ریخت و درونمایه هفت داستان کودکانه از احمدرضا احمدی (با رویکرد آموزشی درست خواندن و درست فهمیدن داستان)
محورهای موضوعی :سارا نوعی 1 , رضا اشرف زاده 2 , بتول فخراسلام 3
1 - دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
2 - استاد گروه زبان و ادبیات فارسی ،واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی ،مشهد،ایران
3 - استاديار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحدنیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور،ایران.
کلید واژه: ساختارگرایی, ریخت شناسی و شکل شناسی, احمدرضا احمدی, ادبیات کودک و نوجوان. ,
چکیده مقاله :
پژوهشگران علوم ادبی برای تعیین سبک آثار ادبی و تحلیل شیوه های صاحب اثران، همواره در پی یافتن روشهای مناسب هستند؛ بنابراین پژوهش دربارۀ صورت و معنای آثار، همواره وجود دارد. نتایج حاکی از آن است که اغلب شخصیت های قصه های کودک احمدی، هر اندازه هم که متفاوت از یکدیگر باشند، اغلب کارها و عملیات یکسانی را انجام می دهند. به بیان دیگر، همۀ شخصیت ها در راستای بازنمایی الگوهای اخلاقی عمل کرده و آراء نویسنده را اجرایی می کنند. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی در پی تبیین مولفههای آثار داستانی کودک و نوجوان احمدرضا احمدی است تا نشان دهد ریخت و درونمایه در آشکار نمودن ساختار نظاممندشان نقش موثری را ایفا می کند. همچنین با توجه به نتایج به دست آمده به پاسخ این دو پرسش «آیا ساختار همۀ داستان های کودک احمدی مشابه و یکسان اند» و «درونمایه این داستان ها و رویکرد آموزشی آنها بر درست خواندن و درست فهمیدن مخاطب کودک تأثیرگذار است» هم خواهیم رسید.
Abstract Literary scholars are always looking for appropriate methods to determine the style of literary works and analyze the methods of the authors; therefore, research on the form and meaning of works is always ongoing. The results indicate that most of the characters in Ahmadi's children's stories, no matter how different they are from each other, often perform the same tasks and operations. In other words, all characters act in the direction of representing moral models and implement the author's opinions. This research, using a descriptive-analytical method, seeks to explain the components of Ahmadreza Ahmadi's children's and adolescent fiction works in order to show that form and theme play an effective role in revealing their systematic structure. Also, according to the results obtained, we will answer these two questions: "Are the structures of all of Ahmadi's children's stories similar and identical?" and "Does the structure of these stories and their educational approach affect the correct reading and understanding of the child's audience.
منابع
1- احمدی، احمدرضا (۱۳۸۰). اسب سیب و بهار، تهران: ماهریز.
2- _____، ______ (۱۳۸۸). سه تا گلدان، تهران: کانون فرهنگی.
3- _____، ______ (۱۳۸۹). پسرک دریا را نگاه کرد، تهران: نیستان.
4- _____، ______ (۱۳۸۹) .کبوتر سفید کنار آینه، تهران: کانون.
5- _____، ______ (۱۳۹۰). سبد حصیری و فرفره¬های رنگی، تهران: کانون.
6- _____، ______ (۱۳۹۰). در باغ بزرگ قدیمی متروک، تهران: افق.
7- _____، ______ (۱۳۹۲). هفت روز هفته را دارم، تهران: کانون.
8- _____، ______ (۱۳۹۳). بادهای پاییزی بادهای بهاری و دو کبوتر، تهران: کانون.
9- _____، ______ (۱۳۹۸). پرنده پسرک و قطار، تهران: کانون.
10- احمدی، بابک ( ۱۳۸۲). ساختار و هرمنوتیک، تهران: گام نو.
11- ____، ____ (1370). ساختار تأویل متن، تهران: مرکز.
12- اخوت، احمد (۱۳۷۱). دستور زبان داستان، تهران: فردا.
13- اسکات کارد، اورسون (1386). شخصیت¬پردازی و زاویه دید در داستان، تهران: دهقان.
14- اسکولز، رابرت (۱۳۷۹). درآمدی بر ساختارگرایی در ادبیات، ترجمۀ فرزانه طاهری. تهران: آگاه.
15- ایمن، لیلی و دیگران (1352). گذری از ادبیات کودک، تهران: شورای کتاب کودک.
16- براهنی، رضا (۱۳۶۸). قصه نویسی. تهران: نگاه .
17- بیشاپ، لئوناردو (۱۳۸۴). درس¬هایی درباره داستان نویسی. ترجمۀ محسن سلیمانی، تهران: زلال.
18- پارسی نژاد، کامران (1378). ساختمان و عناصر داستان. تهران:حوزه هنری.
19- پاینده،حسین (1389). داستان کوتاه در ایران، جلد اول، چاپ دوم، تهران: نیلوفر.
