اولویت بندی سیاستهای راهبردی توسعه حمل و نقل محور در شهرها (نمونه موردی کلانشهر تبریز)
محورهای موضوعی : جغرافیا
صادق رضا پور
1
,
نادر زالی
2
,
بختیار عزت پناه
3
1 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
2 - گروه شهرسازی، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
3 - گروه جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران
کلید واژه: توسعه حملونقل محور, حملونقل عمومی, پایداری شهری, کلانشهر تبریز, فرهنگسازی,
چکیده مقاله :
حمل ونقل و ترافيک، يكي از مسايل مهم شهرهاي بزرگ است. کمبود و نارسایی در سامانه هاي حمل و نقل شهري، يكي از موانع رشد و توسعه هر کشوري بشمار مي رود. توسعه حملونقل محور (TOD) بهعنوان راهبردی مؤثر برای حل مشکلات حملونقل کلانشهرها مطرح است. این پژوهش با هدف بررسی چالشهای حملونقل شهری تبریز و ارائه سیاستهای راهبردی برای پیادهسازی TOD انجام شد. روش پژوهش توصیفی-پیمایشی و تحلیلی بوده و دادهها از طریق پرسشنامه محققساخته از 100 نفر از خبرگان حوزههای مرتبط در تبریز جمعآوری شد. یافتهها نشاندهنده ناکارآمدی سیستم حملونقل عمومی تبریز، وابستگی به خودروهای شخصی و کمبود زیرساختهای پیادهمدار است. محدودیتهای زیرساختی، مقاومتهای فرهنگی و فقدان هماهنگی بین نهادها از موانع اصلی هستند. تحلیلها نشان داد که توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، ترویج روشهای حملونقل فعال و استفاده از فناوریهای نوین، اولویتهای کلیدی هستند. این پژوهش پیشنهاد میدهد که با بازنگری قوانین شهرسازی، جلب مشارکت بخش خصوصی و فرهنگسازی، میتوان TOD را در تبریز پیادهسازی کرد تا کیفیت زندگی، پایداری زیستمحیطی و کارایی اقتصادی بهبود یابد.
1- تقوایی، مسعود، و سجادی، مسعود (1395)، ارزیابی و تحلیل شاخص های حمل و نقل پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). معماری و شهرسازی پایدار, 4(1), 1-18.
2- عبدی، محمدحامد، علیزاده، هوشمند (1392). تبیین عوامل موثر بر الگوی سفر شهروندان با استفاده از رویکرد توسعه حمل و نقل محور (نمونه پژوهشی مرکز شهر سنندج)، فصلنامه مطالعات و پژوهش های شهری و منطقه ای، 5(19)، 125-148.
3- عزتی آراسته پور، فائزه، و سهرابی، روح الله، و صمدی، عباس، و رهبر، امیرحسین (1397). دستیابی به آینده حمل و نقل پایدار با استفاده از برنامه ریزی سناریو (مطالعه موردی: حمل و نقل درون شهری همدان). پژوهشنامه حمل و نقل, 15(56 ), 205-222.
4- فرج الهی، عاطفه و رضائی آقامیرلو، محمدرضا و جمالی، زهرا و فرج الهی، ایوب (1392)، ارزیابی عوامل موثر بر افزایش میزان استفاده ورضایتمندی از حمل و نقل عمومی درونشهری (نمونه موردی منطقه یک اتوبوسرانی تبریز)،سیزدهمین کنفرانس بین المللی مهندسی حمل و نقل و ترافیک،تهران.
https://civilica.com/doc/259643/
5- کلانتری, محسن, احدنژاد روشتی, محسن, مشکینی, و نوروزی. (1399). تحلیل ساختاری-کارکردی توسعه حمل و نقل محور در محدوده طرح ترافیک کلانشهر تهران. فصلنامه علمی-پژوهشی برنامه ریزی منطقه ای، 10(38)، 142-125.
