طراحی مدل جامع ارزشیابی از عملکرد مدیران مدارس توحید هرات مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن
محورهای موضوعی : علوم تربیتی
محمود رضایی
1
,
الهام فریبرزی
2
,
نازیا سادات ناصری
3
1 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران(نویسنده مسئول)
3 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
کلید واژه: ارزشیابی, عملکرد, ارزشیابی عملکرد مدیران, کارت امتیازی متوازن,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع ارزشیابی عملکرد مدیران مدارس توحید هرات، مبتنی بر رویکرد کارت امتیازی متوازن (BSC)، انجام شده است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از حیث روششناسی، ترکیبی (کیفی–کمی) است. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان، اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش هرات و دانشگاه هرات بود که از طریق نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی نیز جامعه آماری شامل کلیه مدیران، معاونان و کارشناسان ارشد مؤسسات تعلیمی و مدارس توحید بود که با استفاده از جدول مورگان، ۱۰۳ نفر بهصورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی روش دلفی، مطالعات اسنادی، کتابخانهای و مصاحبههای نیمهساختاریافته و در بخش کمی، پرسشنامه محققساخته بود که سؤالات آن براساس یافتههای بخش کیفی تدوین گردید. دادهها با استفاده از روشهای آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش منجر به شناسایی و استخراج مؤلفهها و شاخصهای متعددی در چهار منظر اصلی کارت امتیازی متوازن شد. در حیطه رشد و یادگیری، چهار مؤلفه و ۳۸ شاخص؛ در فرآیندهای داخلی، چهار مؤلفه و ۶۹ شاخص؛ در حوزه مالی، دو مؤلفه و ۲۹ شاخص؛ و در حیطه ذینفعان، چهار مؤلفه و ۵۹ شاخص بهدست آمد. در نهایت، مدل مفهومی ارزشیابی عملکرد مدیران بر مبنای این شاخصها ارائه گردید.
The present study aimed to design a comprehensive performance evaluation model for the principals of Tohid schools in Herat based on the Balanced Scorecard (BSC) approach. Methodologically, the research is applied in terms of purpose and employs a mixed-methods design (qualitative–quantitative). In the qualitative phase, the statistical population included experts, university faculty members, and senior managers and specialists from the Herat Department of Education and Herat University, selected through purposive sampling. In the quantitative phase, the population consisted of all principals, vice-principals, and senior experts working in Tohid educational institutions and schools. Based on Morgan's table, a sample of 103 individuals was selected through random sampling. Data collection tools included the Delphi technique, document analysis, library research, and semi-structured interviews in the qualitative phase, and a researcher-made questionnaire in the quantitative phase. The questionnaire items were derived from the qualitative data. The findings led to the identification of several components and indicators across the four perspectives of the BSC framework. Specifically, four components and 38 indicators were identified in the learning and growth perspective; four components and 69 indicators in internal processes; two components and 29 indicators in the financial perspective; and four components and 59 indicators related to stakeholders. Ultimately, a conceptual model for evaluating managerial performance was developed based on these findings.
