
دهلوی، امیرخسرو (1380)، دیوان، تصحیح اقبال صلاحالدین با مقدمهی محمد روشن، تهران: نگاه
رضایی، حمید (اسفند 1396) نرگس ترکی هرچگانی، بازتاب باورها و فرهنگ عامیانه در دیوان عثمان مختاری، نهمین همایش ملی پژوهشهای زبان و ادبیات فارسی، بیرجند. صص 1 الی 16
روحالامینی، محمود، (1376)، آئینها و جشنهای کهن در ایران امروز (نگرش و پژوهش مردم شناختی، تهران: آگاه
سجادی، سید ضیاءالدین، (1382)، فرهنگ لغات و تعبیرات دیوان خاقانی؛، ج 1و2، تهران، زوّار
سجادی، سید محمود، مرداد (1378)، نگاهی به پژوهش فرهنگ عامه در ایران، نشریهی کیهان فرهنگی، شمارهی 154، صص 34 الی 38
سعدی، مصلحالدین (1373)، گزیدهی غزلیات سعدی، انتخاب و شرح حسن انوری، تهران: نشر قطره
سعدی، مصلحالدین (1373)، گزیدهی قصاید سعدی، انتخاب و شرح جعفر شعار، مقدمه حسن انوری، تهران: علمی
سعدی، مصلحالدین (1398)، گلستان، به کوشش خلیل خطیب رهبر، تهران: انتشارت صفیعلیشاه
سعیدیان، عبدالحسین (1380)، دائرةالمعارف نو، تهران: علم و زندگی
سیپک، ییری (1384)،ادبیات فولکلور ایران، ترجمهی محمد اخگری، تهران: سروش، مرکز تحقیقات ، مطالعات و سنجش برنامهای تهران
شعارینژاد، علی اکبر(1381)، ادبیات کودکان، چاپ بیستم، تهران: اطلاعات
شمیسا، سیروس(1375)، سبکشناسی شعر، تهران: انتشارات فردوس
شمیسا، سیروس (1386)، فرهنگ اشارات (اساطیر، سنن و آداب، اعتقادات، علوم) ج 1و2، تهران: میترا
شوالیه، ژان و گربران، آلن(1388)، فرهنگ نمادها، ترجمهی سودابه فضایلی، تهران: جیحون
صائب تبریزی، میرزا محمد علی (1374)، گزیده اشعار صائب، انتخاب و شرح جعفر شعار، زینالعابدین مؤتمن، حسن انوری، تهران: چاپ و نشر بنیاد
عبداللهی، مجتبی، (1396)، آئینهی چرخ (فرهنگ لغات، اصطلاحات، و ترکیبات دیوان فلکی شروانی)، تهران، انتشارات تیرگان
عطار نیشابوری، فریدالدین، (1385)، گزیده آثارعطار،گزینش و پیش گفتار فرشید اقبال، تهران، انتشارات درّ
عطار نیشابوری، فریدالدین، (1374) منطقالطیر، به اهتمام سید صادق گوهرین، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی
غیبی، سید محمودرضا (تابستان 1386)، «شناسایی فرهنگ عامه با نگاهی تطبیقی به خمسهی نظامی»، ادبیات تطبیقی، جیرفت، شمارهی 2، صص 76 الی 101
فردوسی، ابوالقاسم (1384)، نامهی باستان (ویرایش و گزارش شاهنامه)، ج1 جلالالدین کزازی، تهران، سمت
فلکی شروانی، حکیم نجمالدین محمد (1345)، تصحیح طاهری شهاب، تهران، انتشارات کتابخانه ابن سینا
قافله باشی، اسماعیل (1380)، پژوهشی در سبکهای شعر فارسی، قزوین، نشر حدیث امروز
قبادیانی، ناصرخسرو، (1390)، شرح سی قصیده، به اهتمام مهدی محقق، تهران، انتشارات طوس
قضایی، یوسف (1389)، دائرةالمعارف مذاهب اسلامی و ادیان ایرانی، چاپ اول، تهران: انتشارت پویان فرنگار
کاکس، ریچارد جی (1394)، چشمزخم، تأملاتی در باب چشمزخم، ترجمهی معصومه ابراهیمی، تهران: چشمه
کُردی، رسول (تابستان 1387)، «باورهای عامیانه در دیوان خاقانی» نشریهی رشد آموزش زبان و ادب فارسی»، شمارهی 86، صص 32 الی 37
مدرس، میرزا محمدعلی (1346)، ریحانةالادب، تهران: چاپخانهی شفق
مصفّی، ابوالفضل (1357)، فرهنگ اصطلاحات نجومی، شمارهی 31، تبریز: انتشارات مؤسسهی تاریخ و فرهنگ ایران
معین، محمد (1386)، فرهنگ فارسی، تهران: امیر کبیر
منوچهری دامغانی، ابوالنجم احمد بن قوص(1338)، دیوان به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: انتشارات زوّار
مولانا، جلال الدین (1375)، دیوان شمس تبریزی، مطابق نسخهی تصحیح شدهی استاد بدیعالزمان فروزانفر، تهران: موسسهی لنتشارات نگاه
مولانا، جلالالدین (1381) مثنوی معنوی 3 جلدی (6 دفتر)، عبدالباقی گولپینارلی، با ترجمه و توضیح توفیق. ه. سبحانی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات
میرصادقی، جمال و میمنت (1377)، واژه نامهی هنر داستاننویسی، تهران، کتاب مهناز
نظامی، الیاس بن یوسف (1316)، شرفنامه، تصحیح حسن وحید دستگردی، تهران: انتشارات ارمغان
نظامی، الیاس بن یوسف (1385)، خشرو و شیرین، تصحیح حسن وحید دستگردی، به کوشش سعید حمیدیان، تهران: قطره
هدایت، صادق (1387)، فرهنگ عامیانهی مردم ایران، گِردآوردنده جهانگیر هدایت،تهران: سرچشمه
یاحقی، محمدجعفر (1388)، «فرهنگ اساطیر و داستانواره ها در ادبیات فارسی» چاپ دوم، تهران: انتشارات فرهنگ معاصر