20- پراپ، ولادیمیر (1368). ریخت¬شناسی قصه¬های پریان،ترجمۀ فریدون بدره¬ای، تهران: توس.
21- پولادی. کمال (1384). بنیادهای ادبیات کودك، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
22- حجازی. بنفشه (1374). ادبیات کودکان و نوجوانان: ویژگی¬ها و جنبه¬ها. تهران: روشن¬گران و مطالعات زنان.
23- دوسنت اگزوپری، آنتوان (1398). شازده کوچولو، ترجمۀ بهناز پیاده، چاپ دوم، تهران: راه معاصر.
24- دهخدا، علی¬اکبر (1377). لغت¬نامه دهخدا، چاپ دوم (دوره جدید)، تهران: دانشگاه تهران.
25- ذبیح نیا عمران. آسیه (1391). تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در جهان، یزد: هومان.
26- رازانی، بهمن، (2535). اجمالی در زمینه ادبیات کودک، تهران: شرق.
27- رمضانی، ولی¬الله؛ موسی¬الرضا غربی (1395). درآمدی بر ساختارگرايی لوی استروس (مجموعه مقالات)،تهران: جهاد دانشگاهی تهران.
28- ستاری، جلال (1374). اسطوره و رمز، تهران: سروش.
29- سرامی، قدمعلی (۱۳۸۶). از رنگ گل تا رنج خار، تهران: علمی و فرهنگی.
30- سرلو، خوان ادوارد (1392). فرهنگ نمادها، ترجمۀ مهرانگيز اوحدی، چاپ دوم، تهران: دستان.
31- سیدحسینی، رضا (1376). مکتب¬های ادبی، چاپ دهم، جلد دوم، تهران: نگاه.
32- سیگر، لیندا (1380). خلق شخصیتهای ماندگار، ترجمۀ عباس اکبری، تهران: سروش.
33- شعاری¬نژاد، علی¬اکبر (1387). ادبیات کودکان، تهران: اطلاعات.
34- شمیسا، سیروس (1372). بیان، چاپ سوم، تهران: نشر فردوس.
35- ____، _____ (1374). انواع ادبی، چاپ سوم، تهران: فردوس.
36- شوالیه، ژان (1378). فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، جلد اول، تهران: جیحون.
37- صفوی، کوروش (1380). از زبان¬شناسی به ادبیات، جلد اول، نظم، چاپ دوم، تهران: سوره مهر.
38- ____، _____ (1380). از زبان¬شناسی به ادبیات، جلد دوم، شعر، چاپ دوم، تهران: سوره مهر.
39- طاهری مبارکه ،غلام محمد (1388). ریخت و درون¬مایه داستان، چاپ دوم، تهران: آراد.
40- غفاری، سعید (1379). گامی در ادبیات کودکان و نوجوانان، تهران: دبیزش.
41- فاطمی، سعید (1347). اساطیر یونان و روم، جلد اول، تهران: دانشگاه تهران.
42- قزل ایاق، ثریا (1383). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سمت.
43- محجوب، محمد جعفر (۱۳۸۳). ادبیات عامه ایران، به کوشش حسن ذوالفقاری، تهران: چشمه.
44- محمدی، محمد هادی، قایینی، زهره (۱۳۷۹). تاریخ ادبیات کودکان ایران، تهران: بنیاد پژوهش¬های تاریخ کودکان ایران.
45- _____، ___ ___ ، قایینی، زهره (1383). کتاب¬شناسی کتاب¬های کودک و نوجوان، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
46- مشرف، مریم (۱۳۸۲). جستارهایی در ادبیات تعلیمی ایران، تهران: سخن.
47- میرصادقی، جمال (1366). ادبیات داستانی، تهران: شفا.
48- ____، _____ (1390). عناصر داستان، تهران: سخن.
49- ____، _____ (1375). داستان و ادبیات، تهران نگاه.
50- میرصادقی، جمال (1376). ادبیات داستانی، قصه، رمان، داستان کوتاه، چاپ سوم، تهران: سخن.
51- نجفی بهزادی، سجاد (1397). بررسی تطبیقی درونمایۀ داستانهای کودک احمدرضا احمدی و مگان مک دونالد، تهران، مجله پژوهش¬های ادبی بهار، شماره 59، صفحه 137-164.
52- ولاشو، م، لوفلز (1366). زبان رمزی قصه های پری وار، تهران: توس.
53- هاشمی نسب، صدیقه (1371). کودکان و ادبیات رسمی ایران: بررسی جنبه¬های مختلف بازنویسی از ادبیات کلاسیک ایران برای کودکان و نوجوانان، تهران: سروش.
54- یاحقی، محمدجعفر (1377). چون سبوی تشنه، چاپ پنجم، تهران: جامی.
55- یونسی، ابراهیم (1369). هنر داستان نویسی، چاپ پنجم، تهران: نگاه.
56- یونگ، کارل گوستاو (1352). انسان و سمبول هایش، ترجمۀ ابوطالب صارمی، تهران: امیرکبیر.
