بررسی رابطه انعطاف پذیری استراتژیک، چابکی سازمانی و میزان فروش – یک مطالعه موردی
محورهای موضوعی : مدیریت استراتژیک
1 - گروه مدیریت و مهندسی صنایع، واحد گچساران، دانشگاه آزاد اسلامی
کلید واژه: انعطاف پذیری استراتژیک, چابکی سازمانی, فروش, شرکت پگاه,
چکیده مقاله :
امروزه غالب شرکتها با چالش فروش به موقع و به اندازه، مواجه هستند. لذا پژوهش حاضر که با هدف بررسی رابطه انعطاف پذیری استراتژیک، چابکی سازمانی و میزان فروش شرکت پگاه فارس انجام شده است. این تحقیق، از جمله پژوهش های توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه ی کارکنان شرکت پگاه فارس در سال 1403 به تعداد حدود 800 نفر بود که در زمان اجرای پژوهش به فعالیت اشتغال داشتند. نمونه گیری بصورت تصادفی ساده انجام شد و در نهایت 263 نفر انتخاب و پرسشنامه ها بین آنها توزیع شد. به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های انعطاف پذیری استراتژیک سانچز (2005)، چابکی سازمانی ژانگ و شریفی (2000) و فروش بالدوف و همکاران (2001) استفاده شد. روایی پرسشنامه ها به ترتیب با استفاده از روایی همگرا 73/0، 72/0 و 79/0 و همچنین پایایی پرسشنامه ها به ترتیب با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 76/0، 79/0 و 84/0 بدست آمد. داده های بدست آمده با استفاده از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد) و شاخص های آمار استنباطی (معادلات ساختاری) مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین انعطاف پذیری استراتژیک و چابکی سازمانی در شرکت پگاه فارس رابطه معناداری وجود دارد. بین انعطاف پذیری استراتژیک و میزان فروش در شرکت پگاه فارس رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین چابکی سازمانی و میزان فروش در شرکت پگاه فارس رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به شرایط امروزی (انقلاب صنعتی ۵)، وجود با اهمیت استراتژیکی و چابکی در بهبود عملکرد سازمانها؛ نتایج این تحقیق می تواند، اهمیت انعطاف پذیری استراتژیک و چابکی سازمانی را در میزان فروش برای مدیران شرکتها؛ بالاخص شرکت پگاه فارس، تصدیق و تاکید کند.V
Introduction: Today, most companies are faced with the challenge of selling on time and in quantity. Therefore, the present study was conducted with the aim of investigating the relationship between strategic flexibility, organizational agility, and sales volume of Pegah Fars Company.
Methodology: This study is a descriptive and correlational research. The statistical population of the study included all employees of Pegah Fars Company in 1403, approximately 800 people who were engaged in activities at the time of the study. Simple random sampling was carried out and finally 263 people were selected and questionnaires were distributed among them. In order to collect information, the strategic flexibility questionnaires of Sanchez (2005), organizational agility of Zhang and Sharifi (2000), and sales of Baldov et al. (2001) were used. The validity of the questionnaires was obtained using convergent validity of 0.73, 0.72 and 0.79, respectively, and the reliability of the questionnaires was obtained using Cronbach's alpha coefficient of 0.76, 0.79 and 0.84, respectively. The data obtained were analyzed using descriptive statistics indicators (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics indicators (structural equations).
Results and Discussion: The results of the findings showed that there is a significant relationship between strategic flexibility and organizational agility in Pegah Fars Company. There is a significant relationship between strategic flexibility and sales volume in Pegah Fars Company. There is also a significant relationship between organizational agility and sales volume in Pegah Fars Company.
Conclusion: Considering today's conditions (5th Industrial Revolution), the existence of strategic importance and agility in improving the performance of organizations; the results of this research can confirm and emphasize the importance of strategic flexibility and organizational agility in sales volume for company managers; especially Pegah Fars Company.
آقامحمدی، ع. (1390). عوامل مؤثر بر چابک سازی سازمان های نظامی کشور با نگرش به تهدیدات آینده، مجله مديريت صنعتي، دوره 4، شماره 8.
اقتدارى، عم. (1394). سازمان و مدیریت. نشر مولوى.
اکبری، ک. (1392). بررسی عوامل مؤثر بر چابکی تأمین اقلام در سازمان. ماهنامه تدبير، دوره 22. شماره 195.
البرزی، م. (1392). بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده سنگ تزئینی استان مرکزی، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
حیدری، ا، حیدری، م. (1396). بررسی تاثیر انعطاف پذیری استراتژیک بر عملکرد شرکت با نقش میانجی زنجیره تامین چابک. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد آباده.
دهقانی زاده، مرضیه و فرجی، محمد جواد .(1402). ،مدل اثرگذاری جهت گیری کارآفرینی و بازار بر عملکرد شرکت پگاه فارس با توجه به نقش دوسوتوانی نوآوری، ظرفیت جذب و سرمایه انسانی.
