بازشناسی مولفه های فرهنگ یادگیری سازمانی در سازمان های آموزشی (مورد مطالعه: دانشگاه بصره)
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانیعزالدین صکبان 1 , سعید شریفی 2 , ومیض عبدالزهره خضیر 3 , بدری شاه طالبی 4
1 - دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - گروه مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و امور اداری، دانشگاه بصره، عراق
4 - گروه مدیریت آموزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
کلید واژه:
چکیده مقاله :
با توجه به تحولات سریع در عرصه دانش و فناوری، وجود یک فرهنگ یادگیری پویا و مستمر، نهتنها به انطباقپذیری سازمانها با تغییرات کمک میکند، بلکه نوآوری و خلاقیت را نیز در سطح فردی و سازمانی تقویت مینماید.پژوهش حاضر با هدف بازشناسی مولفههای فرهنگ یادگیری سازمانی در دانشگاه بصره با رویکرد داده بنیاد با روش کیفی و دادهها طی چند مرحله کدگذاری باز و محوری و گزینشی بر اساس مدل اشتراس و کوربین مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر مبنای اصل اشباع نظری از تعداد 18 نفر از صاحبنظران مطلع حوزه موردمطالعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند وابسته به معیار مصاحبه نیمه ساختاریافته به عمل آمد. برای سنجش اعتبار یابی دادهها از دو روش بازبینی دو کدگذار و مرور خبرگان غیر شرکتکننده در پژوهش، بازگشت به مصاحبهشوندگان استفاده گردید .یافتهها نشان داد که فرهنگ یادگیری سازمانی در دانشگاه بصره متشکل از مولفههای کلیدی مانند یادگیری فردی و گروهی، رهبری حمایتگر، تبادل دانش، سیستمهای پاداش یادگیری و ساختارهای انعطافپذیر است. این پژوهش با ارائه بینشی عمیق از تجربیات ذینفعان، چارچوبی کاربردی برای تقویت یادگیری سازمانی در مؤسسات آموزشی عراق پیشنهاد میدهد.
Organizational learning culture is recognized as a key factor in the development and advancement of educational institutions. In academic environments such as the University of Basra, this culture can facilitate the improvement of education quality, enhance academic productivity, and strengthen the capabilities of both staff and faculty members. Given the rapid transformations in knowledge and technology, a dynamic and continuous learning culture not only assists organizations in adapting to changes but also reinforces innovation and creativity at both individual and organizational levels.
The present study aimed to identify the components of organizational learning culture at the University of Basra using a grounded theory approach with qualitative methodology. Data were analyzed through multiple stages of open, axial, and selective coding based on the Strauss and Corbin model. Following the principle of theoretical saturation, semi-structured interviews were conducted with 18 knowledgeable experts in the field, selected through criterion-based purposive sampling. To validate the data, two methods were employed: review by two independent coders and evaluation by non-participating experts, along with member checking by returning to interviewees for verification.
The findings revealed that the organizational learning culture at the University of Basra comprises key components including individual and group learning, supportive leadership, knowledge sharing, learning reward systems, and flexible structures. By providing an in-depth understanding of stakeholders' experiences, this study proposes a practical framework for enhancing organizational learning in Iraqi higher education institutions.
