اثر فعالیت بدنی و بازی های تفریحی فردی بر بهبود نیمرخ روانشناختی کودکان و نوجوانان مبتلا به اضطراب کرونا
محورهای موضوعی : روانشناسی ورزشی
1 - گروه مدیریت ورزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
کلید واژه: فعالیت بدنی, نیمرخ روانشناختی, اضطراب کرونا, تصویر بدنی, خودکارآمدی ,
چکیده مقاله :
هدف: هدف از پژوهش حاضر اثر فعالیت بدنی و بازیهای تفریحی فردی بر بهبود نیمرخ روانشناختی کودکان و نوجوانان مبتلابه اضطراب کرونا بود.
روش پژوهش: پژوهش حاضر ازلحاظ هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری دادهها نیمه تجربی است. همچنین روش پژوهش حاضر از منظر گردآوری اطلاعات بهصورت میدانی بود. جامعة آماری این پژوهش، همةدانش آموزان دختر مقطع متوسطة اول منطقه دو شهر تهران بودند که تعداد آنها در سال تحصیل 1399-1400 بر اساس استعلام از آموزشوپرورش شهرستان تهران، 2231 نفر برآورد شد. بر اساس جدول مورگان، تعداد 333 نفر بهعنوان نمونة پژوهش و به روش نمونهگیری تصادفي خوشهای انتخاب شدند و در مرحله بعد با پخش پرسشنامه تعداد 60 نفر از افرادی که بیشترین نمره را از پرسشنامه اضطراب کرونا کسب نمودند بهصورت در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه تجربی و کنترل بهصورت تصادفی قرار گرفتند. سپس پژوهشگر به مدت 12 هفته برنامه آموزش در فضای مجازی را برای دانش آموزان تدارک دید که این برنامه هر هفته دو جلسه و هر جلسه به مدت 1 ساعت برگزار شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامه تصویر بدنی کش و همکاران (1987)، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982) بود. در این تحقیق بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از محاسبه میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد. دادهها در این تحقیق وارد رایانه و از طریق نرمافزار آماری spss24 در سطح معنیداری 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که فعالیت بدنی و بازیهای تفریحی فردی بر بهبود نیمرخ روانشناختی (تصویر بدنی، سلامت روان و خودکارآمدی) کودکان و نوجوانان مبتلابه اضطراب کرونا اثر معنیداری دارد.
نتیجه گیری: لذا برنامهریزی در جهت توسعه فعالیت بدنی در دوران کرونا و پسا کرونا برای کودکان و نوجوانان توصیه میشود.
Objective: The aim of the present study was to investigate the effect of physical activity and individual recreational games on improving the psychological profile of children and adolescents with coronavirus anxiety.
Methods: The present study is applied in terms of its purpose and semi-experimental in terms of data collection. Also, the method of the present study was field-based in terms of data collection. The statistical population of this study was all female high school students in the second district of Tehran, whose number was estimated to be 2231 in the academic year 2010-2011 based on an inquiry from the Tehran Education Department. Based on the Morgan table, 333 people were selected as the research sample using cluster random sampling method, and in the next stage, by distributing questionnaires, 60 people who scored the highest on the coronavirus anxiety questionnaire were selected conveniently and randomly assigned to two experimental and control groups. Then, the researcher prepared a virtual education program for the students for 12 weeks, which was held twice a week, each session lasting 1 hour. The data collection tools included the Body Image Questionnaire by Kash et al. (1987), the General Health Questionnaire (GHQ), and the Self-Efficacy Questionnaire by Sherer et al. (1982). In this study, descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. In the descriptive statistics section, the calculation of the mean and standard deviation was used, and in the inferential statistics section, the analysis of covariance test was used.
Results: The results of the study showed that physical activity and individual recreational games have a significant effect on improving the psychological profile (body image, mental health, and self-efficacy) of children and adolescents with corona anxiety.
