شاخصه های پدر موفق از دیدگاه آیات قرآن و روایات
محورهای موضوعی : بررسی مسائل عقلی در قرآن و حدیث
1 - دانشگاه آزاد اسلامی آبدانان
کلید واژه: پدر موفق, فرزندپروری, تعلیم و تربیت اسلامی. تعالیم دینی ,
چکیده مقاله :
چکیده
شاخصه های یک پدر موفق که برگرفته از آیات قرآن و روایات است بر رویکردی کل نگر در تربیت فرزندان تاکید دارد و فراتر از انجام وظایف مالی است یک پدر موفق به طور فعال در رشد جسمی، فکری، روحی و اجتماعی فرزندانش مشارکت دارند از بعد روحی ایمان را به فرزندان القا می کند احکام حلال و حرام را آموزش میدهد نماز را تشویق میکند محبت به پیامبراکرم(ص) را پرورش میدهد و قرآن را به عنوان برنامه زندگی انسان معرفی میکند.همینطور پدران از نظر جسمی با ترغیب فرزند را به ورزش، کسب روزی حلال ،ایجاد محیط امن برای زندگی ، سلامت فرزندان خود را تامین میکند. از نظر فکری، کسب دانش، حفظ قرآن و حدیث را تقویت میکند. از طرف دیگر با انتخاب مدارس با سطح آموزشی بالا و معلمان باسواد حمایت از استعدادهای فرزندان را پشتیبانی میکند. از بعد اجتماعی، پس از اینکه شخصیت فرزندان خود را درک می کنند، ارزشهایی مانند تقوا ،اخلاق، مهربانی و بخشش را پرورش می دهند. ضمن ایجاد محیط خانوادگی هماهنگ،
تأثیرات اجتماع و فرهنگی بر فرزندانشان را زیر نظر دارند و در فعالیتهای اجتماعی فرزندشان مشارکت دارند. این الگوی تربیتی در داستانهای قرآنی همچون داستانهای لقمان حليم، حضرت ابراهیم، حضرت زکریاو حضرت یعقوب متجلی است و اهمیت مشارکت فعال پدران در شکل دهی به رشد فردی، اجتماعی و اخلاقی کودک را نمایان میکنند.
The characteristics of a successful father, which are derived from the verses of the Quran and hadiths, emphasize a holistic approach to raising children and go beyond fulfilling financial duties. A successful father actively participates in the physical, intellectual, spiritual and social development of his children. From a spiritual perspective, he instills faith in his children, teaches them the rules of halal and haram, encourages prayer, cultivates love for the Holy Prophet (PBUH), and introduces the Quran as a human life program. Similarly, fathers ensure the health of their children physically by encouraging their children to exercise, earn a halal livelihood, and create a safe environment for living. Intellectually, they strengthen the acquisition of knowledge and memorization of the Quran and Hadith. On the other hand, they support their children's talents by choosing schools with a high level of education and literate teachers. From a social perspective, after they understand the personality of their children, they cultivate values such as piety, morality, kindness and forgiveness. While creating a harmonious family environment, they monitor the social and cultural influences on their children and participate in their children's social activities. This educational model is reflected in Quranic stories such as the stories of Luqman the Wise, Prophet Abraham, Prophet Zechariah, and Prophet Jacob, and they demonstrate the importance of fathers' active participation in shaping the child's individual, social, and moral development.
منابع و ماخذ
1. ادیب، محمدحسین (1362). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع). ترجمهی سید محمد رادمنش. تهران: انجام کتاب.
2. ایازی، سید علی نقی.( 1362 ). دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم. دوفصلنامه ويژه حوزه هاي علوم ديني.نشریه حوزه.شماره 163.
3. آزاد ،حسین.(1389).آسیب شناسی روانی بر اساس طبقه بندی DSM-IV-TR . تهران:بعثت.
4. احمدی، علی اصغر.(1374). روانشناسی شخصیت از دیدگاه اسلامی. تهران: انتشارات امیر کبیر.
5. اسلامی ،حسن.(1383).اعتماد به نفس.چاپ سوم.تهران :موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره).
6. انصاريان، حسين(1393). تفسير حكيم. قم: دار العرفان.
7. بابائیان امیری، محسن.(1390).روش های تربیت اخلاقی کاربردی در اسلام.تهران: انتشارات سروش.
8. بزازیان، سعید؛ رجائی، یدالله؛ افسری، لیلا. (1393). نقش بازدارنده باورهای مذهبی و پیوند با خانواده در گرایش به مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی. مجله روانشناسی اجتماعی. دوره اول. شماره 1.
9. پورنقی، فریبا.( 1401). «بررسی نقش ارزش های دینی خانواده و هوش معنوی در سلامت روانی اجتماعی و گرایش به رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر مقطع دوم متوسطه» کارشناسی ارشد. موسسه آموزش عالی چرخ نیلوفری آذربایجان، گروه روانشناسی.
10. پناهی،م.ح.(1383). شکاف نسلی موجود در ایران و اثر تحصیلات بر آن. فص نامه علوم اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبای.
11. تهرانی، مجتبی. (1391). ادب الهی (کتاب یکم- تأدیب نفس). تهران: موسسه فرهنگی پژوهشی مصبابیح الهدی.
12. حسینی، سید ابوالقاسم.(1361).بررسی مقدماتی اصول بهداشت روانی.مشهر: انتشارات دانشگاه.
13. جعفریان، رسول.(1402). کتاب تاملی در نهضت عاشورا. بی جا:انتشارات علم.
14. دشتي، رعنا.( 1402). «نقش سرمایهی روانشناختی، منابع حمایتی و بهزیستی معنوی در پیشبینی گرایش به رفتارهای پرخطر دانشآموزان». کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، دانشکده علوم انسانی.
15. صدری، محمد رضا و دیگران.(1384).« نقش دین (توکل بر خدا) در بهداشت روانی». فصلنامه تازه های روان درمانی.سال دهم. شماره 37و38.
16. طباطبايى، سيد محمد حسين، موسوى همدانى، سيد محمد باقر .(1374). ترجمه تفسير الميزان. قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعهى مدرسين حوزه علميه قم.
17. قطب، سید محمد. (1382). عدالت اجتماعی در اسلام. خسرو شاهی و گرامی. تهران: انتشارات.
18. مکارم شیرازی، ناصر.(1374).تفسیر نمونه.تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
19. مطهری، مرتضی.(1369). مجموعه آثار.تهران: انتشارات صدر.
20. مجلسی، محمدباقربن محمد تقی.(1392). ترحمه بحارالانوار. ترجمه موسی خسروی.قم: کتابفروشی اسلامیه.
21. مکارم شیرازی، ناصر.(1374).تفسیر نمونه.تهران: انتشارات دارالکتب الاسلامیه.
