الگوی ساختاری رفتارهای انحرافی بر اساس سبکهای هویت و هنجارهای اجتماعی در نوجوانان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهطوبی سورتیچی 1 , محمد قمری 2 , سیمین حسینیان 3
1 - دانشجوی دکتری تخصصی مشاوره، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران، ایران.
2 - دانشیار، گروه مشاوره، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.
3 - استاد گروه مشاوره دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا،تهران،ایران
کلید واژه: کلیدواژه ها: سبکهای هویت, هنجارهای اجتماعی, رفتارهای انحرافی, مدل ساختاری, نوجوانان. ,
چکیده مقاله :
چکیده هدف پژوهش حاضر پیشبینی رفتارهای انحرافی براساس سبکهای هویت هنجارهای اجتماعی در نوجوانان بود. این پژوهش از نوع توصیفی همبستگی بوده است؛ جامعهی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه اول شهرستان نکا(مجموعاً 4200 نفر) در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ بود.تعداد نمونه در این پژوهش ۳۰۰ نفر بودند که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامههای سبکهای هویت بزونسکی،پرسشنامه هنجارهای اجتماعی،پرسشنامه رفتارهای انحرافی بود. روش آماری در این پژوهش از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. برای انجام مباحث مدلسازی، از نرمافزار SmartPLS بهره گرفته شد. نتایج نشان داد مدل پژوهش، دارای برازش مناسب است و مجموع اثرات مستقیم و غیرمستقیم 80درصد از متغیر رفتارهای انحرافی دانش آموزان توسط سبکهای هویت و هنجارهای اجتماعی قابل تبیین میباشد. از این میان عامل تعهد از قسمت سبکهای هویت بیشترین تأثیر و جهتگیری اطلاعاتی کمترین میزان تأثیرگذاری نسبت به بقیه ابعاد سبکهای هویتی را داراست. از دیگر متغیرها میتوان به هنجار اجتماعی نام برد که بهصورت جداگانه مبین پیشبینی کاهش رفتار انحرافی میباشند؛ که بهنوبه خود میتواند تلویحات کاربردی در جهت کاهش رفتارهای انحرافی نوجوانان و بهبود وضعیت روانشناختی آنان ارائه دهد.
Abstract The aim of the current research was to predict deviant behaviors based on identity styles and social norms in teenagers. This research was descriptive and correlational. The statistical population in this research included all the students of the first secondary level of Neka city (A total of 4200 people) in the academic year of 1402-1403. The number of samples in this research was 300 people who were selected by random cluster sampling. The research tools were Bezonsky's identity style questionnaires, social norms questionnaire, deviant behavior questionnaire. The statistical method in this research was structural equation modeling. SmartPLS software was used for modeling. The results showed that the research model has a suitable fit and the total direct and indirect effects of 80% of the students' deviant behaviors can be explained by identity styles and social norms. Which in turn can provide practical hints to reduce the deviant behavior of teenagers and improve their psychological condition.