صادقی، م ا. (1393). بررسی تاثیر انعطافپذیری تولید بر میزان فروش (مطالعه موردی شرکتهای SME شهر کرمان)، کارشناسی ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان.
صفری علی و قیارلو، گلنار. (1399). شناسایی عوامل موثر بر کسب و کار برای توسعه صادرات (مورد مطالعه: شرکت پگاه فارس)،ششمین کنفرانس ملی علوم انسانی و مطالعات مدیریت.
ضامنی ف، رنجبر، م، خطایی، ا ع. (1396). رابطه بین چابکی سازمانی با انعطاف پذیری سازمانی و پیشرفت شغلی کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ساری، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
طبیبی، م، شیرخدایی، ر، صیداحمدی، ن. (1393). بررسی رویكردی بر نقش انعطاف پذیری استراتژیك در بهبود عملكرد صادرات. دومين همايش ملي كارآفريني و رقابت پذيري.
فضایلی، لیلا و اسفیدانی، محمدرحیم و حقیقی، محمد .(1397). ،بررسی تاثیر عوامل آمیخته بازاریابی بر میزان فروش محصولات لبنی شرکت پگاه فارس،هفتمین کنفرانس ملی کاربردهای حسابداری و مدیریت،تهران.
محبوبی، م. (1394). بررسی شناسایی و اولویت بندی اجزای تاثیرگذار بازاریابی رابطه مند بر افزایش رضایتمندی مشتریان در بخش خدمات، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه یزد.
محمدی گل افشانی، ش. (1395). بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند و آمیخته رضایت و اعتماد مشتری بر میزان وفاداری رفتاری مشتریان (مطالعه موردی: مشتریان شرکت های گردشگری فعال)، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و فناوری اطلاعات و ارتباطات.
محمدیان یزد، ر، طباطبایی نسب، س م. (1397). بررسی ابعاد چابکی شخصی نیروی فروش بر عملکرد سازمان از منظر، بازار دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و کسب و کار.
مسعودیان، ح. (1396). بررسی رابطه بین انعطاف پذیری استراتژیک، انعطاف پذیری تولید و چابکی زنجیره تامین و عملکرد شرکت پگاه فارس. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.
مولوی، م، داغستانی، سارا. (1395). بررسی رابطه بین چابکی سازمانی و ساختار سازمانی با انعطاف پذیری سازمانی کارکنان ادارات دولتی استان آذربایجان غربی، سومین سمپوزیوم بین المللی علوم مدیریت با محوریت توسعه پایدار.
Agostini, L., Nosella, A., Sarala, R., & Nkeng, C. (2025). Emerging trends around strategic flexibility: a systematic review supported by bibliometric techniques. Management Decision, 63(6), 1835-1881.
Ahmed, S., Chowdhury, B., Khalil, I., Haque, R., & bin Senathirajah, A. R. (2022). Analyzing key factors affecting sales performance amongst Malaysian SMEs: A structural path modeling approach. International Journal of eBusiness and eGovernment Studies, 14(3), 560-577.
Anvari, A. R. (2021). The integration of LARG supply chain paradigms and supply chain sustainable performance (A case study of Iran). Production & manufacturing research, 9(1), 157-177.
Asikhia, O. U. (2006). Market-focused strategic flexibility and sales growth: Empirical evidence from Nigeria (Doctoral dissertation, University of South Africa).
Bai, Q. (2024). Analysis of Factors Affecting Sales Volume in the Tech Industry: A Multiple Regression Approach. In SHS Web of Conferences (Vol. 208, p. 04014). EDP Sciences.
Baldauf, A., Cravens, D. W., & Piercy, N. F. (2001). Examining the consequences of sales management control strategies in European field sales organizations. International Marketing Review, 18(5), 474-508.
Chan, A. T., Ngai, E. W., & Moon, K. K. (2017). The effects of strategic and manufacturing flexibilities and supply chain agility on firm performance in the fashion industry. European Journal of Operational Research, 259(2), 486-499.
Chuang, S. H. (2019). Co-creating social media agility to build strong customer-firm relationships. Industrial Marketing Management.
Cingöz, A., & Akdoğan, A. A. (2013). Strategic flexibility, environmental dynamism, and innovation performance: An empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 582-589.
Cingöz, A., & Akdoğan, A. A. (2013). Strategic flexibility, environmental dynamism, and innovation performance: An empirical study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 99, 582-589.
Cui, M., & Shibusawa, H. (2025). Pandemic-Related Factors Affecting Sales in Tourism Related Businesses: A Case Study of the Nishimikawa Region, Aichi Prefecture, Japan. Tourism and Hospitality, 6(2), 75.