Dor:20.1001.1.22516735.1399.10.38.9.9
6- محمد اسکندری ثانی، محمود مرادی، افسانه ابراهیمی،(1398)، بررسی عوامل موثر بر حمل و نقل پایدار شهری بر پایه نظریه اقتصاد سبز مورد مطالعه: شهر بیرجند، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی شهری، 10(37)، 13-24.
Dor: 20.1001.1.22285229.1398.10.37.2.6
7- نادر زالی، سارا منصوری (1394)، تحلیل عوامل کلیدی موثر بر توسعه حمل و نقل پایدار در افق ۱۴۰۴ کلانشهر تهران (روش تحلیل ساختاری)، فصلنامه مدرس علوم انسانی (برنامه ریزی و آمایش فضا)، 19(2)، 1-32.
http://hsmsp.modares.ac.ir/article-21-8161-fa.html
8- Belzer, D., Sujata, S., Jeff, W., Ellen, G., (2011). Transit-Oriented Development (TOD) and Employment. Reconnecting America and the Center for Transit-Oriented Development, Washington,DC.
9- Calthrope, P. (1993). The Next American Metropolis (Ecology, Community and American Dream). Princeton, N.J: Princeton Architectural Press. 3rd edition, USA.
10- Cervero, R., (2004). Transit-Oriented Development in the United States: Experiences, Challenges, and Prospects. Transportation Research Board of the National Academies.
11- Crane R, Crepeau R. (1998). Does neighborhood design influence travel? a behavioral analysis of travel diary and GIS data. Transportation Research D 3(4):225-238.
doi.org/10.1016/S1361-9209(98)00001-7
12- Dittmar, H., Poticha, S., (2004). Defining transit-oriented development: the new regional building block. In: Dittmar, H.,Ohland, G. (Eds.), The New Transit Town - Best Practices in Transit-Oriented Development. Island Press, pp. 19-39.
13- Feng CM, Chang CY. (1993). A transit-oriented land use model. Transportation Planning Journal 22(4):429-444(in Chinese).
14- Gordon P, Richardson H. (1997). Are compact cities a desirable planning goal?. Journal of the American Planning Association 63(1):95-106.
doi.org/10.1080/01944369708975727
15- Greca PL, Barbarossa L, Ignaccolo M, Inturri G, Martinico F. (2011). The density dilemma: a proposal for introducing smart growth principles in a sprawling settlement within Catania Metropolitan Area. Cities 28(6):527-535.
doi.org/10.1016/j.cities.2011.06.009
16- Hutchison .R (2010), Encyclopedia of Urban Studies SAGE Publications.
17- Ji, Y., Fan, Y., Ermagun, A., Cao, X., Wang, W., & Das, K. (2017). Public bicycle as a feeder mode to rail transit in China: The role of gender, age, income, trip purpose, and bicycle theft experience. International Journal of Sustainable Transportation, 11(4), 308-317.
doi.org/10.1080/15568318.2016.1253802
18- Kaneko Y, Fukuda A. (1999). A location control model for transit oriented development. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies 3(4):137-148.
19- Lee, J., Choi, K., & Leem, Y. (2016). Bicycle-based transit-oriented development as an alternative to overcome the criticisms of the conventional transit-oriented development. International Journal of Sustainable Transportation, 10(10), 975-984.
doi.org/10.1080/15568318.2014.923547
20- Lin JJ, Gau CC. (2006). A TOD planning model to review the regulation of allowable development densities around subway stations. Land Use Policy 23:353-360.
doi.org/10.1016/j.landusepol.2004.11.003
21- Lund, H. M., Cervero, R., & Willson, R. (2004). Travel characteristics of transit-oriented development in California. Sacramento, CA: California Department of Transportation
22- Schlossberg, M., (2007). From TIGER to audit instruments: using GISbased street data to measure neighborhood walkability. Transport.Res. Rec.: Journal of the Transportation Research Board, pp 48-56.
DOI:10.3141/1982-08
23- Speck Jeff (2013). Walkable City : How Downtonwn Can Save America, One Step at a time (Farrar, Straus and Giroux).