De Clercq, D., Sapienza, H. J., & Zhou, L. (2014). Entrepreneurial strategic posture and learning effort in international ventures: The moderating roles of operational flexibilities. International Business Review, 23(5), 981-992.
Dibrell, C., Craig, J. B., & Neubaum, D. O. (2014). Linking the formal strategic planning process, planning flexibility, and innovativeness to firm performance. Journal of Business Research, 67(9), 2000-2007.
Dombrowski, U., & Fochler, S. (2017). Impact of Service Transition on After Sales Service structures of manufacturing companies. Procedia CIRP, 64, 133-138.
Fauziyanti, W., Zahra, A. D., & Maharani, C. N. (2025, February). Analysis of Factors Affecting Sales Increases for Deka Wafer Products of PT Dua Kelinci. In International Conference On Research And Development (ICORAD) (Vol. 4, No. 1, pp. 42-49).
Gren, L., Torkar, R., & Feldt, R. (2017). Group development and group maturity when building agile teams: A qualitative and quantitative investigation at eight large companies. Journal of Systems and Software, 124, 104-119.
Hajli, N., Tajvidi, M., Gbadamosi, A., & Nadeem, W. (2019). Understanding market agility for new product success with big data analytics. Industrial Marketing Management.
Intan, D. R., Malau, L. R. E., Rambe, K. R., & Damanik, M. (2024). Factors Affecting The Financial Perfomance Of Agricultural Company’s: Evidence From The Indonesia Stock Exchange. Agrisocionomics: Jurnal Sosial Ekonomi Pertanian, 8(2), 457-470.
Jajja, M. S. S., Chatha, K. A., & Farooq, S. (2018). Impact of supply chain risk on agility performance: Mediating role of supply chain integration. International Journal of Production Economics, 205, 118-138.
Kamasak, R., Yavuz, M., Karagulle, A. O., & Agca, T. (2016). Importance of strategic flexibility on the knowledge and innovation relationship: an emerging market study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 126-132.
Malawani, L., Sanguinoa, R., & Tato Jiménez, J. L. (2025). A Systematic Literature Review on the Impact of Business Intelligence on Organization Agility. Administrative Sciences, 15(7), 250.
McIver, D., Lengnick-Hall, M. L., & Lengnick-Hall, C. A. (2018). A strategic approach to workforce analytics: Integrating science and agility. Business Horizons, 61(3), 397-407.
Pekkaya, M., Uysal, Z., Altan, A., & Karasu, S. (2024). Artificial intelligence-based evaluation of the factors affecting the sales of an iron and steel company. Turkish Journal of Electrical Engineering and Computer Sciences, 32(1), 51-67.
Pekkaya, M., Uysal, Z., Altan, A., & Karasu, S. (2024). Artificial intelligence-based evaluation of the factors affecting the sales of an iron and steel company. Turkish Journal of Electrical Engineering and Computer Sciences, 32(1), 51-67.
Rashnavadi, Y., Sadeghvaziri, F., & Nosrat Panah, R. (2021). Improve company performance through knowledge management capabilities, strategic flexibility and strategic agility; The mediating role of business model innovation. Innovation Management in Defensive Organizations, 4(1), 79-106.
Sanadgol, M. (2014). The Survey of Relationship between Organizational Agility and Principals Job Satisfaction. International Journal of Basic Sciences & Applied Research.3: 319-317.
Sanchez, R. (2005), “Strategic flexibility in product competition”, Strategic Management Journal, Vol. 16, No. S1, 135-159.
Savitha, M., & Kumar, S. P. (2025). Building an Agile Organizational Structure to Drive Innovation and Technology. Cuestiones de Fisioterapia, 54(2), 2321-2334. Sen, S., Savitskie, K., Mahto, R. V., Kumar, S., & Khanin, D. (2023). Strategic flexibility in small firms. Journal of Strategic Marketing, 31(5), 1053-1070.
Sharifi, H., & Zhang, Z. (2001). Agile manufacturing in Practice‐Application of a methodology. International journal of operations & production management, 21(5/6), 772-794.
Singh, D., Singh Oberoi, J., & Singh Ahuja, I. (2013). An empirical investigation of dynamic capabilities in managing strategic flexibility in manufacturing organizations. Management Decision, 51(7), 1442-1461.
Tsehaye, N. (2024). Factors Affecting the sales volume. of Community Pharmacies in Addis Ababa (Doctoral dissertation, St. Mary's University).
Virtanen, T., Parvinen, P., & Rollins, M. (2015). Complexity of sales situation and sales lead performance: An empirical study in business-to-business company. Industrial Marketing Management, 45, 49-58
. Wan, X. (2019). The impact of short-selling and margin-buying on liquidity: Evidence from the Chinese stock market. Journal of Empirical Finance
. Zhang, Y. (2025). Factors Affecting Sales of Import E-Commerce Live Streaming in Cross-Border Trade. Academic Journal of Business & Management, 7(4), 83
